Nox Bullet 50cc probleem met spanningsregelaar.

Bulldog

Well-Known Member
Een vriendin van mij heeft een Nox Bullet schakel 50cc gekocht.
Net pas 500Km erop zitten.
De dealer doet er niets meer aan verkoopt ze schijnbaar ook niet meer.
Het probleem is zodra ze gas geeft zakt de spanning in elkaar, zover dat het display niets meer aangeeft.
Stationair geeft hij maar 8 volt DC, en zakt dan naar bijna 0v.
De monteur wat haar nu de beurt doet aan de brommer zegt dat de spanningsregelaar defect is,hij doet en kan er verder niets mee.
En de dealer heb ik persoonlijk gebeld en geeft aan dat je iedere willekeurige spanningsregelaar erin kan zetten, alleen uiteraard op de kleuren letten van de kabels.
Nu is ze bij mij gekomen.
Ik heb deze spanningsregelaar besteld : https://test.zandri.nl/spann-reg-gy6-v-clic-groot.html
Heeft ook nog dezelfde kleuren. hoe de originelen, zie foto.
Alleen die zwarte draad zit er bij de originele niet op.
Als ik de nieuwe op de brommer aansluit heb ik het volgende.
Stationair geeft hij rond de 11vDC, en bij gas geven gaat hij boven de 20VDC.
Ik meet met Ohm de beide regelaars hetzelfde , niet stuk, alle meet methoden zijn goed.
Alleen kan ik de wisselspanning niet meten met de digitale multimeter.
Tussen rose/geel 0vAC, en rose/massa of geel/massa ook 0v AC.
Volgens mij heeft die Nox een speciale spanningsregelaar?
Heb de dealer gevraagd mij er 1 op te sturen, doet hij niet.
Diverse dealers van andere type crossmotoren gebeld en gemaild, kunnen mij niet helpen.

originele.jpg

Misschien iemand hier op het forum met een Nox Bullet die eens het zelfde probleem heeft gehad?
 
Advertisement - register to remove this

Goeie morgen @Bulldog ,

Helaas heb ik geen elektrisch schema van de Peugeot V-clic noch van de Nox Bullet.
Als iemand op dit forum één van deze schema's heeft, houd ik mij aanbevolen.

Een beetje vreemd, als ik in de trainingsmanual kijk van de V-Clic, zie ik een 4 draadse regelaar.
Ik heb de betreffende bladzijde even onderaan dit draadje toegevoegd als een PDF-bestand.

In dit bestand zie je dus een gele en witte draad voor de wisselspanning komende vanaf de stator.
Een zwart/witte voor de massa, wat ik ook al vreemd vindt want op Chineesjes is de massa bijna altijd groen, en een rode voor de boordspanning/accu.
Ook als ik op onderstaande website van M2-trading kijk, vind ik voor de Peugeot V-vclic een 4-polige regelaar.

https://www.m2trading.com/nl/websho...MIq-Ks95i5-AIV_hoGAB0hdAWmEAQYAyABEgIOnPD_BwE

Als ik de origiele spanningsregelaar van de Nox bekijk vermoed ik dat de gele en de rose draad de wisselspanning is, komende van de stator , de groene is massa en de rode is boordspanning/accu.

Het vreemde is ook als ik via jouw link naar de website van Zandri ga en ik klik bij de spanningsregelaar, die jij besteld hebt, op het tabje alternatieve, laat de website mij een 4 polige regelaar zien?????

@Aidan384838 heeft ook een V-Clic staan, misschien kan hij even kijken naar zijn regelaar en indien deze ook 5 draden heeft, zoals de regelaar van Zandri, misschien nakijken waar de groene en zwarte draden naar toe gaan?
Één van beide draden is op z'n minst massa alleen de 5de draad kan ik niet thuis brengen.

Edit: By the way is in de connector van de stator de rose of gele draad niet losgekmen of geoxideerd en heb je de massa van het motorblok eens goed gemeten?
 

Attachments

  • spanningsregelaar v-click.pdf
    99.1 KB · Views: 2
Dealer zei nog, rose/geel stator en groen massa en rood de plus.
Dus de nieuwe heeft exact dezelfde stekker, alleen een zwarte meer.
Meet ook op groen en rood van de nieuwe de DC spanning, alleen bij gas geven vliegt ie boven de 20v DC.
Dus aansluitingen moeten goed zitten, normaal is dan de regelaar kapot, hij houd hem niet op 14 á15v DC.
Ik heb al aangegeven alle kappen eraf te halen en alle massa verbindingen gaan we samen nakijken.
Maar als ik ze ohms doormeet hoe alle handleidingen en filmpjes zijn ze in orde.
Dus hoop dat het massa is.
En waarom kan ik de wisselspanning niet meten, dat vind ik heel raar.
Neem komende week een Fluke meter mee of 1 met een "weekijzer meter"met een wijzer erop.
 
Misschien is bij deze spanningsregelaar zwart wel de massa, mede ook omdat in de trainingsmanual zwart/wit aangeuidt staat als massa.
Heb je al eens tussen zwart en rood gemeten?
Als je tussen groen en rood meer dan 20 Volt meet lijkt me de inputspanning van de spanningsregelaar en daarmee de stator oké.
 
Ja tussen zwart en rood was maar heel lage spanning, kwam niet boven de 5vDC.
Normaal als er meer dan 20v DC uitkomt is normaal de spanningsregelaar defect, maar het is een nieuwe en ik meet hem Ohms door en is niet defect.
Ik heb de dealer nog eens een mooie email gestuurd.
En op hun site gezocht op gelijkrichter.
Dan krijg ik deze pagina:
Maar hun geven door neem een gewone spanningsregelaar van brommer en iedere werkt.
Wachten maar weer op hun antwoord.
Heb hun ook aangegeven dat ik de AC spanning niet kan meten, hun gaven aan zal tussen 40 en 80 v AC zijn.
 
Heb hun ook aangegeven dat ik de AC spanning niet kan meten, hun gaven aan zal tussen 40 en 80 v AC zijn.
Dat klopt wel ongeveer.
Waarom jij de wisselspanning niet kunt meten is mij ook een raadsel.
Toch moet er een inputspanning staan op de spanningsregelaar anders komt er ook niks uit.

Misschien even de multimeter testen of je spanning op een 230V~ stopcontact wel meet met deze meter want misschien scheelt er wel iets met het wisselspanningsbereik.

Een andere optie is om een gebruikelijke 4 polige spanningsregelaar te nemen en de V-clic regelaar te beschouwen als "jammer maar helaas".
De connector en draden eraf te knippen en op de afgeknipte draden verende stekers aan te knijpen, zodat je een verloopkabeltje maakt van de connector op de draadboom van de Nox naar de standaard 4 polige regelaar die je al voor 8,50 Euro bij M2-trading in Sittard kunt afhalen, mocht je in de buurt zijn.

https://www.m2trading.com/nl/websho...peugeot-china-4takt-gy6?sqr=spanningsregelaar

images
 
Misschien even de multimeter testen of je spanning op een 230V~ stopcontact wel meet met deze meter want misschien scheelt er wel iets met het wisselspanningsbereik.
Heb ik uiteraard al gedaan. ;). Wijst gewoon 230V~ aan in stopcontact.
Ik weet het klinkt raar dat ik niets meet, maar is zo, werk bijna dagelijks met een multimeter dus weet wel wat ik doe.
Misschien toch iets raars aan mijn meter, daarom morgen de Fluke van werk meenemen.
Heb vanmiddag ook al een gebruikte spanningsregelaar erop gezet.
Zelfde zit in een Znen scooter, en afgekeken waar de kleuren zitten.
Znen.jpg
Raar, die deed helemaal niets.o_O
Ik heb deze nog besteld:
Met 4 polig (zonder de zwarte) en zelfde stekker en kleuren.
Maar moet nog aankomen met vliegtuig.
Maar ben ook benieuwd of dealer morgen antwoord op de dikke mail wat ik hem gestuurd heb.
 
Inderdaad heel raar dat de meter de wisselspanning van de scooter niet meet.
Nu maar even afwachten wat de Fluke zegt en op het vliegtuig, hopelijk moet het niet via Ryan Air komen want die staken, geloof ik.
 
De dynamo zal 2 keer wissel uit leveren , toch even de ac spanning meten en de weerstand van de spoelen .
De spanningsregelaar gaat meestal kapot doordat er met een defekte accu gereden wordt.
Het beste is om het werkplaatshandboek te volgen , stap voor stap het laadsysteem doormeten.
 
Met de meter van het werk kon ik de AC meten. (een Fluke). Die ook maar even snel besteld.
Stationair 11v AC, met gas geven komt ie tegen de 40 á 50v AC.
Ik heb een spanningsregelaar erop gehad die werkt zolang je gas blijft geven.
Stationair doet hij niets, komt uiteraard omdat er dan maar 11v AC op komt, uitgang DC is dan 5 á 6 volt.
Daar brand de uitlezing niet op en lampjes maar heel zwak.
Ik denk dat die Nox brommers stationair meer dan 11v AC moeten geven of hebben een speciale spanningsregelaars die op 11v AC werkt.
Mijn conclusie is de ontsteking kapot "moet stationair meer geven dan 11v AC " of je hebt er een speciale spanningsregelaar voor nodig.

En op deze machines zit geen accu, als iemand met vraag komt of de accu nog goed is.

Ik ga morgen nog eens met die dealer bellen.
Als die geen antwoord meer geeft dan weet ik het ook niet meer.
Ik heb mijn best gedaan.
Of heeft iemand nog ideeën hier op het forum?
 
Ik denk dat die Nox brommers stationair meer dan 11v AC moeten geven
Dat denk ik toch ook.
Om 12 Volt boordspanning te maken heb je op z'n minst een hogere wisselspanning nodig.
Heb je al eens gekeken naar de massa van het blok/stator of de statorconnector waarmee de stator aan de draadboom wordt gekoppeld want als hier een overgangsweerstand in zou zitten, die belast wordt door alles wat op de boordspanning werkt, kan de spanning ook in elkaar kukelen.

Er bestaan wel dc to dc converters die van een lagere spanning een hogere maken maar dat lijkt me niet van toepassing op een brommer waar men het niet eens nodig vindt een accu te plaatsen en hem alleen kan starten met een kickstart.

By the way, van zo'n Fluke multimeter krijg je geen spijt.
Ze kosten wel wat maar dan heb je ook iets.
Ik heb mijn Fluke 77 ongeveer 33 jaren intensief gebruikt en is nog altijd tiptop en de batterij gaat eeuwig mee.
 
Last edited:
Massa verbindingen heb ik gecontroleerd, die zijn goed.
Alleen moet ik kijken voor het vliegwiel eraf te halen, moet je een dop hebben tussen 14 en 13mm.
De aansluitingen van de kabels rechtstreeks van de spoelen naar de kabel die naar de spanningsregelaar gaan zij goed, schoon en maken goed contact.
Alleen de spoelen die kan ik niet zien hoe ze uitzien, zitten achter het vliegwiel en zien er anders uit als bij onze.
 
Deze stator ziet er inderdaad heel anders uit.
Het lijkt veel op de statoren die men vroeger aantrof op de oudere brommers, uitgezonderd de pickupspoel natuurlijk.
Die spoel met die "blanke" draad is waarschijnlijk voor de boordspanning, die spoel met die grijze omwikkeling zal dan wel de ontsteekspanning zijn voor de cdi, vermoed ik zo.
 
De stator oogt wellicht wat oud maar is dit zeker niet alhoewel er wel wat modernere zijn tegenwoordig.
Echter nog wel via het oude systeem met 2 spoelen..

Zie ook voorbeeld: https://www.vmcchineseparts.com/products/chinese-stator-magneto-2-coil-version-10-50cc-125cc

Maar ik betwijfel of dat het probleem aan de stator zelf ligt...
Maar goed, je weet het pas zeker als alles gecontroleerd is en moet je ook op zeker doen.

Wat ook Sparky al aangaf had ikzelf ook voor dit type 4 polige regelaar gekozen i.p.v. een 5 polige.


Ook al komen de draden/aansluitingen overeen wil nog niet zeggen dat het ook de juiste zijn!
Ik zal ook even het elektrisch schema van de Peugeot V-clic bijvoegen, mocht dit wat helderheid brengen.
(nummer 7 in het schema is van de regelaar)

Het andere bestand is hoe het globaal zit aangesloten op d.i.v. Moto, Enduro, Dirt en andere (Chinese) schakelfietsen.
Wellicht heb je hier ook wat aan om het e.e.a. duidelijk te krijgen.

Maar moet nog aankomen met vliegtuig.

In de tussentijd de hoop houden dat deze vlucht niet in het vakantiegewoel terecht gaat komen.
 

Attachments

  • V-Click elektrisch schema_B.pdf
    460.5 KB · Views: 3
  • VMCBasicWiringDiagram.pdf
    201.9 KB · Views: 3
Bedankt al voor jullie hulp Sparky en Floris.
Ik hoop dat de dealer nog antwoord geeft straks.
En nog wachten op het vliegtuig.
Vliegwiel eraf halen en alles nog eens goed nakijken.
Misschien nog achter het vliegwiel iets niet in orde.
 
Maar ik betwijfel of dat het probleem aan de stator zelf ligt...
Dat klopt maar die 11V AC bij stationair is wel erg laag en omdat deze brommer geen accu heeft die de spanning tijdens het stationair draaien van de motor op zou kunen vangen, valt de cockpit uit.
Wat ook nog een mogelijkheid zou kunnen zijn, is dat het vliegwiel deels gedemagnetiseerd is.
Aan de andere zijde bij gas geven is de spanning weer wel heel goed.
Misschien toch maar even afwachten tot de spanningsregelaar die onderweg is met het voegtuig gearriveerd is.
Misschien geeft deze bij 12V AC wel net genoeg spanning af om de cockpit juist niet te laten uitvallen.

Floris, hartelijk dank voor de schema's, die van de v-vlic miste ik nog.
 
Vind het sowieso wat vreemd dat er een regelaar inzit met 4 aansluitingen, het laadcircuit (accu) vervalt namelijk?
In theorie moet je dan genoeg hebben aan een (6 of 12V) 3 polige regelaar in combo met de stator...

Maar goed blijkbaar is het anders op de Nox, en het kan natuurlijk wel want we zien dit ook terug bij bepaalde Peugeotscooters zoals bijvoorbeeld de Ludix One, ook deze heeft standaard geen accu aan boord maar maakt wel gebruik van een 4 polige regelaar.

Ik weet dat we geduld moeten hebben, maar het begint erop te lijken of dat de dealer ook in het speciale
dOz3nQz.gif
is gestapt!

Ter extra info het bijgevoegde bestand (Datasheet) hieronder van de Peugeot Ludix One zonder accu:
 

Attachments

  • Datasheet Peugeot ludix one IAE.pdf
    252 KB · Views: 4
Last edited:
Dit heeft alles te maken met ontwikkelkosten.
Een fabrikant gaat geen aparte spanningsregelaar ontwikkelen voor een budgetmodel uit hun collectie.
Bovendien moeten ze al die speciaaltjes ook in stock houden, dat kost allemaal extra geld.
Daarom verbaasd het mij ook dat men in deze Nox een heel ander stator aantreft.
 
Update

Toch goed gesprek gehad met dealer.
Hij geeft aan dat 11vAC te weinig is wat andere en ik ook al dacht.
Kan liggen aan slechte massa of spoel kaduk van de ontsteking.
Massa is goed, al gecheckt.
Nog afspraak met bezitter van de Nox maken en het vliegwiel verwijderen en kijken of we iets kunnen ontdekken.
Ik laat nog weten wat we vinden.
 
Back
Top