Olie lekkage aerox

Jonas2000

Member
Beste forum leden
Sinds een tijdje lekt mijn aerox druppels olie van onderaan de ontstekingskant.
Niet dat het eruit stroomt maar als ik stil sta lekt het toch wel aardig ook opde uitlaat en dan hoor je een sisend geluid.
Ik heb al een gekeken de olie slang is niet lek.
Naar bijn gedachten komt het van de ontsteking of vande olieslang waar die het blok in gaat kan dit kloppen?
 
Advertisement - register to remove this

dat kan inderdaad kloppen ja, als je onder je aerox kijkt zie je aan de linkerkant (waar je uitlaat zit dus) naast de cilinder als het goed is een afdekplaatje zitten waar je oliepomp achter zit. het kan goed zijn dat de darmen van je oliepomp niet goed zitten of dat er iets is kapot gelopen.
Post automatically merged:

ik stel dan ook voor dat je niet verder rijdt totdat je daarnaar na hebt gekeken want dat dat ding gaat sowieso te arm lopen als hij lekt vanuit de oliepomp. beste is de oliepomp ontkoppelen en zelf mengen.
 
dat kan inderdaad kloppen ja, als je onder je aerox kijkt zie je aan de linkerkant (waar je uitlaat zit dus) naast de cilinder als het goed is een afdekplaatje zitten waar je oliepomp achter zit. het kan goed zijn dat de darmen van je oliepomp niet goed zitten of dat er iets is kapot gelopen.
Post automatically merged:

ik stel dan ook voor dat je niet verder rijdt totdat je daarnaar na hebt gekeken want dat dat ding gaat sowieso te arm lopen als hij lekt vanuit de oliepomp. beste is de oliepomp ontkoppelen en zelf mengen.
Maar het is niet van te zegge dat hij overdreven lekt. Het drupt van waar de ontstekings bout de onderste zit van daar drupt het maar 5 drupjes dan stopt het. Als ik tank doe ik altijd een dopje olie erbij voor de zekerheid kan nooit kwaad.
Maar zou ik dit kunnen oplossen met nieuwe pakking?
Post automatically merged:

Lekt het niet van achter je "ontsteking", langs de keerringen?
Ik ga het zometeen checken als dit het geval is kan ik er gewoon een nieuwe pakking op zetten?
 
daar zit geen pakking maat je moet gewoon kijken of je oliepomp nog goed is want dat is buiten de genoemde keerring het enige waar er olie vandaan kan komen, ik gok zelf dat er gwn een slangetje van je pomp niet meer fatsoenlijk afdicht of dat er ergens iets is losgeschoten/versleten.

maar daar zul je je handen vies voor moeten maken als je daar achter wil komen.
 
daar zit geen pakking maat je moet gewoon kijken of je oliepomp nog goed is want dat is buiten de genoemde keerring het enige waar er olie vandaan kan komen, ik gok zelf dat er gwn een slangetje van je pomp niet meer fatsoenlijk afdicht of dat er ergens iets is losgeschoten/versleten.

maar daar zul je je handen vies voor moeten maken als je daar achter wil komen.
Ben nu aan het kijken en het ziet er aande ontstekingskant zo uit.
Post automatically merged:

Lekt het niet van achter je "ontsteking", langs de keerringen?
Post automatically merged:

daar zit geen pakking maat je moet gewoon kijken of je oliepomp nog goed is want dat is buiten de genoemde keerring het enige waar er olie vandaan kan komen, ik gok zelf dat er gwn een slangetje van je pomp niet meer fatsoenlijk afdicht of dat er ergens iets is losgeschoten/versleten.

maar daar zul je je handen vies voor moeten maken als je daar achter wil komen.
Ik heb gekeken en er komt langs de slang waar de olie het blok in gaat een beetje olie langs hoe kan ik dit oplossen?
Post automatically merged:

daar zit geen pakking maat je moet gewoon kijken of je oliepomp nog goed is want dat is buiten de genoemde keerring het enige waar er olie vandaan kan komen, ik gok zelf dat er gwn een slangetje van je pomp niet meer fatsoenlijk afdicht of dat er ergens iets is losgeschoten/versleten.

maar daar zul je je handen vies voor moeten maken als je daar achter wil komen.
Ik heb gekeken en er komt langs de slang waar de olie het blok in gaat een beetje olie langs hoe kan ik dit oplossen?
Lekt het niet van achter je "ontsteking", langs de keerringen?
Dag sparky,
Ik hen gekeken en het komt langs de olieslang waar die het blok in gaat beetje langs hoe kan ik dit oplossen.
Hier nog een foto van waar presies
 

Attachments

  • 16188479116651702990656342718552.jpg
    16188479116651702990656342718552.jpg
    293 KB · Views: 10
  • 1618847933875908088843944244496.jpg
    1618847933875908088843944244496.jpg
    216 KB · Views: 10
  • 1618847973635368670554830191900.jpg
    1618847973635368670554830191900.jpg
    196.4 KB · Views: 10
  • 16188483889812747149323686237856.jpg
    16188483889812747149323686237856.jpg
    358.5 KB · Views: 8
Last edited:
Er zijn wel degelijk pakkingen aanwezig.

1 om het vet van de pomp aandrijving binnen te houden.
1 zit om de ontluchtingsschroef, echter is dit meer een afsluitring dan een pakking.
En onder de deksel van de pomp....

Maar vermoed ook dat 1 van de slangen (van de tank naar pomp, en pomp naar carburateur) of de klemmetjes gaar zijn.

Dus alles losmaken zo dat je bij de pomp kan komen, en het geheel controleren..
Op punten aangegeven met de rode pijlen even nakijken:

5jCJbmp.png
 
Er zijn wel degelijk pakkingen aanwezig.

1 om het vet van de pomp aandrijving binnen te houden.
1 zit om de ontluchtingsschroef, echter is dit meer een afsluitring dan een pakking.
En onder de deksel van de pomp....

Maar vermoed ook dat 1 van de slangen (van de tank naar pomp, en pomp naar carburateur) of de klemmetjes gaar zijn.

Dus alles losmaken zo dat je bij de pomp kan komen, en het geheel controleren..
Op punten aangegeven met de rode pijlen even nakijken:

5jCJbmp.png
Hier word al het zinnige gezegd, neem aan dat je hier genoeg aan hebt
 
Er zijn wel degelijk pakkingen aanwezig.

1 om het vet van de pomp aandrijving binnen te houden.
1 zit om de ontluchtingsschroef, echter is dit meer een afsluitring dan een pakking.
En onder de deksel van de pomp....

Maar vermoed ook dat 1 van de slangen (van de tank naar pomp, en pomp naar carburateur) of de klemmetjes gaar zijn.

Dus alles losmaken zo dat je bij de pomp kan komen, en het geheel controleren..
Op punten aangegeven met de rode pijlen even nakijken:

5jCJbmp.png
De onderdeel opde foto waar ligt deze presies?
 
Het onderdeel op de foto is de oliepomp van je Rox...
Om daar goed bij te kunnen komen moet het e.e.a. gedemonteerd worden...
O.a. waterpompdeksel en toebehoren, spul zit aan de rechterkant van het motorblok, zie:

OR866Wp.png



Met rode pijl aangegeven is de oliepomp!
 
Waterpompdeksel is gewoon los te halen (V3-3 boutjes) zonder dat er koelvloeistof verloren gaat.
Ook het afdekkapje (V2-2 boutjes kun je gewoon los halen...

TFYNITF.png


Als je de pomp (zelf) echt los wil halen, kom je er niet onderuit om ook de radiateurslang los te halen.
In post #12 (foto) zit ook de voetpakking van de cilinder verbonden met een schroef van de oliepompdeksel.
Voorzichtigheid is dus geboden!
 
Back
Top