Oeps achterwiel geblokkeerd.

LexB

New Member
Goedenavond,
Ik heb een probleempje en daaruit komt mijn volgende vraag.

Het betreft een Vespa Sprint 2020 (euro 4).

Om iets te testen (reproduceren) wilde ik het achterwiel van de scooter al staand op de standaard laten draaien. Nadat ik gas gaf en het achterwiel ook begon te draaien, bleek het slot (ketting) nog door het achterwiel te zitten. Deze sloeg mee onder het spatbord door tegen de achtervering aan en de ketting zelfs iets verder. Het achterwiel stond gelijk vast terwijl er nog wel iets aan toeren werd gemaakt.

Gelukkig wel zo dat het achterwiel met wat kracht kon worden teruggedraaid en de ketting weer kon worden verwijderd.

Mijn vraag is: wat zou er in theorie allemaal in het motorblokje kapot kunnen zijn gegaan toen het achterwiel vastsloeg en er nog toeren werden gemaakt?

De vespa rijdt naar mijn idee nog wel normaal maar ruikt sterk (smeltend plastic) als deze na het rijden wordt uitgezet (scooter is wel net voorzien van Malossi setje (ECU, multivar, begrenzer en luchttoevoer).

Dank voor de reacties alvast.
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou voor de zekerheid wat dingen gaan checken:

-Carterdeksel loshalen en variateur snaar+ koppeling nakijken en kijken of deze niet verbrand is
-Carterdeksel lager
-Optisch alles waar het kettingslot tegen aan is gelopen of het er nog goed uitziet spatbord carter etc
-Transmissie olie aftappen en verversen kijken of hier geen metaaldeeltjes in zitten
Mocht dat zo zijn is er waarschijnlijk een lager kapot gelopen of de tandwielen.
-wiel nog recht?
- achtervering nakijken.

Als je dit gecheckt hebt scooter even 5 a 10 minuten stationair laten lopen zodat alles weer even 'tot rust kan komen'

En kijken of er geen rare geluiden of performance problemen zijn.
 
Ik neem aan dat de V-snaar flink heeft geslipt en eventueel de voering van de koppeling.
Die laatste kan hier wel tegen die is hier voor gemaakt dus daar zal niks aan schelen.
Echter van de v-snaar is het niet de bedoeling dat deze enerzijds wordt aangedreven door de vario en anderzijds wordt geblokkeerd door de koppeling/eindoverbrenging/wiel.
Dus carterdeksel eraf, dan zie je het meteen want de V-snaar zal wel wat geleden hebben.
Dit is ook de reden waarom het ruikt naar plastic, maar ik denkdat je rubber bedoelt.
 
Ik neem aan dat je van schrik gelijk het gas los hebt gelaten, net zoals bij een abrupte remactie.
Om nou gelijk de hele aandrijving ervoor uit elkaar te halen vindt ik wat overdreven.
Hooguit wat Sparky zegt, de v-snaar.
Maar zelfs dat zal meevallen.
Ik verwacht eerder schade door de ketting die meegedraaid is tegen bv het binnenspatbord of iets wat daar in de buurt zit.
Dat wiel zal amper een heel draai gemaakt hebben en wordt ook niet aangedreven door een 5.7 liter V8 HEMI.
 
ligt een beetje aan hoe hard je gas hebt geven en hoe hard het slot naar binnen is geslagen..

Soms is er niks aan de hand.. En de andere keer zijn er wel dingen kapot.
 
Back
Top