This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Olie peil stijgt

Pafpiraat

New Member
Ik heb een vespa sprint 2021 3v euro 5
Begon langzaam met 1 druppeltje dus trok me er nier zoveel van aan maar lag vandaag echt een plasje onder de olie ruikt naar benzine wat zou ik moeten vervangen?

Pafpiraat,
Even checken of ik het goed begrijp; jouw olieppeil stijgt en daarom lekt het ergens eruit?
Groet,

Pafpiraat,
Even checken of ik het goed begrijp; jouw olieppeil stijgt en daarom lekt het ergens eruit?
Groet,
Ja bij de dipstick lekt het eruit terwijl deze gewoon vast zat gedraaid en ten tweede heb ik helemaal geen olie bijgevuld de laatste tijd en reed die gister nog perfect

Als het een carburateurversie zou zijn, zou ik voorstellen kijk je vlotter/vlotternaald na maar dit is een injectie.
De enigste manier waardoor er benzine bij de olie kan komen is via de zuigerveren.
Of deze lekken enorm, maar dan zou de scooter waarschijnlijk ook blauw roken of je injector lekt.

Maar blijf in ieder geval niet zo doorrijden, ten eerste als het olie/benzine mengsel uit het carter al via de peilstok lekt, staat het olieniveau veel te hoog, verder als er zoveel benzine bij de olie zit, heeft de scooter totaal geen smering meer, beide gevallen veroorzaken onherroepelijk veel motorschade.

Als je er zelf geen verstand van hebt, zou ik je adviseren, gebruik de scooter niet meer en ga zo snel mogelijk langs een scooterzaak want je wilt geen vastloper/lagerschades of een hydrolock.

Last edited:
Zit er een membraan pomp op de tank? Weet niet precies hoe dat op deze scooter zit. Als het membraan lekt kan er benzine door de vacuüm slang lopen.

Het kan zijn dat er lekkage is van de krukaskamer , dus lekkage tussen de Carters, via onderdruk word er dan Olie / benzine mengsel naar buiten geblazen / gedrukt,
Blok schoonmaken, en kijken waar de lekkage ontstaat