Oliepeil

Edom

New Member
Edo heeft een probleem met het peilen vd olie van een kymco agility 50 cc

Iedere keer als ik olie peil moet er olie in en er zit al meer dan 750 liter olie in zijn scooter
Ik heb dit gemeten
Als ik de meting doe dan lijkt het dat de motor droog staat maar is het niet

Trekken da cilinders olie op of blijft ergens olie in het blok hangen ?
Wie kan mij op weg helpen ? Voor de rest loopt de scooter goed
 
Advertisement - register to remove this

Hoe ik het doe:

Blok 139 QMB-E van de peugeot kisbee 4t.

Er word in mijn gebruikers handleiding van de scooter gezegd dat er 800ml aan motorolie in moet. (doe er zelf alleen 10 w40 in dit type blok)

Carter is dan dus leeg.. Doe je dan die 800ml olie erin dan komt hij tot de 5de X op de peilstok. Er staan dus 6 X jes op de peilstok..

De onderste is minimaal en de bovenste is maximaal.. Ik heb geleerd dat hij nooit op de max of over de max mag staan..

Dus dan kan je hem naar mijn idee er net eronder zitten..


Bij het meten met de peilstok:

Peilstok eruit nemen en dan schoonmaken.. Dan de peil stok er helemaal erin steken, dus niet erin draaien. En dan gewoon eruit halen en aflezen.
Als je het goed doet zal die op het 5de X je moeten uitkomen.. Dan staat hij goed.


Mocht je daarna gereden hebben en dat peil is weer lager geworden, dan verbruikt het motorblok dus ergens olie en moet je dus de boel gaan nakijken.. Waarschijnlijk werken de zuigerveren niet goed of dichten niet goed af, door de onderdruk zuig je dan motorolie omhoog naar de verbrandings ruimte en zo raak je dus olie kwijt, wat dus niet mag gebeuren.

Voor de rest eens de voetpakking na kijken, kan zijn dat deze niet goed dicht en je dus motorolie kwijt raakt. Er zit een olie kanaaltje in de voet van de cilinder en die moet helemaal goed dicht zitten.. Dan komt de olie niet bij de kop en gaan daar onderdelen kapot omdat er geen smering meer komt.
En de olie die er zou moeten zijn lekt via de voetpakking langs het blok op de grond.
 
eurokit said:
door de onderdruk zuig je dan motorolie omhoog naar de verbrandings ruimte en zo raak je dus olie kwijt, wat dus niet mag gebeuren.
Dit kan een optie zijn, hoe zien de uitlaatgassen eruit?
Blauw is verbranding van olie.
 
Back
Top