Olie bijvullen Zip 4T

OwenC

New Member
Hallo,

Ik heb gisteren een lek aan de carterontluchting laten repareren bij een scooterzaak. Het oliepeil is wel nog boven de helft van het geribbelde gedeelte. Maar ik wil hem toch perfect tot bovenaan gevuld hebben. Alleen weet ik niet hoe en op welke manier ik olie moet bijvullen. Anderen zeggen vullen en dan warm laten draaien, anderen zeggen vullen en peilen bij koude motor.

Zou iemand mij hier verder over kunnen informeren?

Hoe moet je peilen? (Koud of warm)
Hoe bijvullen en vervolgens peilen? (Eerst scooter laten warm draaien, alleen een paar seconden laten draaien of niet laten draaien)

Alvast bedankt.

Edit: Kun je de transmissieolie ook gewoon peilen? En hoe?
 
Advertisement - register to remove this

Helemaal tot bovenaan is juist niet goed, moet ongeveer in het midden zitten, Je transmissie olie kan je ook peilen als het goed is zit er bij je achterband ernaast in het carter ook een peilstok
 
Speciaal warm draaien is naar mijn idee niet echt nodig.. Maar het is wel beter als je er even ermee gaat rijden en dan ongeveer 30minuten wachten.
(dan heeft de olie de kans terug te lopen in het carter.

En daarna peilen.. De peilstok moet je eruit draaien en eerst schoonmaken met een doek.. Dan weer helemaal erin draaien (hoef je niet super vast te draaien) En dan weer eruit draaien, dan kan je het peil af lezen.

Het bovenste dwars streepje is de max en de onderste is de min.. Het oliepeil mag niet op of over het bovenste streepje komen.

q.jpg

Afhankelijk van de gebruiksduur van de olie moet je bepalen of je erbij vult, en of je misschien beter helemaal opnieuw kan vullen met schone olie.

Stel je moet om de 4000km de olie vervangen.. Is de olie 2000km of jonger dan zou ik hem zelf erbij vullen.. Is die ouder kan je beter de oude olie meteen opnieuw vullen met schone olie.
 
Back
Top