NRG Power Sprinter (AC) + NRG Power street 70 (LC)

Melvin89

Active Member
Na flink wat jaren uit de scooter wereld weg te zijn geweest, door toeval toch weer gegrepen door het scooter virus.

In 2019 had mijn moeder heel veel gezeur met haar NRG Power LC, aangezien zij in Den Haag woont en daar de scooter vanaf begin 2021 niet meer de stad in mag heeft ze maar gelijk de keuze gemaakt om over te stappen naar 4 takt (Kymco). Aangezien de inruilwaarde op de NRG geen drol is heeft ze hem maar aan mij gegeven als knutselproject.

Als eerst was het zaak om de scooter weer te laten lopen zonder dat deze uit zou vallen want dit was constant het euvel.

Na een paar uurtjes sleutelen.....uitsluiten....en......testen kwam de elektrische choke er uit als de oorzaak.

De choke bleef constant aan staan waardoor de scooter veel te veel benzine kreeg.

Aangezien ik de carburateur ook niet heel fris meer vond deze ook vervangen.

Scooter reed weer top!

Nou dat is de intro, van 11 jaar niks meer met scooters te hebben gedaan, gelijk volle bak aan het sleutelen geslagen en niet gestopt zoals hieronder te lezen is.

Bij een goede vriend van mij ging het ook gelijk weer kriebelen en na een tip van mij heeft hij een NRG Power LC opgehaald in Spijkenisse, voor een nette prijs heeft hij een scooter in zeer goede staat weten te bemachtigen. Zijn scooter zal buiten een andere uitlaat vrijwel standaard blijven maar brengt het wel terug in nieuwstaat. Dus alles gaat er bij hem vers op? Van motorische delen tot een kappen.

Daarnaast konden we voor 70,- een donor NRG Power AC bemachtigen. Ding is echt een beunscooter en ziet er niet uit. Maarja zijstandaard en gilera ice spatbordje wat er op zit is al meer waard dan de 70 euro. En laten die beide nou een keer gestolen zijn van mij NRG Power toen mijn moeder het ding net had.

Dus voor 70 euro is mijn scooter al weer compleet in onderdelen en hebben we nog een hoop andere extra zooi, wat later goed van pas blijkt te komen.

Mijn NRG Power moet sneller en er weer beter uit gaan zien want voor mijn moeder was het echt alleen een vervoersmiddel om van A naar B te komen en heeft het ding niet de liefde gehad die het zou moeten krijgen.

Wat was, is, wordt het plan:

De oude scooter van m’n moeder (NRG Power LC) wordt mijn hobby scooter in de zin van af en toe een rondje op rijden of als ik geen zin heb om de auto te pakken, en 1 keer per jaar er mee naar F1 in Zandvoort aangezien een andere manier van vervoer niet te doen is naar de F1 toe.

Moet wel snel lopen maar wel enigzins verantwoord en politie proof ;)

Setup is/wordt:
DR 70
Yasuni R Black edition
Malossi overbrenging
17,5 dell of 19 dell black edition

Uiterlijk blijft redelijk standaard maar wel clean, dus geen stickers.

Andere zaken die worden opgepakt:
- Beschadigde kappen vervangen
- Verroeste onderdelen vervangen
- Kentekenplaathouder inclusief knipperlichten weg. —-> Str8 smoke achterlicht met geïntegreerde knipperlichten.
-Grijze binnenkoppen vervangen voor zwarte.

Scooter hoeft van mij niet in nieuwstaat maar mag er wel weer fris uitzien.

Dan komen we aan bij wat de plannen zijn met de NRG Power AC donor:

Dit moet een sprinter gaan worden, in eerste instantie budget vriendelijke maar daarna wellicht steeds een stapje naar de extremere kant op.

We zijn er nog niet over uit of we nu voorlopig zowel frame als blok houden of alleen het blok en deze gewoon zo nu en dan onder mijn andere scooter schroeven en dan uiteindelijk gaan kijken voor een lichter/compacter frame (Zip).

De geplande setup voor nu is:
Stage 6 racing AC
Uitlaat C 20/21
Malossi overbrenging
Race ontsteking (merk nog een ?)
21/24 mm carb

Wellicht lopen we tegen 2e hands spullen aan die er voor zorgen dat de plannen iets veranderen maar dit is het idee voor zolang we een AC blok gebruiken.

Gewoon een leuk ding om zo nu en dan uit de stalling te pakken en op afgelegen terrein wat rondjes te rijden en mee te nemen naar meetings.

Dit tot zover het verhaal en de plannen. In een vervolgpost ga ik de stappen beschrijven die al gemaakt zijn, met hier ook foto’s bij.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het is wel een gigantisch werk voor alleen formule 1 en af en toe een rondje. Al die NRG’s lopen met hun standaard cilinder zonder varioring al hard. Maar als het je hobby is en je vindt het leuk dan is het ook goed:)
 
Het is wel een gigantisch werk voor alleen formule 1 en af en toe een rondje. Al die NRG’s lopen met hun standaard cilinder zonder varioring al hard. Maar als het je hobby is en je vindt het leuk dan is het ook goed:)

Zeker waar haha, maar inderdaad vind het sleutelen leuk en wilde het blokje helemaal fris hebben, zal je in volgende update ook wel zien waarom alleen vario ring er uit halen geen optie meer was ;)

In the end kosten de onderdelen die er nu op zitten/komen niet meer, misschien zelf wel minder als de originele onderdelen.
 
Na flink wat jaren uit de scooter wereld weg te zijn geweest, door toeval toch weer gegrepen door het scooter virus.

In 2019 had mijn moeder heel veel gezeur met haar NRG Power LC, aangezien zij in Den Haag woont en daar de scooter vanaf begin 2021 niet meer de stad in mag heeft ze maar gelijk de keuze gemaakt om over te stappen naar 4 takt (Kymco). Aangezien de inruilwaarde op de NRG geen drol is heeft ze hem maar aan mij gegeven als knutselproject.

Als eerst was het zaak om de scooter weer te laten lopen zonder dat deze uit zou vallen want dit was constant het euvel.

Na een paar uurtjes sleutelen.....uitsluiten....en......testen kwam de elektrische choke er uit als de oorzaak.

De choke bleef constant aan staan waardoor de scooter veel te veel benzine kreeg.

Aangezien ik de carburateur ook niet heel fris meer vond deze ook vervangen.

Scooter reed weer top!

Nou dat is de intro, van 11 jaar niks meer met scooters te hebben gedaan, gelijk volle bak aan het sleutelen geslagen en niet gestopt zoals hieronder te lezen is.

Bij een goede vriend van mij ging het ook gelijk weer kriebelen en na een tip van mij heeft hij een NRG Power LC opgehaald in Spijkenisse, voor een nette prijs heeft hij een scooter in zeer goede staat weten te bemachtigen. Zijn scooter zal buiten een andere uitlaat vrijwel standaard blijven maar brengt het wel terug in nieuwstaat. Dus alles gaat er bij hem vers op? Van motorische delen tot een kappen.

Daarnaast konden we voor 70,- een donor NRG Power AC bemachtigen. Ding is echt een beunscooter en ziet er niet uit. Maarja zijstandaard en gilera ice spatbordje wat er op zit is al meer waard dan de 70 euro. En laten die beide nou een keer gestolen zijn van mij NRG Power toen mijn moeder het ding net had.

Dus voor 70 euro is mijn scooter al weer compleet in onderdelen en hebben we nog een hoop andere extra zooi, wat later goed van pas blijkt te komen.

Mijn NRG Power moet sneller en er weer beter uit gaan zien want voor mijn moeder was het echt alleen een vervoersmiddel om van A naar B te komen en heeft het ding niet de liefde gehad die het zou moeten krijgen.

Wat was, is, wordt het plan:

De oude scooter van m’n moeder (NRG Power LC) wordt mijn hobby scooter in de zin van af en toe een rondje op rijden of als ik geen zin heb om de auto te pakken, en 1 keer per jaar er mee naar F1 in Zandvoort aangezien een andere manier van vervoer niet te doen is naar de F1 toe.

Moet wel snel lopen maar wel enigzins verantwoord en politie proof ;)

Setup is/wordt:
DR 70
Yasuni R Black edition
Malossi overbrenging
17,5 dell of 19 dell black edition

Uiterlijk blijft redelijk standaard maar wel clean, dus geen stickers.

Andere zaken die worden opgepakt:
- Beschadigde kappen vervangen
- Verroeste onderdelen vervangen
- Kentekenplaathouder inclusief knipperlichten weg. —-> Str8 smoke achterlicht met geïntegreerde knipperlichten.
-Grijze binnenkoppen vervangen voor zwarte.

Scooter hoeft van mij niet in nieuwstaat maar mag er wel weer fris uitzien.

Dan komen we aan bij wat de plannen zijn met de NRG Power AC donor:

Dit moet een sprinter gaan worden, in eerste instantie budget vriendelijke maar daarna wellicht steeds een stapje naar de extremere kant op.

We zijn er nog niet over uit of we nu voorlopig zowel frame als blok houden of alleen het blok en deze gewoon zo nu en dan onder mijn andere scooter schroeven en dan uiteindelijk gaan kijken voor een lichter/compacter frame (Zip).

De geplande setup voor nu is:
Stage 6 racing AC
Uitlaat C 20/21
Malossi overbrenging
Race ontsteking (merk nog een ?)
21/24 mm carb

Wellicht lopen we tegen 2e hands spullen aan die er voor zorgen dat de plannen iets veranderen maar dit is het idee voor zolang we een AC blok gebruiken.

Gewoon een leuk ding om zo nu en dan uit de stalling te pakken en op afgelegen terrein wat rondjes te rijden en mee te nemen naar meetings.

Dit tot zover het verhaal en de plannen. In een vervolgpost ga ik de stappen beschrijven die al gemaakt zijn, met hier ook foto’s bij.
Ah een NRG Power, sws mijn favoriete scooter, ik ben nu zelf een Athena racing 70cc+yasuni c16 NRG aan het opbouwen.
 
Volgende hoofdstuk: NRG Power LC

Nadat de scooter het deed wilde ik wat verder gaan met de scooter door haar zowel op optisch vlak als motorisch vlak wel wat te upgraden, ze heeft niet de verzorging gekregen afgelopen jaren die ik haar zelf zou geven.

Optisch zit het vooral in het verroeste en lelijk geworden materiaal vervangen.

Begonnen met alles rondom het blok.
- Schoonmaken
- nieuwe achterveer
- Nieuw kort spatbordje
- ice spatbord van de donor scooter er op
- afdek kapje bij carburateur wat miste besteld
- nieuwe carterkap schroeven
- nieuw plastic kapje op carterkap
- nieuw ontstekings

resultaat:
A6936571-BDF1-4781-A3FD-BC6A76776754.jpeg

Nog genoeg te doen qua schroefjes e.d. Maar het kleine spul bewaren we voor het laatst.

Nu het motorische deel (auw hoofdpijn)

DR 70 besteld en Yasuni-R black edition (zwart gecoat in de fabriek)

Leuk spul! En dat ziet er zo uit.
41F069D4-54F7-4786-8028-40BC9AC2454F.jpeg
EDE1631A-81FA-4483-A938-471304421EE1.jpeg

Afgesteld en gedaan maar best wat bijgeluiden, in eigenlijk alles wel gezocht.

koppeling, poelies en vario uit donor scooter geplaatst...dit loste veel geluiden op, vario die er in zat was op door jaren gebruik met varioring en ook de koppeling en poelies waren niet heel fris meer.

we dachten er te zijn maar na ook een paar keer uitvallen van de scooter het toch verder gaan zoeken.

Uitlaat er af, even voelen aan de zuiger, Neil Armstrong is bekend met de structuur van de zuigers. Vol met putten. Detoneren, pingelen? Wat zou het zijn, ik kon er niet bij want alles was goed afgesteld en had de goede hittegraad bougie, squish was ruim genoeg.

Door blijven rijden tot het moment dat het echt klaar was.

Kon mij nog maar 1 ding bedenken wat de oorzaak zou zijn en daarvoor moest het hele blok er onder vandaan en open. Echt sleutelen dus.

Blok gesplitst en dan kom je dit tegen zoals verwacht:
2F08576B-4437-4EB2-8E2F-661C9A47901D.jpeg
AF4FB67C-15B1-4252-838F-2BE0FC061E1E.jpeg

Losse balletjes en losse stukjes lager schaal :’(

Maar ik zeg altijd, beter een probleem hebben met duidelijk oorzaak dan een onverklaarbaar probleem.

blok gelijk een stuk verder opgefrist:
4DEC86EC-B6F4-4746-9A73-C8649CE052FD.jpeg

Ga voor alles nieuw en de bestellijst is samengesteld:
- nieuwe DR70 (nieuw via marktplaats gekocht)
- Krukas
- Krukas lagers + keerringen
- Waterpomp revisie set polini
- Vloeibare pakking rood
- Vertandingsolie
- Pistonclips
- Koelslang aansluiting
- Ontsteking + vliegwiel
- Elektrische start
- Middenstandaard
- Spanningregelaar
- Borgmoerkap
- Splitpen
- Remschijf achter
- Remschijf voor
- Remblokken achter
- Remblokken voor
- Loctite
- Remschijf boutjes voor & achter
- Olie
- Contactslot
- Gashandel

zoals je ziet staat er een stuk meer op dan op basis van bovenstaande nodig is.

Na het verwijderen van de ontsteking bleek deze 1 heel vies en 2 zitten er scheuren in de binnenkant van het vliegwiel.

gashandel gaat vrij stroef.

Zit een half sleuteltje in tankdop dus die moet ook nieuw.

Remspul is echt aan vervanging toe.

Morgen even langs nog 1 van de weinige in mijn ogen goede scooterwinkels hier in de omgeving.

Zal weer een update geven als alles binnen is en we aan de slag gaan met het monteren van alles.
 

Attachments

  • A0FC0B82-E8C8-4C51-B532-FC9DDC3F8FAA.jpeg
    A0FC0B82-E8C8-4C51-B532-FC9DDC3F8FAA.jpeg
    109.4 KB · Views: 8
  • A0FD72BB-69AE-4468-B4D8-FE6F87DD69FC.jpeg
    A0FD72BB-69AE-4468-B4D8-FE6F87DD69FC.jpeg
    181.5 KB · Views: 7
Back
Top