Oliepomp in 4t?

Ant0ny

Well-Known Member
Hallo,

Ik vraag mij af hoe het nou zit met olie in een 4t.

Ik twijfel of ik weer een brommer wil gezien ik vroeger (2t) reed op opgevoerde dingetjes en altijd de oliepomp kapot ging met alle nare gevolgen.

Nu alles 4t is lijkt mij dit erg goed nieuws gezien die pomp er niet meer op zit maar zit er nog steeds een soort pomp in? Hoe werkt dit bij de 50cc 4t tegenwoordig?
En of welke merken hebben wel en geen pomp?

Alvast bedankt'
 
Advertisement - register to remove this

In de 4takten zit ook een oliepomp achter de ontsteking als ik het goed zeg zo.
Heb nog niet echt gehoord dat deze stuk lopen maar ik kan me voorstellen dat het wel mogelijk is ja.
 
Zelf heb ik er nog nooit van gehoord dat n oliepomp ineens stuk ging. Ik zou me er geen zorgen over maken. En anders kan je ook altijd nog mengsmering tanken
 
maar zit er nog steeds een soort pomp in?
Naar mij weten gebruiken de 4t blokken twee manieren van smering.
Spatsmering, een verlengstukje op de krukas die de olie rond spettert
En de oliepomp, deze zit achter de stator van de scooter, om erbij te kunnen moet je een deel van het blok openmaken.
Hoe werkt dit bij de 50cc 4t tegenwoordig?
Uit de handleiding van mijn Kymco:

de krukas draait een tandwiel aan, dat het tandwiel van de oliepomp aandraaid.
de pomp die er inzit is een variant van een tandradpomp, waarbij er er twee rotors zitten, waarvan de binnenste verbonden is met een as van de tandwielen van de pomp(dus die in verbinding staan met de krukas), en een los binnengedeelte dat in het pomphuis kan ronddraaien.
Deze pomp is zelfaanzuigend.
1612626054163.png
 
Last edited:
2takt zit de oliepomp vaak buiten het blok onder een kap(je) of vaak ook op het blok aan de buiten zijde.

4takt zit de oliepomp in het carter gedeelte waar ook de krukas zit.

Alle scooters met een verbrandings motor hebben een oliepomp nodig.
 
Back
Top