Carterventilatie betekent eigenlijk dat de carterdampen worden afgezogen door de motor zelf.
Onder de zuiger (en boven de motorolie) zit lucht. Deze lucht is vermengd met oliedampen en een minimale hoeveelheid aan verbrandingsgassen en vocht.
Er ontsnapt altijd wel een minimale hoeveelheid langs de zuigerveren naar het carter.
Deze damp mag niet in de buitenlucht terecht komen. Als dat bewust wel zo gedaan is, zoals vroeger bij de oude type motorblokken, noemen we dat een zgn. NCV (Negatieve Carter Ventilatie).
Even ontopic voor de topic starter, het is inderdaad "sludge" uit je carter dat naar je lucht filter geleid wordt. dit omdat het anders net zoals vroeger gewoon op straat komt. Het kan geen kwaad anders dan dat het een vette boel wordt..
Het kan wel degelijk kwaad en is heden ten dage dus ook niet gewenst!
Tegenwoordig worden de dampen via slangen en buizen terug naar het inlaattraject van de motor gevoerd.
De carterdampen worden zo door de motor aangezogen en nemen vervolgens deel aan het verbrandingsproces.
Nadat ze zijn verbrand, zijn ze niet meer schadelijk voor mens en dier (milieu).
Klopt helemaal. EGR staat voor exhaust gas recirculation. Oftewel, uitlaatgas hercirculatie. Er word wat uitlaatgas afgetapt, en dat word in het luchtfilter toegevoegd.
Daardoor heb je minder NOX, schadelijke uitstoot.
En die zit dus op de uitlaat, niet op het carter.
Carterontluchting is om drukopbouw in het carter tegen te gaan, en de schadelijke gassen die daar vanaf komen weer op te vangen.
Denk dat je in de war bent want dit is namelijk geen auto!
En het oude SLS/SAS systeem zat wel op de uitlaat bij zowel de 2 als 4 takt motorblokken t/m Euro 3.
Echter zorgde dit systeem ervoor dat de katalysator sneller opgewarmd werd om zo de schadelijke stoffen te mixen met gewoonweg lucht (zuurstof). Onderstaande schematische weergave is van een Kymco met het EGR systeem i.c.m. een CVK carburateur zonder luchtventielen en het ECS systeem.
Als er nu een te hoge druk opgebouwd wordt in het carter, belemmerd dit de werking van de motor!
Door de moderne motoren (E4/E5) wordt dit herkent en gaat er een zgn. motorwaarschuwingslampje branden door div. sensoren.
(denk hierbij ook aan de
lambda sensor welke meestal in de uitlaatbocht gemonteerd zit)
Bij motoren met heel erg veel witte sludge (olieresten met vocht, meestal afkomstig door altijd korte ritjes te rijden waarbij de motor nooit goed op temperatuur komt, of door een defecte thermostaat) kan de carterontluchting volledig verstopt raken.
De slangen (en div. filters) zitten dan vol met sludge, en kunnen in de winter bevriezen omdat deze witte sludge veelal uit vocht bestaat.
Maar nogmaals, deze systemen zitten niet op de scooter van de TS!
(die tevens niks meer laat weten!)