NRG

Denna

Soes Bolkont
Hallo medeforummemers, daar ben ik weer.

De projecten blijven komen van mijn kant, dat hebben jullie wel gemerkt. Ondertussen is ongeveer alles verkocht van mijn Bigbore zip sprinter van afgelopen jaar. Daarmee had ik een snelste tijd neergezet van 7,94. Mijn doel was om onder de 8 te komen en daarmee vond ik dat verhaal wel basta.

Even een de foto's van zo'n beetje al mijn projecten onder elkaar:

De evo phantom:
phantomproject.jpg

De Speed 6T runner:
Runnahje.jpg

De Speedfight:
Speedfight.jpg

De Wide rim zip:
Widerimzip.jpg

De inimini zip:
Minizip.jpg

De bigbore zip:
IktegenZiggy2.jpg


Dit project moet ipv echt snel, echt goedkoop worden :+. Ik had nog een aantal onderdelen liggen in mijn beunkelder en op een melige avond zei Nelis voor de gein dat ik bijna nog genoeg spullen had om weer een nieuw project op te bouwen. Dat is net iets wat je tegen mij niet moet zeggen, want dan begint mijn brein weer op volle toeren te blazen. Resultaat: slapeloze nacht :X. Dus maar eens beginnen te denken. wat had ik toen nog liggen:

-Polini evo1 (klein stukje uit de wand, verkeerde zuiger, beschadigde kop)
-28 neppe klote keihin
-Hpi 2002 (meen dat hij kapot is, maar dat zie ik wel)
-128mm polini poullie
-128mm polini snaar
-ori membraan
-Dd carter untuned en behoorlijk vies
-Schijfremadapter + schijf
-Kill-switch
-DPR C30
-Polini membraanplaat
-Deltaclutch van me bigbore zip
-Grote radiateur
-en vast nog wel meer

Diezelfde avond had ik met Jurgen een deal gemaakt dat ik mijn oude jog met leeg blok zonder kenteken met hem zou ruilen voor heel wat runner spullen. Wat kreeg ik voor de jog terug:

-Set runner velgen met boppers ( antrasiet gespoten, helaas wel beschadigd)
-Stage 6 monsterdisk en adapter
-Nog een DD carter :p
-RHQ krukas
-Runner voorvork
-Malossi rechte primaire en secundaire vertanding + deksel
-Schijfremadapter + schijfrem
-Remklauw
-Een oud compleet aangepast zip frame (toevallig van mij geweest in 2007)
-overbrenging origineel

Dan begint het plaatje al iets vollediger te worden. Niels was zo aardig mij nog wat dingen te sponsoren:

-DD carter tuned op Evo
-Achterremset
-Misschien zelfs een voorremsetje

Nou is het motorische aardig in orde. Nu kon ik alles op dat compleet aangepaste zip frame gaan bouwen, maar op een gegeven moment heb je het wel gehad met zoon onhandig laag ding, dus dat deed ik maar niet. Ik ging dus op zoek naar scooter waar ik de zooi op kon bouwen. Ik wou perse geen zip hebben, ik heb al 2 zipjes als project gehad en persoonlijk vind ik andere brommers gewoon mooier om te zien. Nu zag ik op een gegeven moment een NTT staan op marktplaats en ik vond het altijd wel grappige dingen, zeker omdat ze al behoorlijk oud zijn, zijn ze goedkoop :p. Dus die maar op gaan halen voor 50 euro.

Eenmaal daar aangekomen bleek dat ding echt focking lelijk te zijn, vonden Jur en ik :D. Maar dat maakt niet uit. Ik ga niet een hele kappenset zitten schuren en laten spuiten, dat kost veel teveel geld. Hij was wel recht en daar ging het mij om. Zo zag hij uit toen hij net hier in de kelder stond:

NRGbijaankoop.jpg


Toen ben ik het maar eens uitelkaar gaan slopen, met natuurlijk de nodige scheldwoorden, omdat zoon beetje alles vastgerot was...

Uiteindelijk hield ik een ontzettend lelijk, roestig, vettig, gaar overgespoten en vooral zwaar frame over. Daar heb ik tot op heden verder nog niks aan gedaan.

De voorvork die erin zat kon ik eigenlijk niks mee. Ik wil die stage6 schijfrem gebruiken met bijbehorende adapter en NTT heeft std een kleinere schijf voor, dus is de adapter te kort als ik alles op die vork zou zetten. Dus die vork moest er uit en die van de runner moest erin, want ik haat het om schijfremadapters te maken. Nu denk je, je had net zo goed die onderste pootjes om kunnen zetten, maar dat gaat niet, want runner heeft dikkere binnenpoten, jammer genoeg :(. Het eerste waar ik op stuitte was dat ik de balhoofdsbuis van de runnervork moest verlengen. Ik heb met al die projecten al zo vaak balhoofdsbuizen aangepast dat ik dat haast met me ogen dicht kan :D. Dus die ff doormidden geslepen en een bus tussen gezet en weer aan elkaar gemaakt. Dat ziet dan zo uit:

Balhoofdverlengd.jpg


Als je dan de voorvork in het frame zet ziet dat zo uit:

Nrgframemetrunnervork.jpg


Ook vond ik dat de voorvorkbinnenpoten bij runner std wel erg lang zijn, dus die mogen ook wel omlaag vond ik. Dus dan passen we de methode van Bojt toe. Ik had die manier al vaker gebruikt om pia vorken lager te maken en dat beviel altijd wel. Dus dan ziet dat na bewerking zo uit:

Binnenpotengelast2.jpg

Binnenpotengelast.jpg


Daarna werd het tijd om alles netjes te maken zodat het ook verzorgd uitziet. Ik had aan de linkerkant de voorvorkopen geslepen aan de bovenkant om alle zooi eruit te halen zodat de binnenpoot kan veren. Toen ik dat zo eens aant bekijken was vond ik dat ik er best wel een assymetrisch geheel van kon maken. Dus nog ff wat stukjes opgelast, wat geslepen, geboord en geplamuurd. Daarna ff alles goed gaan schuren en polijsten. Een beetje afplakken en wat spuiten enz. Alles vast gezet, een leuk stickertje en dan krijg je dit resultaat:

NRGvoorvorkklaar.jpg

NRGvoorvorkklaar2.jpg


Ik ben ook nog met de voorvelg en schijrem bezig geweest. De voorvelg was nogal vies en de lagers waren echt te gaar. Dat wiel heeft al vele km's gezien en heeft een hele tijd bij Jurgen buiten in de regen gestaan. Dus de lagers zaten vast en waren geroest en de schijrem was ook 1 bonk roest. Toen ben ik maar eens met de commandant aan de gang gegaan, wat geschuurd enz alles weer schoon wrijven. Ik heb zelfs de band helemaal schoongemaakt. Ik heb het nog aardig schoon kunnen krijgen. Misschien komt er nog rimstriping op, wie weet. Hier een foto van het schone voorwiel en het vieze achterwiel met spinnenwebben, zand, schimmel en helaas krassen:

Linksschoonrechtsvies.jpg


Tijdje geleden ook ff gekeken hoe het uitlaatje stond op een blok, voor de gein ook ff de hpi er los opgehangen, gewoon om een beeld te krijgen. Straks ziet het toch allemaal heel anders uit ;).

Evoblok.jpg


De setup op het blok gaat worden:

-Polini Evo1
-DPR C30
-HPI 2002
-RHQ 80mm krukas
-28 neppe klote keihin
-Malossi pri en sec vertanding (RF 10,39)
-128mm polini poullies
-128mm Polini snaar
-Std runner vario
-Deltaclutch
-Ori koppelingshuis
-ori tuned membraan
-spruitstuk en eventueel adapter moet ik nog ff kijken of ik die goedkoop ergens kan fixen

Het eerste wat me nu te doen staat is morgenavond het kappensetje ophalen wat erop moet komen. Is van een oud zeer bekend forummember geweest en was daarmee op Lelystad 2003. Wel grappig om het weer te gebruiken op een ander nieuwer project denk ik zo :).

Foto's van de blokdelen komen verder in het project wel naar boven.

Dit was het voor nu.

Update 1: Kappen

Ik ben gisteravond het kappensetje op gaan halen voor de NRG. We moesten helemaal naar NH rijden. Ze hebben wat gebruikerskrasjes, dus ze zijn niet ubervetspangshinyflakerigweetikveel wat. Ik ben er iig heel blij mee. Hier de foto's:

NRGvoorkap.jpg

NRGvoorkap2.jpg

KappensetNRG2.jpg

KappensetNRG.jpg


Dit was het voor nu weer.

Update 2: 22-07-09:

Een fotoloze update

Ik ben de laatste tijd een beetje met de scooter bezig geweest. Zoals ik al verteld had, was de lak van de achtervelg nietmeer te redden. Daarna ben ik bezig geweest met alle lak en coating te verwijderen, want die reageerde met primer. Nadat ik de achtervelg weer opnieuw had gespoten werd ineens alle lak in de velg gezogen oid. Zo zag het iig uit. Ik had het helemaal gehad met die velgen, want de voorvelg deed hetzelfde.

Daarna had ik het idee om met zip type 1 velgen te gaan rijden en de vork in te korten weet ik veel. Maar met dat ik die pas aan maken was zag ik dat het frame op meerdere plaatsen gescheurd is. Ook past zoon zip type 1 vork met veelteveel moeite in een nrg frame, cups passen niet in het frame, dus moeten erop gelast worden enz. Allemaal heel beun en dat wil ik niet. Het moet gewoon goed zitten en niet halfslachtig. Dus nu ben ik op zoek naar een goed recht en onbewerkt nrg/ntt frame, zodat ik zo de std scooterklasse van sbo in kan gaan komend jaar, mits ik dat wil gaan doen. Dus de ntt vork moet er straks in, de 10 inch 3 spaaks brede velgen, etc etc.

Ook hadden jullie misschien wel gezien dat ik op zoek ben naar een ander carter. Dat is omdat het SD carter wat ik hier heb helemaal naar de naad is omdat er een vertandingslager uit elkaar geklapt was. Allemaal heel fijn, het zit goed mee. Maar ik ben niks anders gewend ;).

Update 07-07-09:

Daar ben ik weer met wat kijk en lees materiaal van mijn kant.

Zoals ik al in de vorige update had getypt was het vorige frame erg gaar en op meerdere plaatsen gescheurd, dus moest daar wat anders voor komen. Bassie bood mij een frame aan met wat kapwerk. De prijs was gunstig, dus dat ben ik samen met Jurgen (nogmaals super bedankt Jur :*) op gaan halen. Eenmaal aangekomen bleek het best veel te zijn, we hadden net nog geen aanhanger nodig :p.

Ik was ook wat aan het kloten met voorvorken en velgen enz enz en het kwam allemaal uit op klote eigenlijk. Op het oude frame had ik een zip type 1 vork passend gemaakt en het zat allemaal voor geen meter, dus dat idee liet ik snel varen. Ik zag dat een vriend van mij een oude voorvork van mij verkocht en een setje bekende velgen ( oude carbon overtrokken zip velgen van de zip2000 van Jordy), dus die maar overgekocht. Die zien er zo uit:

Carbonnevelgen.jpg


Daarna de zip velgjes erop gezet, om te kijken hoe dat zou staan. Dat zag er wel leuk uit. Dus al het oude (zwarte) kapwerk en het gescheurde frame weggesmeten, want met die spullen was niks aan te vangen en het lag echt i de weg, omdat ik al zat kapwerk had.

Daarna werd het tijd om de zip type voorvork in het frame te maken. Aangezien de stuurpen weer te kort was moest hij weer worden verlast (de zoveelste keer dat ik dat moest doen :+). Nadat dat gebeurd was en ik me echt vervelend verbrand had aan de las, was het tijd om de voorvork eens erin te zetten en te kijken hoe dat uit zou zien met het stuurtje erop. Bij de spullen van Bas zaten ook 2 zadels en 1 daarvan was een heel dun zadel, staat wel zo rees natuurlijk, dus die ook even erop gezet om te kijken hoe het zit. Dan krijg je dus iets wat hierop lijkt :

NRGFrameBas.jpg


Nadat de voorvork pas was gemaakt werd het tijd om te kijken of ik de ophanging aan het frame nog nodig had van de rempomp. Na wat snel passen en meten werd het duidelijk dat ik voor geen meter uit zou komen met mijn remkabel en ik had geen zin om daar weer wat mee aan te beunen. Dus ik pak gewoon een rempomp op het stuur en een stalen remleiding die ik hier nog has hangen. Dat even netjes op maat gemaakt en gekeken of het netjes paste. Niels was komen kijken en had ff wat foto's van mij gemaakt toen ik bezig was met die werkzaamheden:

IMG_3663.jpg

IMG_3664.jpg


Toen werd het tijd om wat zooi van het frame af te slijpen wat toch overbodig was en wat zorgde voor meer gewicht. Nadat er geslepen was werd het tijd voor een kleurtje. Ik heb gekozen voor antrasiet voor het frame en het stuur. Het blok, voorvork en stuurpen worden matzwart. Zo komt nog wat van de carbon kleuren terug in de scooter.

Nadat dat gedaan was, krijg je dit resultaat:

Framegespoten.jpg


Weer genoeg gedaan vandaag iig. Tot de volgende update!

Update 11-07-09:

Ik ben vandaag nog heel even bezig geweest met de scoot. Voorvorkpoten hebben ook moeten geloven aan het antrasiete kleurtje. Al met al vind ik het heel netjes ogen zo. Voorwiel er ff ingehangen en de voorkap+ beenschild wat bij de kappenset van Bas zat. Uiteraard komt straks gewoon de paarse set erop. De voorvork word nog wat lager, de buitenpoten kunnen nog een stuk korter en ik heb plaats zat <]:

NRGmetvoorkapenvoorwiel.jpg

NRGmetvoorkapenvoorwiel1.jpg


Ook krijgen de wielen nog een poetsbeurtje, dus de lak en het randje word weer netjes gepolijst:W.

Update 24-07-'09:

Aangezien ik heb vakantie heb, vond ik dat ik wel weer relext met de nrg aan de gang kon. Zoals sommige van jullie gelezen hebben was ik niet tevreden over de hoogte van de voorzijde van de nrg, dus daar was ik vanmiddag direct mee begonnen. Ik heb 20/25 mm van de buitenpoten afgehaald en de binnenpoten moesten ook een stukje ingekort worden. De voorkant staat nu dus een stukje lager en het bevalt me wel (maar goed ook, want weer hoger maken is zoon gedoe:+):

Voorvorklaag.jpg

Voorvorklaag2.jpg


Ook ben ik nog bezig geweest met het koelsysteem. Ik had eerst in gedachten om het in de onderkuip te maken, maar dat is heel duidelijk een no go, aangezien daar alleen maar plaats is voor 2 muizen ofzo :p. Achter de voorkap vind ik teveel gedoe en het ziet niet uit. Dus bleef er maar 1 ding over: de achterkant. Aangezien je daar wil kunnen sleutelen, moest het wel uit de weg zitten en ook de slang moest niet te omslachtig zitten. Na veel gekloot en te weinig slangen, kwam ik erachter dat ik op mijn slaapkamer ( wtf moeten die slangen daar eigenlijk 8P) nog wat kvs slang had liggen van een minibike. 1 daarvan kwam echt ideaal uit. Ook had ik nog wat kvs slang liggen van de eerste nrg wat ik gekocht had en die had nu ook een mooi doel. Het zit nu allemaal hankieshankie, maar jullie snappen natuurlijk wel dat dit straks netjes op zen plek komt te zitten. Ook de buddy zal een andere worden, dit is een testbuddy, waar ik lekker in kan hakken en slijpen, deze is toch al gescheurd:

Koelinginbuddy.jpg

Koelsysteem.jpg


Ik heb ook een stage6 paddock gehaald. Voorheen zette ik mijn scoot altijd op een doosje oid, maar dat is klote bij een nrgframe, die heeft een bolling onder op de bak zitten, waardoor hij erg wankel staat. Bovendien vind ik de stage6 paddockstands erg mooi:

Stage6paddockstand.jpg


Het mooie platte zadel:

Plattezadel.jpg


Geheel:

Framegeheel.jpg


Ik had nog een foto gemaakt toen de nrg met de kappen erop stond (helaas wel nog met de hogere voorvork):

NRGmetkappen.jpg


Dit is dus niet de kappenset die er uiteindelijk op komt. De paarse set komt er straks op (als de tijd rijp is :+)!

Update 11-01-'10:

Ik ben ondertussen weer wat sporadisch verder gegaan met de NRG. Eigenlijk zijn er best wel wat dingen gebeurd, maar hij is nog niet af.

Wat is er gebeurd:

-Carters gestraald
-Cilinder gestraald
-Carters gespoten
-Cilinder gespoten
-Uitlaatpoort van de cilinder is afgewerkt
-Carters getuned
-Blok compleet inelkaar gestoken
-Voorremssysteem inelkaar en op druk

Toen werd het tijd om hem eens te starten om te kijken wat het deed. Jammer genoeg stond alles los inelkaar dus je hoort nogal wat dingen rammelen enzovoorts. Het blokje zelf klinkt goed en reageerd netjes op het gas. Ik had iig even een filmpje geschoten met de telefoon, omdat ik niks anders bij de hand had.

Het is niet erg duidelijk allemaal, maar het is wel leuk voor de projectpagina te vullen natuurlijk :+:



Er zat tijdelijk even een zip buddybak op omdat daar een tank in zat en ik had geen zin om langer te wachten met starten :p.

Een paar weken daarna ben ik verder gegaan aan de NRG, meer met het kapwerk en radiateurshizzle en dat soort gedoe. Nog niet alles zit vast, zo zit het koelsysteem er nog los op zonder water erin enz en nog wat onzin wat moet gebeuren, maar het grootste gedeelte zit goed.

Dus bij deze wat foto's als afsluiting van de update;):

[IR]http://i315.photobucket.com/albums/ll455/Denoize/SA500249.jpg[/IR]

SA500250.jpg


SA500251.jpg


SA500252.jpg


SA500253.jpg


SA500254.jpg


Dit was het voor nu weer:*.

Update 14-03-2010:

Toch in de tussentijd nog tijd gehad om aan de NRG te werken. Er waren wat dingen waar in niet tevreden over was, bijvoorbeeld het koelsysteem. dat zat eerst vast met tyraps (nu nogsteeds:p), maar het zat onder spanning, kappen stonden daardoor ook onder spanning, dus dat schoot niet op. Met dat ik de kappe eraf trok, sprong ook de rad uit de tyraps. Het ding is helemaal uitelkaar geweest en daarna weer netjes inelkaar gezet.

Ik heb de speedfight radiateur een kwart slag gedraaid, waardoor de aansluitingen veel fijner uit kwamen. Eerst duwde het kroonstuk met naar rechts sturen tegen de slangen op, dat moet je natuurlijk niet hebben, het moet allemaal mooi vrij lopen. Dus alles netjes aangesloten en de slangen fijn op de plaats getyrapt. Daarna de vuldop in de binnenkap gemaakt (waar origineel de vuldop ook zit) en dat ook netjes vast gezet. Daarna de rad vast getyrapt aan mijn frame en binnenkap en nu zit het als een huis. Ik ben er wel 3 uur mee bezig geweest, maar dan heb je ook wat :D.

Ipv de achterveer is er nu een achterstaaf gekomen wat ik bij een frame had gekregen van een zip. Deze is een stukje korter als de nrg achterveer, waardoor hij lekker sprintstylo laag staat. Het nadeel is alleen dat mijn achterremkabel nu te kort is, dus even een runner model fixen.

Hier 2 foto's van de NRG in huidige status:

[IR]http://i315.photobucket.com/albums/ll455/Denoize/Nrglaag.jpg[/IR]

[IR]http://i315.photobucket.com/albums/ll455/Denoize/nrglaag2.jpg[/IR]

De 1e foto komt het meest overeen met de echte kleur.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Haha ik ook altijd met mijn grote mond :p..

Nee, vind het kei leuk dat je nog wat gaat bouwen!

Je zult mij iig. nog geregeld zien in de kelder :D.

Vorkje zag er gister zeer strak uit. Ben benieuwt naar de rest!
 
haha vet Denna:D vorkje ziet er dik uit!

Thx Jeroen, ik spreek je dit jaar nog wel op een sprint ;).

De kapotte NX kap van Mol :D?

succes ermee dennis!

Thx. Nee het word de oude kappenset van Remy aka Chezzmo

thx

Gekke gast! Je kon het niet laten he :W
Nee, het kriebelt steeds weer :rolleyes:

Het woord stoppen komt ook niet in jou woordenboek voor he :p

Tof dat je nog beetje aan de beun bent :)!
Ik heb juist heel vaak gezegd dat ik ging stoppen, maar dan krabbel ik toch weer terug. Beunen blijft voor mij een mooie ontspanning :p.

Juistem!
Niks netjes, gewoon vlammen:winner:
Volgens mij heb je niet zo goed gelezen :D.

leuk om weer eens een nrg/ntt/typhoon project te zien!

wordt vast mooi.
Is weer eens wat anders ja ;)

jij weet idd niet van ophouden :p
wordt wel leuk dingetje
Daar ben ik zelf ook vrij zeker van eigenlijk. We gaan gewoon lekker door :p.

Haha ik ook altijd met mijn grote mond :p..

Nee, vind het kei leuk dat je nog wat gaat bouwen!

Je zult mij iig. nog geregeld zien in de kelder :D.

Vorkje zag er gister zeer strak uit. Ben benieuwt naar de rest!
Dat is je geraden ook, panaap. Je mag ff de uren die ik in jou brommer heb gestoken in de mijne stoppen, dan is ie zo klaar ;).

Ziet er al weer leuk uit:p Tof dat je weer een project begint:W Jij was toch ook bij Niels en Ziggy zondag?
Thx. Ik was idd samen met Bambi en Zigga op de sprint:).
 
Ik krijg trouwens de achtervelg nietmeer netjes. De modder wat erop zit is in de lak gaan trekken door de pekel van de winter. Dus ik moet de velgenset over gaan spuiten, mooi kut, maar was te verwachten.
 
Onverbetelijk die jongen, maar gelukkit kruipt 2-takt waar het niet gaan kan :)

Ik ben benieuwd wat je er van maakt, en zonde van die velgen, want die zagen er eerst heel netjes uit.
 
Ohh nee sorry, ik had alles heel snel doorgelezen en toen leek het zo:*
Alles wat ik typ is toch wel leuk, dus had je het beter goed kunnen lezen :+:*.

Gewoon boeken met dat ding :7

Leuk dat Denna niet stil blijft zitten ;)
Ik denk niet dat hij erg hard zal gaan :+.

Hebbe we hem weer !!
Wat doet een GC slet nou weer hier :p.

Onverbetelijk die jongen, maar gelukkit kruipt 2-takt waar het niet gaan kan :)

Ik ben benieuwd wat je er van maakt, en zonde van die velgen, want die zagen er eerst heel netjes uit.
Moet goed komen denk ik. Het blijft toch trekken dat ombouwen vooral. Ik mis het beunen, niet echt het rijden. Dat kan ik op die van Niels en Ziggy ook. Die velgen komt ook wel goed. Denk dat ze wel weer antrasiet (of hoe je het ook schrijft) worden. Dat past goed bij de kappen.
 
Back
Top