Olie uit carterontluchting

DaanJorritsma

New Member
Hoi,
Ik heb vanmiddag de cilinder+zuiger van een GY6 scooter vervangen omdat deze was versleten (te weinig olie).

nu is het zo dat er een beetje blauwe rook uit de carterontluchting komt, ook heeft de scooter weinig vermogen. Eerst liep hij 60, nu nog maar 30.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Mvg.
 
Advertisement - register to remove this

Dikke blauwe rook duidt op olie in cilinder, of door koppakking, of versleten of vastzittende zuigerveren, maar versleten klepsteelhoedjes kan ook. Heb je je zuigerveren wel goed gemonteerd?
 
Ja ik denk dat ik ze goed heb gemonteerd.
Ik heb gekeken naar de oude zuiger en zo heb ik de nieuwe ook gemonteerd. Ik zag wel dat er veel koolaanslag op de kleppen zat, waarschijnlijk door de kapotte zuiger.
 
Last edited:
Olie uit de carterontluchting is een teken dat de druk in het carter te hoog is en de carterolie er via de carterontluchting wordt uitgegooid.

Dit kan doordat er te veel olie gevuld is in het carter maar ook een lekkage van de zuigerveren een zogenaamde "Blow-by".
 
Bedankt voor jullie reactie. De olie zit in het midden op de pijlstok, te veel olie kan het dus niet zijn. Misschien moet hij nog goed ingereden worden, ik weet het niet..
 
Dan kijk je zuigerveren maar na of de cilinderwand.

Heb je de sluitingen van de zuigerveren onderling ook 120 graden verdraaid?
 
Nee, ik heb deze niet verdraaid.. de sluitingen zitten boven elkaar.
Is een klein beetje lucht dat uit de carterventilatie komt normaal?
 
Last edited:
Nee, ik heb deze niet verdraaid.. de sluitingen zitten boven elkaar.
Is een klein beetje lucht dat uit de carterventilatie komt normaal?

Doe jezelf hetzelfde klusje nogmaals maar ook een groot plezier en draai de 5 zuigerveren zoals in HAP zijn post beschreven.
Groet,
 
Alles in de kop wordt gesmeerd doordat er olie door het kleine kanaaltje wordt gedrukt, via de linker bovenste draadeind van de cilinder. Dan is er maar 1 weg, en dat is langs de klepsteelafdichting van de inlaatklep.
Groet,
 
Oké,
Ik hoor plofjes bij het kicken (geen ontsteking nog erop).
hoort er een beetje lucht uit de carterontluchting te komen? Zo nee wordt het een nieuwe kop
 
Back
Top