Oldtimer/ Youngtimer / Historie topic

Blijf het maar een Irritant geluid vinden ;) je hoort de motor niet eens..

Maar het trekt wel aandacht, en het is de meest redabele compressor zeker?
 
Blijf het maar een Irritant geluid vinden ;) je hoort de motor niet eens..

Maar het trekt wel aandacht, en het is de meest redabele compressor zeker?

Jep, en het is gewoon een huge motherfucker, 2,4 liter per rev, tegenover 0,87 van die van mij.

Maar het ging mij even over de response van de motor, ten opzichte van het filmpje daarboven.
 
Supra's :love:

Had er nu ook al 1 kunnen kopen voor hetzelfde geld, maargoed :P
Dikke kans dat de volgende auto een supra word.

Dat motorgeluid = BEST EVER :winner:
 
Chrysler 300 van 1969 9||6

[ir]http://www.fuselage.de/69_300_neu.jpg[/ir]
[ir]http://www.fuselage.de/chr69/69chr07b.jpg[/ir]
[ir]http://www.fuselage.de/chr69/69chr_ad05b.jpg[/ir]
[ir]http://image.popularhotrodding.com/f/JJ300/6474794+w450+h338+cr0+re1+ar1/1969-chrysler-300-4.jpg[/ir]
[ir]http://www.americandreamrides.com/images/cars/3/100_0375.jpg[/ir]
 
doe mij maar een charger van dat jaar

68Charger.jpg


edit: jaartje ouder ;)
 
Ik vind het gewoon jammer dat die auto's bekend zijn geworden door films...
Dus eigenlijk vind ik 'm te popie jopie geworden.

Hetzelfde geldt voor de Mustang GT500 enzo.
Bijna niemand kende die oude amerikanen, en exotische japanners, en door die films ineens wel. Moet je kijken wat je nu ineens betaald voor een mustang gastback, of een simpele nissan 200sx. Auto's waar je voor die films geen ruk voor betaalde, word nu de hoofdprijs voor gevraagd.
 
tsja dat wil nog niet zeggen dat de charger een popiejopie auto is,

kijk zo'n gt500 is imo verkracht omdat jan en allemaal hun mustang naar West Coast Customs oid brengen en zeggen maak er maar een Eleanor van. Het model opzich is kan ik nog steeds waarderen:

1967_Ford_Shelby_Mustang_GT_500-EW0014-medium.jpg
 
kijk zo'n gt500 is imo verkracht omdat jan en allemaal hun mustang naar West Coast Customs oid brengen en zeggen maak er maar een Eleanor van. Het model opzich is kan ik nog steeds waarderen:

Er is een bedrijf, die doet niks anders dan Eleanors maken. Daarmee verkracht je zo'n auto ook inderdaad. Er waren ook wel wat bedrijven die niet zo blij waren met dit bedrijf.
 
Jep, en het is gewoon een huge motherfucker, 2,4 liter per rev, tegenover 0,87 van die van mij.

Maar het ging mij even over de response van de motor, ten opzichte van het filmpje daarboven.

Ben ik nou zo achterlijk of snap ik het fenomeen "turbo-gat" absoluut niet, waarop auto's vaak afgekraakt worden.

Als de bestuurder nou eens zorgt dat het apparaat in de juiste versnelling staat hoor je geen last te hebben van lag. Mits de turbo niet overgedimensioneerd is en dus onmogelijk kan koppelen op de luchtverplaatsing. Lag is een imho een design error als het onmogelijk blijkt de turbo snel te spoolen in willekeurig welke versnelling.
 
Turbo “lag” wordt vaak ten onrechte gebruikt om aan te geven hoe snel turbodruk opgebouwd wordt als er vanaf een heel laag motortoerental geaccelereerd wordt. Dat is echter niet zo. Turbo “lag” is echter de responstijd van de turbo of te wel de tijd die nodig is om druk op te bouwen als de motor al behoorlijk op toeren is. Denk hierbij aan het op gang komen van de turbo na het opschakelen. De massatraagheid van de roterende delen in de turbo is vooral verantwoordelijk voor deze turbo “lag”.
 
Turbo “lag” wordt vaak ten onrechte gebruikt om aan te geven hoe snel turbodruk opgebouwd wordt als er vanaf een heel laag motortoerental geaccelereerd wordt. Dat is echter niet zo. Turbo “lag” is echter de responstijd van de turbo of te wel de tijd die nodig is om druk op te bouwen als de motor al behoorlijk op toeren is. Denk hierbij aan het op gang komen van de turbo na het opschakelen. De massatraagheid van de roterende delen in de turbo is vooral verantwoordelijk voor deze turbo “lag”.
Is dat zo? Ik dacht dat de drukvulling van het inlaatspruitstuk ook een grote vertraging gaf.
 
Is dat zo? Ik dacht dat de drukvulling van het inlaatspruitstuk ook een grote vertraging gaf.

Turbo lag is de tijd dat een turbo nodig heeft om op te spoelen, dus des te zwaarder de roterende delen, des te langer duurt dit. Dat er genoeg druk moet worden opgebouwd is eigenlijk niet de turbo lag zelf, dat wordt de 'boost threshold' genoemd.
 
Op te spoelen als in op toeren te komen? Een kleinere turbo heeft natuurlijk minder massa maar ook minder verplaatsend vermogen waardoor het ook langer kan duren... Achja, uiteindelijk gaat het toch om de tijd tussen gas geven en accelereren.
 
De kleiner de turbo de sneller die opspoelt en betere response.

xander, als de auto in de juiste versnelling staat moet het goed zijn is maar deels waar.

Als je namelijk amper gas geeft is de vulling van je cilinder slecht > weinig uitlaatpuls > weinig turbo power > lage druk in je inlaat.

Geef je dan volgas moet je die circel dus verbreken. Dan krijg je situatie vulling cilinder beter > meer uitlaatpuls > meer turbo power > meer druk in inlaat

die circel gaat natuurlijk door totdat je vulling van cilinder goed is > sterke uitlaat puls > veel turbo power > veel druk in inlaat.

Met 5000 rpm gaat dat proces natuurlijk heel snel, en de snelheid daarvan is dus eigenlijk ook je response. Met slechte cilindervulling / uitlaatpuls jaag je een kleinere turbo sneller aan, en versnel je dus bovenstaand proces. Turbo spoelt snel op > response beter etc. Wat het leuke dan is aan een supercharger is dat de charger door het motortoerental al goed draait, en dus de volume en het volume verplaatst die gewoon bij dat toerental hoort, cilindervulling heeft daar verder geen invloed op. De response is daarom dus ook veel bruter, en is denk ik ook waarom de topfuel machines met chargers rijden. Enige dat jammer is is natuurlijk dat het wel krukaspower vreet.
 
Back
Top