Nrg stage 6 hpi oververhitting

Jonkoloog

New Member
Hallo,

Net blokrevisie gedaan, ook hpi dr op gezet.

Mn setup:
Polini evo krukas
Stage 6 mk2 racing
Stage 6 r1200
Polini 21mm vlakschuif
Hpi ontsteking

squish nagekeken, zit op 0,8. Begonnen met hpi op 3,5mm voorontsteking, hij startte goed, liep wel mooi maar begon hoorbaar te pingelen als ie goed warm was, denk oververhit en daardoor detonatie voordat de vonk afging.

Geprobeerd ontsteking anders af te stellen, eerst later gezet zonder succes, en voordat ik m goed had begaf mijn koppakking het, kvs in de cilinder.

Vandaag nieuwe pakkingen gemonteerd, alles nog eens nagemeten en vervolgens weer verder geprobeerd, na enig proberen kwam ik met de ontsteking op 3,8 mm van het gepingel af. Natuurlijk was de scooter verder ingereden, dus ik heb hem een paar keer goed los getrokken. Begon daarna weer moeilijk te lopen en toen ik thuis was en m na een tijdje weer opnieuw wou startten ging die niet meer. Even de boormachine op t krukas gezet om m goed over te laten starten en toen vloog dr weer een plas kvs uit de uitlaat. Weer koppakking lek.

Ik snap het niet meer, iemand enig idee hoe dit zo kan? Foto zit dr bij, aan de onderkant van de cil kan je de lek in de pakking zien (niet te missen helaas)

Moet er wel bij zeggen dat de kop iets beschadigd was, deze heb ik netjes opgeschuurd en weer teruggezet. De zijrandjes heel iets opgepoetst maar zoveel mogelijk met rust gelaten (kop steekt iets uit, valt in de cilinder).
 

Attachments

  • 47CE0857-B6D3-4D49-8174-11D02A6DADFD.jpeg
    47CE0857-B6D3-4D49-8174-11D02A6DADFD.jpeg
    242.2 KB · Views: 18
Advertisement - register to remove this

Je kan de kop op vlakte controleren , deze is misschien wel krom , kun je doen op een glasplaat , met een beetje fijn schuurmiddel ( b.v kleppen pasta ) , en dan de kop heen en weer schuren . Zie je al gauw of hij krom is
 
Je kan de kop op vlakte controleren , deze is misschien wel krom , kun je doen op een glasplaat , met een beetje fijn schuurmiddel ( b.v kleppen pasta ) , en dan de kop heen en weer schuren . Zie je al gauw of hij krom is
dat zal helaas niet lukken met deze kop. de cilinder kop heeft een opstaande rand over het vlak, dit valt in de cilinder zelf.

Ik zelf durf niet te zeggen wat je er mee moet.

misschien dat je een precisie rei kan leggen op het vlak wat in contact komt met de pakkingen. en door middel van een lichtje er op te schijnen, kijken of het aan de andere kant van de rei er onder door schijnt.

zelf weet ik niet wat de tolerantie is van zo'n cilinder kop en of je dat op mijn methode uberhaupt kan meten.

als hij krom is kan je het beste voor 50 eu een nieuwe kop kopen.
of je hebt of kent iemand met een freesbank die iets kan vlakken.
 
Thx voor de replies, ff een update.

Vandaag nieuwe kop dr op gezet, idd vanwege het feit dat je deze niet zomaar kan vlakken.

Temperatuursensor aangesloten, voor de rest alles intact gelaten. Wel nieuwe pakkingen en alles even nagelopen in de cilinder etc. Zag er nog goed uit. Afstelling nog steeds 3,8 mm voorontsteking en 0,7 squish, sproeier 102 en hij loopt rijk genoeg te zien aan de bougie.

Na 7 minuten rijden tikte hij al 100 graden celcius aan. Scooter uitgezet en even stukje gaan lopen, temp liep uiteraard nog iets op tot 107. Nog geen vol gas gereden, alleen nog maar 45km/u warmrijden.

Mijn vermoeden is nu toch dat de koppakkingen dr doorgaan vanwege oververhitting.

Standaard koelsysteem moet zo’n setup toch wel aankunnen? Waar kan ik naar kijken en hoe loop ik het koelsysteem van een piaggio 2t na. En wat zou verder nog oververhitting kunnen veroorzaken? Alvast bedankt!
Post automatically merged:

Heb je de moeren/bouten ook met het voorgeschreven moment , en kruislings aangetrokken?
En dit is niet mijn eerste keer sleutelen, een moertje aandraaien lukt mij nog net wel ;)
 
Bij een Beetje Toeren Beuker is het verstandig de Radiateur te vergroten , misschien kan het nu wel goed gaan , maar straks bij warmer weer krijg je een Serieus Probleem.
Zelf heb ik een Radiateur van een MP3 er opgezet , deze is 2x zo hoog.

NB : ik ga er van uit dat de Radiateur in orde is / getest is / goed doorgespoeld.
 
Bij een Beetje Toeren Beuker is het verstandig de Radiateur te vergroten , misschien kan het nu wel goed gaan , maar straks bij warmer weer krijg je een Serieus Probleem.
Zelf heb ik een Radiateur van een MP3 er opgezet , deze is 2x zo hoog.

NB : ik ga er van uit dat de Radiateur in orde is / getest is / goed doorgespoeld.
Past die in een nrg mc3 dan? In dat geval ga ik dat zeker doen. Maar ook op standaard koelsysteem hoort ie niet zo snel over de 100 graden te gaan lijkt mij. En hoe kan ik mijn koelsysteem controleren?
 
Of die past weet ik niet , ik heb zelf ook moeten uitvogelen welke te monteren is ( zonder de kappen te verzagen / aanpassen .
Neem aan dat je Thermostaat er al uit is .
Luchtbel kan ook een oorzaak zijn dat die al zeer snel te heet word , goed ontluchten , met voorwiel op een stoel bijv:
Is de huidige Radiateur recent ? niet dicht gekoekt van binnen ?
Waterpomp werkt goed ? al eens getest met een Electrische waterpomp ? .
 
Of die past weet ik niet , ik heb zelf ook moeten uitvogelen welke te monteren is ( zonder de kappen te verzagen / aanpassen .
Neem aan dat je Thermostaat er al uit is .
Luchtbel kan ook een oorzaak zijn dat die al zeer snel te heet word , goed ontluchten , met voorwiel op een stoel bijv:
Is de huidige Radiateur recent ? niet dicht gekoekt van binnen ?
Waterpomp werkt goed ? al eens getest met een Electrische waterpomp ? .
Thermostaat is er volgens mij al uit inderdaad, weet t niet zeker. Waar zit die normaal? Radiateur zal ik even een keer doorspoelen maar lijkt me sterk, koelvloeistof was knettervers toen ik m kocht en toen oververhitte die nog niet. Waterpomp doet het wel, reservoir begint direct bij starten te bubbelen (niet van de lekke kop maar de lucht dr uit zuigen. Heb eerlijk gezegd niet heel erg mn best gedaan met het ontluchten, misschien dat dat wel het probleem is. Morgen loop ik je lijstje nog eens even na, nu maar even wat slaap pakken. Bedankt voor je reactie.
 
Vaak is het lucht , zo wie zo altijd eerst voor het vullen de ontluchtings nippel op de Cilinderkop open draaien .
Voorwiel op een stoel of weet ik wat zetten .
Post automatically merged:

Vaak is het lucht , zo wie zo altijd eerst voor het vullen de ontluchtings nippel op de Cilinderkop open draaien .
Voorwiel op een stoel of weet ik wat zetten .
Ontluchtingsnippel???? Denk dat ik die gemist heb haha, dan zal dat het probleem wel zijn. En voor de rest gwn even stationair draaien en bij blijven vullen tot ie niks meer neemt toch? En moet ik m tot de nok vullen of staat er een markering op de tank. Anders haal ik de kap dr even af.
 
Post automatically merged:


Ontluchtingsnippel???? Denk dat ik die gemist heb haha, dan zal dat het probleem wel zijn. En voor de rest gwn even stationair draaien en bij blijven vullen tot ie niks meer neemt toch? En moet ik m tot de nok vullen of staat er een markering op de tank. Anders haal ik de kap dr even af.
Tijdens stationair even in alle slangen knijpen en zien of er lucht bellen uit het KVS tankje komen. Zo kan je ook ontluchten.

Radiator hoef je nu nog niet te upgraden denk ik, pas van de zomer pas denk ik.

Eerst voor zorgen dat hij goed kan circuleren.
 
Een koelvloeistoftank mag nooit tot aan de rand gevuld zijn.
De koelvloeistof zet uit al deze warm wordt evenals bijna alle stoffen.
Als de koelvloeistof dan geen ruimte heeft zal dat deel in he circuit wat het zwakst is gaan lekken of uit elkaar vliegen/scheuren.
Ik weet niet hou dit bij jouw tankje zit maar bij een auto staat er altijd een streepje op met de tekst max erbij oid.
 
Een koelvloeistoftank mag nooit tot aan de rand gevuld zijn.
De koelvloeistof zet uit al deze warm wordt evenals bijna alle stoffen.
Als de koelvloeistof dan geen ruimte heeft zal dat deel in he circuit wat het zwakst is gaan lekken of uit elkaar vliegen/scheuren.
Ik weet niet hou dit bij jouw tankje zit maar bij een auto staat er altijd een streepje op met de tekst max erbij oid.
maar bij een auto zit er ook een veiligheidsklep (vaak ìn de dop ingebouwd) die overtollige druk eruit laat vóór er slangen knappen. zit dat hier niet? ontluchten is héél belangrijk, begin daar inderdaad maar mee.
waar ik ook nieuwschierig naar ben, is een foto van de kop waar je die "opgeschuurd" hebt. heb je daarmee niet een holletje gecreëerd waardoor de boel kan lekken over die koppakking?
 
maar bij een auto zit er ook een veiligheidsklep (vaak ìn de dop ingebouwd) die overtollige druk eruit laat vóór er slangen knappen. zit dat hier niet? ontluchten is héél belangrijk, begin daar inderdaad maar mee.
waar ik ook nieuwschierig naar ben, is een foto van de kop waar je die "opgeschuurd" hebt. heb je daarmee niet een holletje gecreëerd waardoor de boel kan lekken over die koppakking?
Kop valt er in, maar zit een nieuwe op.

Weer ff een update, de boel goed ontlucht en hij blijft prachtig op temperatuur nu. Koppakking blijft dicht en hij kickt in 1x goed aan.

T blijkt een waar kanon te zijn, autowheelies en top ver over de 100.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Thread laat ik open staan voor mensen die de afstelling van de hpi willen weten, verder weinig over te vinden namelijk.
 
Back
Top