This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

NRG MC2 172 mhr build

Jonkoloog

New Member
Hallo,

Ik ben bezig met een hele dikke build, mijn plan luidt als volgt:

- Pwk 28mm
- polini inlaatset incl. wig
- malossi 172 (wordt later getuned)
- malossi vl16 membraan
- malossi mhr terugloop (of een ddl als ik die goedkoop krijgen kan)
- yasil 52 slag
En vast nog andere dingen die me later leuk lijken

Omdat ik weinig mensen zie die zoiets doen met een nrg, en zelf weinig threads kan vinden die behulpzaam zijn, heb ik besloten om een thread bij te houden met alles waar ik tegenaan loop.

1. Kabelboom

Ik wil alles 100% werkend hebben, dus heb besloten om de originele nrg kabelboom te gebruiken. De 125/180 ontsteking vonkt niet, zodra de groene kabel vanaf de ontsteking massa heeft. Zoek dus met de multimeter uit welke kabel van je contactslot massa maakt zodra je de scooter op contact zet. Volg deze kabel naar achteren, bij mij kwam ik op een groen kabeltje uit bij de ronde stekker, dit kan per type scooter verschillend zijn.

Voor de elektrische start verbind je de rode kabel vanuit de ontsteking gewoon met het startrelais. Vervolgens volg je de + kabel van je remlichtschakelaar (bij mij rood/wit). Deze komt uit bij een stekker met 4 kabels bij de achterkant. In dezelfde stekker zit een kabel die vanaf het contactslot 12 volt heeft bij contact aan (bij mij de witte). Meet dus welke van de 4 12 volt heeft, en lus die dan door naar de roodwitte van je remlichtschakelaar.

Het oplaadcircuit moet ik nog even uitzoeken, kom ik later op terug.

2. Subframe/swingarm

Om het blok simpelweg onder de scooter te krijgen kan je het standaard 50cc subframe aan beide kanten waar het blok op aan sluit iets bijslijpen. Dit is voor mij niet voldoende, ik vindt het teveel trillen en wil dit gewoon goed hebben. Tijdelijk rijd ik nu met het 50cc subframe rond, maar ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik een swingarm van mn hexagon of iets anders op het frame kan lassen. Als iemand hier meer over weet, laat het me graag weten.

3. Voorvork

De monovoorvork van een hexagon is vaak genoeg gebruikt voor verschillende builds, dit moet simpelweg ingekort worden. Vindt een lasser die het erg stevig vast krijgt, het liefst met tig, en zorg dat de lengte precies hetzelfde is als de originele voorvork.

Voor zover zit mijn nrg nog lang niet helemaal in elkaar, maar het meeste kabelwerk is in ieder geval klaar. Even de puntjes op de i zetten en constructief alles 100% maken, en dan gaat het tunen beginnen.
 
Ten eerste welk blok ga je precies monteren? Van een Skipper of een Hexagon of een Runner?
Want met een Runner 180cc kabelboom hoef je niks te knippen en gewoon alles met originele stekkers te monteren.

Waar kom je ergens vandaan? Want ken wel paar jongens die swingarmen onder een frame professioneel lassen

Vork omlassen kunnen die swingarm jongens ook voor je doen.

Normaal.zou ik graag voor je doen maar 0,0 tijd voorlopig
 
Hey bartj,

Het is een 125 hexagon blok. Heb ondertussen de kabelboom werkend (ookal zeiden een aantal luitjes bij een andere thread dat t niet kon . Ik zal in een update post op deze thread beschrijven hoe ik t voor elkaar heb gekregen.

Kom uit Hengelo (OV). Heb momenteel een 50cc subframe, iets bewerkt en staat dr kaarsrecht onder. 6mm van beide zeides aan de blok kant van het subframe geslepen (in ieder geval bij nrg, idk). Swingarm staat nog steeds op het lijstje, maar heb vanwege een cariereswitch andere plannen met de scooter. Hij wordt op a1 gezet, strak gemaakt en daarna verkocht. Geen 172 dus voorlopig. Vindt het altijd prettig om mensen te kennen die swingarm kunnen lassen, want in de toekomst zal ik waarschijnlijk zulke projecten gaan bouwen voor klanten. Dus als je contacten in de omgeving hebt, stuur ze aub door. Heb nu ook een nette voorvork op de kop getikt, dus de hexagon voorvork gaat ook even niet door.

Thx voor je reactie
Post automatically merged:

Update:

1. Kabelboom

Heb ondertussen de kabelboom werkend. Met behulp van een diagram wat ik online heb gevonden, was het eigenlijk appeltje eitje.


De 2 gele kabels van de 125cc ontsteking dienen verbonden te worden met de blauw/grijze kabel en de gele kabel op de ontstekingsstekker van de 50cc kabelboom, maakt niet uit welke van de 2 je waar op aansluit aangezien het wisselstroom is. Vervolgens verbind je achter de stekker nog een kabel tussen blauw en geel (op de 50cc kabelboom dus). Als het goed is laad je accu nu op zodra de scooter loopt.

Het is dus toch echt mogelijk. Ik zit momenteel nog in de testfase, ik ben geen elektromonteur en heb gewoon mijn boerenverstand gebruikt toen ik dit bedacht heb. Ik zal zo dapper te zijn om dit systeem eerst te testen. Paar dagen rondrijden met een brandblusser in de buddy, je weet maar nooit.

Voor de rest gaat het uitgebreide project niet meer door, aangezien ik andere plannen heb. Voor nu ga ik gewoon voor een hele nette nrg 125, die van top tot teen is aangepakt. 50cc subframe, standaard blok en geen gekkigheid. Je ziet m vanzelf een keer op marktplaats verschijnen.
 
Last edited:
Die jongens die ik weet dat netjes een swingarm kunnen lassen zitten beetje omgeving Rotterdam.
Nou zullen er ongetwijfeld in Hengelo ook wel mensen zitten die het kunnen