oliepompasje versleten

jordyc

gilera dna!
Hoi,

Ik heb een gilera dna met piaggio LC blok.
Het stukje van de oliepomp as, dus dat in het tandwiel gaat dat tussen waterpomp en oliepomp zit, is bij mij een beetje versleten.

Nu heb ik als tijdelijke oplossing wat silicone pakking op de afgevlakte kantjes van het asje gedaan, maar mijn vraag is nu dus:
Moet ik nu de hele oliepomp gaan vervangen, of is dat asje ook als onderdeeltje te koop?

Jordy
 
Advertisement - register to remove this

mja , tenzij de zooi is losgelopen oid kan ik me niet voorstellen dat deze versleten is , ook zou dan juist het tandwiel versleten moeten zijn , en niet het asje..

waaruit concludeer jij dat ie versleten is?

mischien een foto ervan?
 
mja , tenzij de zooi is losgelopen oid kan ik me niet voorstellen dat deze versleten is , ook zou dan juist het tandwiel versleten moeten zijn , en niet het asje..

waaruit concludeer jij dat ie versleten is?

mischien een foto ervan?
het was zegmaar zo dat het vorige tandwiel dat erop zat helemaal rond van binnen was geworden.

Toen heb ik er een nieuw tandwiel op gezet, maar zag vandaag dattie aan de oliepomp kant alweer is uitgesleten, en zag dat het asje van de oliepomp zelf ook wat afgevlakt is.
 
dan is er toch echt wat niet goed , loopt de waterpomp n iet gewoon zwaar oid?

heb je er ook nieuwe lagers in gezet?
 
nieuwe waterpomp erop en dat wieltje ook nieuw bestellen. is allemaal niet zo duur maar kost wel veel tijd om het te veranderen.

je moet ook opletten dat er 2 tandwielen zijn, die voor ac motoren is rond van binnen en die voor lc is een rechthoek. als de verkeerde erop zet heb je dus geen koeling en geen oliepomp...
 
dan is er toch echt wat niet goed , loopt de waterpomp n iet gewoon zwaar oid?

heb je er ook nieuwe lagers in gezet?
zit net nieuwe waterpomp in, ik denk dat het tandwiel zo is uitgesleten door de vorige waterpomp.

Kan ik nu gewoon een nieuw tandwiel erop zetten, terwijl het asje van de oliepomp versleten is?
Gaat dat nieuwe tandwiel dan niet als nog net zo snel slijten?
 
Last edited:
maak anders even een paar foto's van het asje en het tandwiel, dan is het voo ons ook wat duidelijker.

het lijkt me stug dat de waterpomp as is afgesleten, zeker als jij zegt dat er net een nieuwe in zit. het kan wel voor komen maar dan moet er toch een andere oorzaak zijn.
 
maak anders even een paar foto's van het asje en het tandwiel, dan is het voo ons ook wat duidelijker.

het lijkt me stug dat de waterpomp as is afgesleten, zeker als jij zegt dat er net een nieuwe in zit. het kan wel voor komen maar dan moet er toch een andere oorzaak zijn.
foto zal ik morgen/overmorgen even maken.. maar daarvoor leg ik het nog even 1 keer goed uit ;) :

Als je vanaf de buitenkant van het carter naar binnen kijkt, heb je eerste de oliepomp, dan het tandwiel, en dan de waterpomp.

1. De oliepomp heeft iets dat uitsteekt, en dat uitsteeksel gaat in het tandwiel dat tussen oliepomp en waterpomp zit.
Dat uitsteeksel is dus een beetje afgevlakt/versleten.

2. het tandwiel tussen oliepomp en waterpomp is, denkik dan, uitgesleten door het versleten uitsteeksel van de oliepomp en door versleten waterpompas, waardoor waterpomp en oliepomp nu speling hebben in het tandwiel tussen oliepomp en waterpomp.

3. de vorige waterpomp die erin zat, daarvan was het asje dat in het tandwiel tussen oliepomp en waterpomp zit, ook gesleten/afgevlakt. Er zit nu een nieuwe waterpomp in, dus ook met gloednieuwe waterpompas.

Mijn vraag is nu:
1. Is dat uitsteeksel van de oliepomp los verkrijgbaar? OF:
2. Hoef ik nu nog alleen maar het tandwiel tussen waterpomp en oliepomp te vervangen? OF:
3. Moet ik er een hele nieuwe oliepomp in gooien? OF:
4. Boeit die speling geen drol?


Hoop dat jullie het zo snappen, anders zie binnekort de foto's ;)

groetejes jordy
 
Back
Top