Oliepomp zip 2t, wie weet wat het is

sander26

New Member
Ik heb een zipje gekocht, aantal dingen veranderd zoals cilinder, zuiger, carb, rollen, terkveren etc. omdat die niet goed liep( geen vermogen). Sinds ongeveer 2 weken is die af, en sinds gister in de verzekering. in de tussentijd heb ik er niet meer dan 1,5 kilometer mee gereden. Vandaag wou ik foto's maken voor de verkoop, en reed even een rondje voor de leuk. tot dat hij na ongeveer 15 minuten gereden te hebben uitviel (alsof het contact uit ging). toen weer gestart en verder gereden. maar na 30 seconden weer hetzelfde. Op dat moment ook minder vermogen en een ratelend geluid rondom de cilinder. Ik verwacht dat de oliepomp defect is en daarom niet goed gesmeerd wordt, en dat ik dus mogelijk een vastloper heb.

Ook als ik naar de olieslang kijk, (slangetje van olietank naar carterkap) zit die niet vol met olie, maar deels. alsof de olie er niet goed door heen komt dus. Hoort dit of klopt dat niet. Of is het een heel ander probleem. Wie helpt mij verder?
 
Advertisement - register to remove this

Via zo'n dun en origineel slangetje wat meestal donker van kleur is, kun je moeilijk zien of er olieflow aanwezig is. Beste is dat je het slangetje van je carburateur even eraf haalt wanneer je scooter stationair loopt. Geef paar keer wat gas en zie of er olie uitkomt. Ratel geluiden kunnen ook komen uit je carterkap. Zit de moer van je vario wel vast? Niks wat daar los zit?

Ik denk allereerst dat je even je cilinder eraf moet halen als je het vermoeden hebt op een warmloper.
 
als je de oliepomp helemaal los hebt gehaald moet je hem eerst "primen" dat betekent dat je met bijvoorbeeld de elektrische start de pomp rond moet laten lopen totdat er uit het kleine slangetje olie komt. ook moet je als je de dikke slang naar de pomp toe los hebt gehaald er ff aan zuigen tot er olie uit komt scheelt veel tijd namelijk.
 
als je de oliepomp helemaal los hebt gehaald moet je hem eerst "primen" dat betekent dat je met bijvoorbeeld de elektrische start de pomp rond moet laten lopen totdat er uit het kleine slangetje olie komt. ook moet je als je de dikke slang naar de pomp toe los hebt gehaald er ff aan zuigen tot er olie uit komt scheelt veel tijd namelijk.
Oke, is er dan ook een manier om te controleren of de oliepomp het daadwerkelijk doet of gaat dat lastig? Want op het moment dat ik cilinder enz gemonteerd heb kan je dat natuurlijk niet zien toch?
 
Als je het kleine slangetje van de carberatuer afhaalt en hem dan op de elektrsiche start een tijdje laat overslaan zou der olie uit moeten komen. Of je haalt heel het slangetje eraf en dan zie je het aan bij de pomp eruit komen als het goed is.
 
Je moet de slang ontluchten.
Dat doen wij door er met een injectiespuit olie in te spuiten/druppelen en dan de slang aansluiten op de pomp.
Als de motor dan draait, goed kijken of er geen lucht in de slang zit.
 
Back
Top