Nut witte drukveer Zip iget?

Ja zo ongeveer. Maar dat kost ook weer 50 euro plus. En om nou 50 euro uit tegeven voor die 5 kmph is ook niks.
Heb vorige week een snelle CDI voor de 4-takt gekocht , geloofde er eigenlijk niet in omdat mijn Scooter al 8300 RPM draait, was bij Fred Motoren , niet goed geld terug , en ja hoor ... 5 Km op top erbij ... was normaal 50,00 voor deze CDI.
Dus ... ik vind het dubbel en dwars waard . ( koste mij 37,50 ).

Ik heb er een Malossi Multivar opzitten , maar Topsnelheid bleef gelijk , echter het toeren verloop is flink verbeterd , als ik eerst de Tunnel uitkwam , 10 % helling , kakte die in in toeren , nu niet meer.
 
Heb vorige week een snelle CDI voor de 4-takt gekocht , geloofde er eigenlijk niet in omdat mijn Scooter al 8300 RPM draait, was bij Fred Motoren , niet goed geld terug , en ja hoor ... 5 Km op top erbij ... was normaal 50,00 voor deze CDI.
Dus ... ik vind het dubbel en dwars waard . ( koste mij 37,50 ).

Ik heb er een Malossi Multivar opzitten , maar Topsnelheid bleef gelijk , echter het toeren verloop is flink verbeterd , als ik eerst de Tunnel uitkwam , 10 % helling , kakte die in in toeren , nu niet meer.
Ja ik snap wat je bedoelt zoon multivar helpt zeker. Maar persoonlijk voor die 5 km extra zou ik het gewoon niet doen.
Zitten er niet ergens anders begrenzingen in de scooter?
De bezorgscooter van me werk is ook iget gaat maar 42.
Maar zit vol met begrenzers.
-luchtfilter is begrensd
-vario is begrensd
-gas is begrensd
Elektrische is die ook nog begrensd.

Je kan mij niet vertellen dat als je al die begrenzingen er uit haalt dat. Dat die dan maar 50 loopt of zoiets. Ik zou gewoon zoeken naar andere oplossing.
Iget is nou eenmaal sloom.
 
Piaggio begrenst de iget niet middels de overbrenging, het gas niet en het luchtfilter ook niet. Enige 2 opties om sneller te gaan zijn de multivar en een betere ecu.
Post automatically merged:

Iget is inderdaad sloom. Maar het is toch niet zo raar dat mensen tussen de 50 en 53 willen rijden ipv 45? Nou kost dit dan maar 80 euro, het rijdt een stuk prettiger en veiliger. Je verbruik gaat volgens mij zelfs een beetje omlaag dus over de lange termijn verdien je het vanzelf terug
 
Piaggio begrenst de iget niet middels de overbrenging, het gas niet en het luchtfilter ook niet. Enige 2 opties om sneller te gaan zijn de multivar en een betere ecu.
Post automatically merged:

Iget is inderdaad sloom. Maar het is toch niet zo raar dat mensen tussen de 50 en 53 willen rijden ipv 45? Nou kost dit dan maar 80 euro, het rijdt een stuk prettiger en veiliger. Je verbruik gaat volgens mij zelfs een beetje omlaag dus over de lange termijn verdien je het vanzelf terug
Ja als men van plan is de scooter lang te houden zou het inderdaad helpen.
 
Mijn 4 takt heb ik al 8 jaar , en bevalt prima , vind het een fijne Scooter , nog FF naar de Appie etc .. en ga vaak door de Kiltunnel , kost met de Auto 4 Euro heen en weer , met de Scooter nix ... nog niet te spreken over Parkeergeld in Dordrecht .
Dus ik heb al aardig wat bespaart met dat ding ..... Wat ??? dat ding heb zijn geld al veelvoudig terug verdiend.
 
Net weer op de zip gereden en eigenlijk merk je dat hij kracht genoeg heeft, maar erg wordt afgeknepen door de ecu. Ik kan er ook gewoon een nieuwe ecu inzetten en de vario standaard laten.

Volgens k-parts rijdt de scooter met deze cdi 60/65. Is dat GPS snelheid?
 
Net weer op de zip gereden en eigenlijk merk je dat hij kracht genoeg heeft, maar erg wordt afgeknepen door de ecu. Ik kan er ook gewoon een nieuwe ecu inzetten en de vario standaard laten.

Volgens k-parts rijdt de scooter met deze cdi 60/65. Is dat GPS snelheid?

Als je je ecu veranderd raad ik echt de malossi aan!!
Deze ecu die jij hierboven neerzet staat niet echt bekend om betrouwbaarheid en kwaliteit!

Maar ik kan niet in jouw portomonnee kijken
 
Mijn vriendin heeft een Zip iget E4 brom die nog helemaal origineel is. Het ding loopt exact 49 km/h op de teller. Dat is voor het mooie net 6 km/h te langzaam. Volgens de berichtgeving zou je met alleen een Malossi Multivar die snelheidswinst al kunnen behalen. De optimale afstelling zou je krijgen met 7,5 gram rollen + de witte drukveer.

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waarom je een witte drukveer zou toepassen op een volledig standaard 50cc viertakt. Want een sterkere drukveer leidt m.i. eerder tot een lagere dan hogere topsnelheid. Want met een sterkere veer komt de snaar moeilijker onderin de poelies en zoveel kracht heeft zo'n iget niet.

Kortom, zou het niet beter zijn om de originele drukveer te laten zitten i.c.m. de Multivar en iets lichtere rollen (bijv. 7,2 gram) te gebruiken? Zijn er mensen die hiermee geëxperimenteerd hebben?


Ik denk dat piaggio dit doet om de motor rustiger en constanter te laten draaien.. En dan boeite het hun vrij weinig of dat je scooter 40 of 45 km/u op de teller gaat.. Met rustiger bedoel ik dat het blokje niet naar hogere toeren kan om deze te maken.. Zo blijft het ding gewoon rustig verder tuffen..

Een witte drukveer gaat erin omdat deze waarschijnlijk van een malossi multivar vanaf komt. Deze hoor je te monteren als je de multivar erin zet.
Maar waarschijnlijk heeft iemand het geprobeerd door alleen de drukveer aan te passen en de originele vario te laten zitten.
Dit geeft als voordeel dat de drukveer minder heftig drukt en je zo wat meer uit je 50cc kan halen, want het blokje hoeft dan minder hard te trekken. Dus dan komt er toeren / beetje vermogen vrij die je normaal zou verliezen bij die zwaardere drukveer.
Post automatically merged:

Ja maar on daar nou zoveel geld aan uit te geven. Zou je niet iets zwaardere rollen kunnen proberen?

Met zwaardere rollen word het ding nog slomer. Trekt die helemaal niet op.. Is geen 2takt.
Post automatically merged:

Denk dat ik toch maar ga starten met de multivar.

Polini hi-speed is goedkoper.
 
Ja .... dat is een Centreer bus... anders krijg je trillingen.

En beter 1 van Malossi nemen ... krijg je weer een sticker erbij . :tearsofjoy:
Kijk, ik vond het al zo slecht passen.
Heeft Malossi echt van die bussen ?
Waar zijn die verkrijgbaar ?
In dat stomme instructie-boekje dat je bij de kit krijgt, lullen ze nergens over die bussen. ook niet op de tekeningen.
Heel slecht van Malossi en ook van Zandri dat ze er niet op wijzen.
Post automatically merged:

Koppelingsleutel en blokkeersleutel in 1 kost geen Drol .
Je kan ook een Grote Baco gebruiken , en los tikken, Koppeling vast houden , en de Baco op de werkbank tikken .
Baco van de Action , kost ook geen Drol .


Dat vind ik een zeer slecht Advies .
Baco = Baccardi Cola = Cuba Libre = Gay. ( is Engels voor vrolijk, wordt je van een paar baco's )
Berndt August Hjort COpany = BA Hjort & CO, Stockholm, Sweden.
 
Last edited:
Back
Top