Oliepomp uitschakelen?

Ronald W

Well-Known Member
Ok,ik heb gesearcht.

Ik weet dat er ergens een topic is wat over het uitschakelen van de oliepomp ging.
Maar helaas kan ik dat topic niet vinden.

Ik ben dus bezig met een runner blok opnieuw op te bouwen.
Nu zoek ik nog veel info over hoe ik de oliepomp moet uitschakelen,zodat ik op zelf gemengde benzine kan gaan rijden.

Ik kan me iets herinneren van locktite,of iets met een boutje,maar het hoe of wat precies weet ik niet meer.
Wie kan me helpen,het liefst met pics! 8)
 
Advertisement - register to remove this

Ok ,dat de oliepomp eruit gaat snap ik.
Maar ik herinner me allemaal iets dat je iets moest vastzetten ofzo?

Dat van de carbu is makkelijk ik koop namelijk een 19 do zonder olie aansluiting.
 
Originally posted by Ronald W
Ok ,dat de oliepomp eruit gaat snap ik.
Maar ik herinner me allemaal iets dat je iets moest vastzetten ofzo?

Dat van de carbu is makkelijk ik koop namelijk een 19 do zonder olie aansluiting.

dat klopt je moet iets vast zetten. je waterpomp zit in je carter, en er steekt een pen uit waar een wieltje op gaat dat wieltje zit achter je oliepomp en wordt aangedreven door een wieltje op je krukas via een snaartje. dat tandwiel op je waterpomp (dat normaal klem zit achter je oliepomp) zit los op die pen en kan dus verschuiven als je je oliepomp er uit haalt.

er zijn een paar dingen die je er aan kunt doen, sommige draaien een boutje van de zijkant in dat tandwiel zodat het klem zit op die pen. er zijn er ook die locktide op die pen smeren en dat wieltje en plakken het zo vast.

zelf heb ik mijn oliepomp in 2 stukken gezaagd, het onderste stuk en het plaatje wat daar onder zit heb ik weer op de plek geschroefd waar die pomp normaal zit zo blijft dat wieltje ook op zen plek.

wat je ook kunt doen is je pomp laten zitten en een slangetje van de ene ingang naar de andere laten lopen met wat olie er in, hij pompt de olie dan zegmaar de hele tijd rond zodat je pompje niet in elkaar loopt.
 
Last edited:
Originally posted by Ronald W
Bedankt voor de reacties,vooral die van boyd!

Ik ga hem waarschijnlijk vastzetten net als boyd,of toch met locktite.

:)

graag gedaan, volgende week zal ik een cam proberen te regellen en eens wat foto's maken van mijn bezigheden, zet ik dat er ook wel even op.

als je het met locktide doet zorg dan wel dat het echt goed zit want als het los gaat tijdens het rijden wordt je niet blij. zelf heb ik geen ervaring met dat spul maar als je later weer zou moeten splitsen kan het ook lastig worden :).
 
Ik heb zelf gewoon alle olie uit mijn pompje laten lopen, en ook mn reservoir leeg. Verder de slangetjes afgeknipt.
Ik denk erover om m ook vast t e zetten, maar je zegt dat je niet blij bent ale ie ineens weer aangaat, waarom neit? Waar krijg je dan problemen?>
Ik rijd PiaggioLC, met een DO 19, zonder olie.
 
je zet je oliepomp niet vast (zou ik ook niet doen want dan kan ie niet meer draaien en dan draait je waterpomp ook niet meer, die zit er namelijk aan vast als je je pomp laat zitten) maar je zet het tandwiel vast op het asje van je waterpomp.

dit is opzich best wel een goede manier om het vast te zetten maar stel dat het loslaat (en dat kan altijd) vliegt dat tandwiel door je carter, wordt het water niet meer rondgepompt, en wordt het boeltje een beetje warm :)
 
ik heb even een plaatje van mark zijn typhoon er bij gepakt voor de duidelijkheid, het ziet er precies zo uit bij een runner alleen zit er achter dat groene tandwiel een loze pen bij tph en bij runner een pen naar je waterpomp

hier het plaatje:

Image329.jpg


dat ding met die 2 slangen en die kabel is dus de oliepomp, dat tandwiel daar achter zit, bij runner, klem tussen het asje van je waterpomp en je oliepomp. haal je je oliepomp weg moet je dat tandwiel vast zetten op een of andere manier anders gaat het vliegen :)

ik hoop dat het zo allemaal een beetje duidelijk is :)
 
Ahja, nu is alles duidelijk. Tnx to de picture, Boyd dus.
No een klein vraagje: is het een probleem om een leeg oliepompje te laten draaien?
DUs gewoon laten zitten, olie eruit, en slangetjes eraf?
Z.
 
Back
Top