Olie lekkage kymco agility 50

dennisr

Well-Known Member
Er lekt elke dag olie . En ik weet niet waar het van daar komt . Ik zie alleen een druppel aan een bout van mijn uitlaat onder de cilinder. Denk dat ik 1x per maand 2 maanden dat ik een liter moet bijvullen . Mijn standaard en alles wat daar onder zit en om heen zit onder de olie . Heb de cilinder kop er af gehaald (deze is niet vies van de olie) en de zwarte beschermkap zit weer wel olie . De cilinder zelf is droog en niet vervuild .
 
Advertisement - register to remove this

Is het een 4 takt ? Krukas keerringen , achter vario en vliegwiel , en voetpakking van cilinder nakijken. Bij tweetakt olietank en leidingen en keerringen nakijken Al zal hij met lekke keerringen ook valse lucht kunnen zuigen. Door de koelventilator kan de olie zich ook verspreiden dus eerst met remmenreiniger alles schoonmaken en laten lopen en kijken of je kan zien waar de olie vandaan komt. 1 liter is wel veel wat hij dan lekt , in een 4 takt zit maar 0,7 ltr dus goed het peil in de gaten houden.
 
Weet je dat van die 1 liter zeker? Dat betekent namelijk dat je er ten eerste veel te veel in doet en dan uiteindelijk met niks rijdt. Want zoals trabiarie al zei gaat er maar 0,7L in.

Ik zou het blok goed schoon maken en in de gaten houden waar het vandaan komt. Ben wel bang dat het hele blok uit elkaar gehaald zou moeten worden om een pakking of keerring te vervangen hiervoor zou je het hele blok uit elkaar moeten halen
 
Ik vermoed het op een kapot voet pakking..

Van het carter naar de voet van de cilinder zit een olie kanaaltje waar dus carter olie naar de kop van de cilinder gaat om de nokkenas en de tuimelaars te smeren.. Als die verbinding van cilinder voet op carter vlak niet goed dicht blijft zitten gaat er via de oliepomp olie omhoog langs de cilinder carter rand en dan komt het met beetjes onder het blok te hangen.. Met het gevolg dat de olie pomp heel het carter leeg aan het pompen is.

Wat het ook nog kan zijn is dat de cilinder misschien ook gaar is.. En dat er dus ook motor olie boven de zuiger veren terecht komt en dus olie verbruikt.

Kwestie van het blok eronderuit en de boel inspecteren en cilinder na kijken en de boel schoon maken.
 
Denk dat ik 1x per maand 2 maanden dat ik een liter moet bijvullen .
Ik hoop dat dit bijvullen gaande weg deze twee maanden gebeurt en niet wacht tot er weinig tot geen olie meer in het carter zit.

In het laatste geval kun je buiten het lekken ook nog rekenen op schade aan je zuigerveren en cilinderwand.
Hoe zien de uitlaatgassen eruit?

Verder blok goed schoonmaken zodat je ook kunt zien waar het blok initieel begint te lekken alleen zo heb je zekerheid en weet je eventueel welke actie je moet ondernemen.

Ik neem aan dat de aftapbout voor de carterolie voldoende is aangedraaid, de schroefdraad niet beschadigd is en/of de pakking bij de laatste beurt vervangen is.

By the way, wanneer heeft jouw scooter zijn laatste beurt gehad?
 
Mogelijk zit @4slaf4life erg warm met zijn diagnose, maar is het de overloop. Alles wat teveel bijgevuld word aan olie wordt zo afgevoerd van een van de slangetjes bij de carb. Je zou aan die slangetjes een zakje kunnen binden met een elastiek oid om zo de diagnose hard te maken.
Post automatically merged:

Ook kun je soms met baby(billen) poeder de olie stroom lokaliseren bij mogelijke lekkare punten.
 
Last edited:
Mogelijk zit @4slaf4life erg warm met zijn diagnose, maar is het de overloop. Alles wat teveel bijgevuld word aan olie wordt zo afgevoerd van een van de slangetjes bij de carb. Je zou aan die slangetjes een zakje kunnen binden met een elastiek oid om zo de diagnose hard te maken.
Post automatically merged:

Ook kun je soms met baby(billen) poeder de olie stroom lokaliseren bij mogelijke lekkare punten.
Of het schone blok bestuiven met meel.
 
Iedereen bedankt inclusief de brood met oliebollen. De lucht filter is schoon . Ik heb 6 kruisjes op mijn olie peil staan en bijna om de dag verlies ik 1 a 2 kruisjes als ik de bescherm bakje van de cilinder er af heb gehaald is de gehele blok schoon en droog . Maar bij de kleppen deksel is hij vies en nat zo wel de boven kant als de onder kant . Heb daar al een nieuwe pakking vervangen . Maar lekt nog steeds zal in de vakantie hem nog maals uit elkaar halen . En daar weer eens kijken. Het is een 4 takt.
 
Is het een 4 takt ? Krukas keerringen , achter vario en vliegwiel , en voetpakking van cilinder nakijken. Bij tweetakt olietank en leidingen en keerringen nakijken Al zal hij met lekke keerringen ook valse lucht kunnen zuigen. Door de koelventilator kan de olie zich ook verspreiden dus eerst met remmenreiniger alles schoonmaken en laten lopen en kijken of je kan zien waar de olie vandaan komt. 1 liter is wel veel wat hij dan lekt , in een 4 takt zit maar 0,7 ltr dus goed het peil in de gaten houden.
Alles is schoon . En de voetpakking bleek aan vervanging toe te zijn. Klopt er zit maar 0.7 liter olie in de scooter maar moet hem bijna elke dag bij vullen en dan kost het me een liter aan olie om bij te vullen . Van de 6 kruisjes die op de peilstok zitten vul ik hem zodra hij 2 kruisjes gezakt is .
Post automatically merged:

Iedereen bedankt deze mag sluiten .
 
Last edited:
Back
Top