Oliepomp permanent verwijderen

Siemsalabiem

New Member
Hallo mensen, ik heb een Peugeot Viva City snor uit 2005 met een mechanische oliepomp. De pomp lekt helaas, en denk erover om de pomp geheel te verwijderen en zelf brandstof te mengen. Heeft iemand ervaring met hoe je die pomp goed verwijdert en permanent de boel afsluit?
 
Advertisement - register to remove this

Pomp demonteren. As uit de carter of niet, dat is een eigen keuze. En dan afdoppen met een geschikt plaatje welke past op de bevestiging van waar de oliepomp zat
 
Als je hem niet meer wilt gebruiken gewoon de pomp laten zitten om het gat dicht te houden als het een mechanische pomp betreft. Hier zijn namelijk geen afdekplaatjes voor. En je wilt het asje onder de pomp wel erin laten zitten.. Omdat dit gat uitkomt bij de krukas.. En op loze holle ruimtes kan je wel eens wat aan carterdruk verliezen. Als je dat niet wijzigt is er niets aan de hand.

Alleen bij DR 70 of zo, zie ik zelf weinig redenen om de pomp af te sluiten (zolang het niet te hoog toerig is) beter dan een 2ehandse pomp zoeken.
 
Als je hem niet meer wilt gebruiken gewoon de pomp laten zitten om het gat dicht te houden als het een mechanische pomp betreft. Hier zijn namelijk geen afdekplaatjes voor. En je wilt het asje onder de pomp wel erin laten zitten.. Omdat dit gat uitkomt bij de krukas.. En op loze holle ruimtes kan je wel eens wat aan carterdruk verliezen. Als je dat niet wijzigt is er niets aan de hand.

Alleen bij DR 70 of zo, zie ik zelf weinig redenen om de pomp af te sluiten (zolang het niet te hoog toerig is) beter dan een 2ehandse pomp zoeken.
Of het daadwerkelijk echt nadelig is om wat carter drukte verliezen weet ik niet. De carter druk is toch al vrij hoog. Misschien heb je zelfs wel minder verlies van mengsel.
Wild guess tho :)

Plaatje kun je zelf maken.
Maar geen RVS pakken, RVS en alu gaan een reactie met elkaar aan.
 
Waarom zoveel tijd steken in het fabrieken van een plaatje als de oliepomp toch eigenlijk al versleten is?

De kans dat het gaat lekken met de oude pomp erop is nihiel.

De kans dat het gaat lekken met een plaatje is best wel groot.
 
Waarom zoveel tijd steken in het fabrieken van een plaatje als de oliepomp toch eigenlijk al versleten is?

Ja, dat is dan wel waar.

Maar ik maak dan zo'n plaatje binnen 5 minuutjes.
 
En dan heb je dat plaatje gemaakt, is dat ding krom... Wat ga je er dan nog aan doen dan? Nog eens extra 15minuten erin steken om het gemaakte matalen plaatje te willen gaan vlakken op een spiegel en wat schuur papier?

En vloeibare pakking wil je ook niet onder dat plaatje hebben.. Naar 5 weken is het eruit geblazen.
 
En dan heb je dat plaatje gemaakt, is dat ding krom... Wat ga je er dan nog aan doen dan? Nog eens extra 15minuten erin steken om het gemaakte matalen plaatje te willen gaan vlakken op een spiegel en wat schuur papier?

En vloeibare pakking wil je ook niet onder dat plaatje hebben.. Naar 5 weken is het eruit geblazen.

Beetje vertrouwen in de Mensch ;-)

Maar nee, plaatje is niet krom.
Ik knip een stukje staal van 3mm op maat van het vlak. Pak de hart maat van de bevestiging van de oliepomp. Center dat op het plaatje. Boren en tappen en monteren maar.

Is zo beurt joh.

Edit; bedenk net dat tappen niet hoeft. ;-)
 
omdat je beter zelf kunt mengen mijn oliepomp ging ook telkens weer kapot dan weer gemaakt dan weer stuk beter lekker zelf mengen netjes 1:45

En is dat de enige reden?!

Hoezo kapot, en weer gemaakt, en dan weer stuk beter!?
Een oliepomp welke wordt aangedreven door de krukas is gewoon een simpele pomp met een membraan/afsluitklep.
Kapot gaat hij pas als de klep niet meer op tijd sluit, en/of opengaat, dit is niet zelf te maken!

Ik rijdt nog steeds met een oliepomp uit 2001 rond, en deze doet nog steeds wat de pomp behoort te doen.
Aandrijving materiaal heb ik wel een keer vervangen, omdat deze van nylon zijn.

Peugeot gebruikt echter een apart type krukas welke de as van de oliepomp aandrijft, geen nylon maar metaal.
En die type pompen zijn gewoon goed, Honda, Kymco en TGB rijden er immers ook al jaren mee!
 
En is dat de enige reden?!

Hoezo kapot, en weer gemaakt, en dan weer stuk beter!?
Een oliepomp welke wordt aangedreven door de krukas is gewoon een simpele pomp met een membraan/afsluitklep.
Kapot gaat hij pas als de klep niet meer op tijd sluit, en/of opengaat, dit is niet zelf te maken!

Ik rijdt nog steeds met een oliepomp uit 2001 rond, en deze doet nog steeds wat de pomp behoort te doen.
Aandrijving materiaal heb ik wel een keer vervangen, omdat deze van nylon zijn.

Peugeot gebruikt echter een apart type krukas welke de as van de oliepomp aandrijft, geen nylon maar metaal.
En die type pompen zijn gewoon goed, Honda, Kymco en TGB rijden er immers ook al jaren mee!
Ik heb mijn dr70 kapot gereden op die olie pomp en bijna ook mijn 50cc orgineel nu nu was ik het zo zat en heb ik die hele pomp eruit gesloopt en ben ik zelf gewoon gaan mengen.

Op piaggio 2t uit eigen ervaring is die pomp ruk maar dat het bij andere scooter merken wel kan dat kan.

Verder zou ik never nooit een olie pomp vertrouwen die al 20 jaar oud is dan heb ik echt respect voor je hoeveel vertrouwen je in die pomp hebt.
als die ook maar kapot gaat is alles kapot
 
Een oliepomp geeft ook voldoende olie voor een 50cc. Te weinig olie voor een 70cc. Dat is meer je eigen schuld ipv de pomp. Als ik 80-120 wil rijden heb ik iets meer olie nodig dan als ik 30-40 rijd.

Verder betekent een warmloper/vastloper van je 50cc niet meteen dat het aan de olie ligt. Een slecht mengsel kan ook de oorzaak zijn, eveneens heel lang opgevoerd rijden.

Mijn oliepomp uit 2005 (Dellorto) doet ook nog zijn ding, al is mijn scooter nooit opgevoerd/ontgrensd geraakt buiten wat testritjes.
 
De oliepomp met hevel van Peugeot kun je afstellen en dus meer laten geven.
Dan kun je prima met een laagtoerige 70cc rijden
 
Back
Top