olie lekkage

thiekuh

Well-Known Member
Heren,


Ik zit met het volgende probleem:

Een originele scooter Yamaha Neos rookte erg veel en starte slecht na enige tijd stil gestaan te hebben. Ik moest direct denken aan het niet goed functioneren van de oliepomp. Zodoende bij scootparts een nieuwe pomp bestelt. Deze werd afgevuld en dus ontlucht afgeleverd. De boel aangesloten en gecontroleerd of bij een draaiende motor de olie uit het dunne slangetje kwam en dat was het geval. De boel afgemonteerd en het roken was verholpen. Nadat er 3 weken laten met de brommer gereden wilde worden, starte deze niet. Na het verwijderen van het vlotter bakje van de carburateur bleek hier olie in te zitten. De enige mogelijkheid dat 2 takt olie daar terecht komt is via de oliepomp. Vervolgens het oleislangetje van carburateur los getrokken en in een bakje gehangen. Na enkele dagen stond er inderdaad een klein laagje olie in het bakje.

Met dit verhaal naar scootparts gegaan waar ik niet geloofd werd. Uiteindelijk een nieuwe pomp gekregen. Ook deze was afgevuld en heb tijdens het uitlopen van de olie uit de slang, de slang op de pomp geschoven. Er kan dus eigenlijk geen spraken zijn van luchtinsluiping.

Vervolgens deze pomp niet gemonteerd maar zo in een bak laten hangen. Ook deze pomp sloot de toevoer niet af en na enige tijd is er een gigantische hoeveelheid olie door de pomp gelopen.


Ik ben ten einde raad… Doe ik iets niet goed met monteren of wat gaat er hier fout?
 
Advertisement - register to remove this

Wat bedoel je met "afgevuld" ?
Hoezo is een oliepomp standaard "afgevuld".. Je bedoelt gevuld met olie??
De pomp word toch enkel maar aangedreven als ik het goed heb? Tenminste, de minarelli oliepomp dacht ik. Anders begrijp ik niet wat je bedoelt.
Zo'n pomp (minarelli) hoort gewoon olie door te pompen naat de carburateur.
 
Met afgevuld bedoel ik inderdaad met olie. Beide pluggen waren afgedopt zodat de pomp vol olie blijft staan.

Correct! De pomp wordt enkel aangedreven, er gaat gaan kabel van de gashendel of iets dergelijks naar toe.

De pomp hoort inderdaad de olie door te pompen wat de pomp ook goed doet. Maar bij een stilstaande motor hoort de pomp geen olie door te laten maar dat gebeurd wel.. de carb loopt vol/over van de olie
 
Dan heb je nu dus 2 corrupte oliepompjes waarvan 1 nieuwe die ook niet afsluit..
Zou erg toevallig zijn dat ook de nieuwe niet deugd maar kan natuurlijk..
Iets anders weet ik zo niet te bedenken.
 
Kan dat dacht ik dus ook.. maar mijn verhaal is eigenlijk niet volledig.. ik had nog een pomp liggen en die ook nog gemonteerd gehad. En vanuit Scootparts dus 2 nieuwe pompen zoals ik hierboven schreef. Dus incl. de oude pomp zouden dat 4 pompen zijn die niet afsluiten... ik vraag me dus af of het ergens anders aan kan liggen.. type olie bijvoorbeeld..
 
Ik denk dat je een aftermarket pompje gemonteerd hebt..

Denk dat je beter een originele kan kopen via www.easyparts.nl..

Als je onder de exploded views daaro kijkt kan je bij aprilia of yamaha gedeelte wel aan dat originele pompje komen.. Waarschijnlijk wel duurder, maar daarvoor betaal je ook voor de kwaliteit.


Het kan niet zo zijn dat 2x een nieuw oliepompje defect is of niet goed werkt..
Dan moet het wel een goedkope aftermarket deel zijn..

Een origineel onderdeel komt vaak in een fabrieks plastic met het merk erop en een sticker met de info voor dit onderdeel.. Zo werkt het bij peugeot namelijk ook.

Daarnaast moet je ook de vraag stellen of de carburateur nog goed werkt.. Want normaal gesproken kan er niet zomaar 2 takt olie in het vlotter bakje komen, tenzij de hele olie reservoir in de carb is leeg gestroomt.
 
Back
Top