Nou snap ik waarom 4takt scooter zo snel kapot lopen.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Bij de 2-takt brommer moet je regelmatig het oliereservoir bijvullen of brommermix tanken. Bij de 4-takt tank je gewoon auto benzine (Euro95) en laat je 1x per jaar de motorblok olie verversen. Olie bijvullen is bij de E4 dus niet nodig.

Reden genoeg om daar niets te willen kopen.

Eerst doen ze de indruk wekken of dat het zoveel moeite kost om bij een 2takt regelmatig olie bij te vullen.. (Oh jee wat heb je dan een zwaar leven)
Daarna zeggen ze dat je prima Euro95 (e10) kan tanken..
En dan ook nog een slecht advies geven dat je de 4takt olie maar 1 keer in het jaar na hoeft te kijken (ook al loopt die bijna droog dus) en het zal allemaal verder wel goed zijn.

En bij een E4 hoef je dus helemaal niet naar de olie te kijken.. (blijkbaar zelf voorziend of zo)

Advertisement - register to remove this

Floris van bommelstijn

Boris the blade
:eek:, wel erg ja!
Maar ze zijn wat dat betreft niet de enige die zulke blunders maken.

Ik tank überhaupt niet meer aan de pomp v.w.b. mijn 2 wieler voertuigen!
En nu zal ik wel een storm aan reacties aanwakkeren, maar ik gebruik al geruime tijd Aspen brandstof.
Dit is echter een bewuste keuze, dus dingen als erg duur, deert me niet!

Feit is dat deze brandstof langer meegaat bij e.v.t. langere stilstand.
Ook zijn de additieven in Aspen minder agressief. Dus rubbers, keerringen, bougies, carburateurs en toebehoren hebben minder te lijden. Ook de aanslag op de zuiger zal dan een stuk minder zijn.

Hieronder een voorbeeld van iets meer dan 4.000 km na die prachtige schone brandstof overgang aan de pomp!

XbxCVRT.png

Ja, en zo moet en mag het dus niet zijn!

Voor m'n 2 takt scoots gebruik ik uitsluitend mengolie van het merk Motul.
Voor de 4 takt (scoots) gebruik ik olie van Castrol, reden is dat ik dit in het verleden goedkoop kon inkopen.
(zal voor ieder anders zijn, maar ik voel me hier goed bij)

En ik had graag gezien dat de blokken zelf voorziend zijn, maar dat is nog erg ver weg :p helaas!

Emirhan

Active Member
Stuur ze een berichtje ipv ze zwart te maken op een forum. Het is voor die jongens hun brood en beleg. Ik weet zeker dat als jij ze contacteert ze het anders zullen verwoorden.

Bas

Administrator
Staff member
Ik heb de titel ook iets aangepast want ik vind het niet kies om ze zo weg te zetten...

Dat er 1 zin op een website staat die door jou op een andere manier wordt geïnterpreteerd dan dat er misschien bedoelt wordt is wel heel zwaar om ze meteen af te schrijven of meteen de gehele kwaliteit in twijfel te trekken?

Als we even gewoon omdenken en eens uitgaan van dat men het goed bedoelt beschrijven ze gewoon de voordelen van 4-takt. Een 2-takt vraagt meer aandacht, en bij een 4-takt hoef je bij normaal gebruik niet zo maar tussen de beurten door olie bij te vullen, uiteraard tenzij het lampje hier melding van maakt.

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Stuur ze een berichtje ipv ze zwart te maken op een forum. Het is voor die jongens hun brood en beleg. Ik weet zeker dat als jij ze contacteert ze het anders zullen verwoorden.
En jullie (sorry, quote alleen jij maar ook Bas) zijn blijkbaar van mening dat dit helpt?
Nou, ik niet dus!

Ik heb dit al een keer (+/- 2,5/3 jaar geleden) aangegeven bij deze organisatie maar kreeg nul op het rekest...
Kreeg een kort mailtje dat dit soort dingen v.w.b. de website uitbesteed wordt aan derde.
Nu is dat niet zo vreemd, maar je mag toch verwachten dat er geen onwaarheden komen te staan!

En van echt zwartmaken zie ik geen bewijs..., het is immers tekst en uitleg van de betreffende site zelf!?

4slaf4life

Well-Known Member
Fastfuriousscooters kan niet veel zwarter gemaakt worden dan dat ze al zijn. Heb een keertje voor de lol een half uur lang reviews van hun gelezen, zaten misschien 2 positieve bij

Emirhan

Active Member
En jullie (sorry, quote alleen jij maar ook Bas) zijn blijkbaar van mening dat dit helpt?
Nou, ik niet dus!

Ik heb dit al een keer (+/- 2,5/3 jaar geleden) aangegeven bij deze organisatie maar kreeg nul op het rekest...
Kreeg een kort mailtje dat dit soort dingen v.w.b. de website uitbesteed wordt aan derde.
Nu is dat niet zo vreemd, maar je mag toch verwachten dat er geen onwaarheden komen te staan!

En van echt zwartmaken zie ik geen bewijs..., het is immers tekst en uitleg van de betreffende site zelf!?

De scooters die van f&f (en andere leveranciers/dealers) komen hebben bij de tankdop meerdere stickers die laten weten dat je alleen e5 mag tanken, ook om de garantie te behouden. Dit vertellen ze vaak ook bij aanschaf van de scooter, en ook bij onderhoudsbeurten krijg je regelmatig te weten alleen e5 te mogen tanken. I agree, in het artikel hebben ze het slecht verwoord, maar neem ook een voorbeeld aan:
https://www.fastfuriousscooters.nl/blog/e10-benzine-scooters (aanrader, hier leggen ze het beter uit, namelijk. als je dan toch de OP's f&f artikel leest, dan heb je dit artikel vast ook gelezen)

Punt is: veel scooterrijders weten heus wel beter dan een zin in een artikel als waarheid te beschouwen. e5-e10 discussie is al mainstream gegaan, meerdere keren op het nieuws gekomen, vandaar ook de zoveel stickers op scooters die hiervoor waarschuwen. Bij onderhoudsbeurt, of aanschaf scooter wordt dit je uitgelegd, en ook over de motorolie wordt uitgelegd.

Wat betreft de motorolie: in de onderhoudsboeken staat ook, bij stilstaan of bij niet gehaalde x aantal km's,1x in het jaar motorolie vervangen. Dus gelogen in het artikel is er niet. Wel slecht verwoord, maar ook door eurokit uit context gehaald. Ze vergelijken namelijk in diezelfde zinnen 2 takt, en 4 takt. En een groot verschil tussen die twee is, is dat je bij 2 takt moet mengen, of een oliereservoir moet bijvullen, en dat je bij 4 takt 'gewoon auto benzine' tankt, en motorblok olie ververst. Nogmaals, slecht verwoord, maar niet onjuist.

"Bij de 2-takt brommer moet je regelmatig het oliereservoir bijvullen of brommermix tanken. Bij de 4-takt tank je gewoon auto benzine (Euro95) en laat je 1x per jaar de motorblok olie verversen. Olie bijvullen is bij de E4 dus niet nodig."

Zwart maken is iemand in een ongunstig daglicht plaatsen.
Eerst doen ze de indruk wekken of dat het zoveel moeite kost om bij een 2takt regelmatig olie bij te vullen.. (Oh jee wat heb je dan een zwaar leven)
Daarna zeggen ze dat je prima Euro95 (e10) kan tanken..
En dan ook nog een slecht advies geven dat je de 4takt olie maar 1 keer in het jaar na hoeft te kijken (ook al loopt die bijna droog dus) en het zal allemaal verder wel goed zijn.
Dus als je een artikel uit elkaar haalt en op een scooterforum satirisch gaat tekenen, is dat imo zwart maken. Vooral als ze in andere artikelen, bij onderhoudsbeurten, verkoop scooter, enzv enzv wel de correcte info aangeven.

Van de slechte reviews kan ik alleen zeggen dat je dit altijd zult hebben, bij alle zaken. Ook wij, hebben nu een 5 ster 20 review rating, maar ik weet dat er ooit een slechte ervaring op komt. edit: aanvulling: en dit raakt je als eigenaar. Want je gaat geen bedrijf beginnen in deze sector om mensen op te lichten of ontevreden achter te laten. Scooters, tweewielers zijn onze hobby, passie. Het gevoel van een onrechtvaardige, slechte review/ervaring vreet je op. Slapeloze nachten, je eigen bevragen etc. Dat gevoel gun je niemand.

Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff

Heeft niks met zwart maken te maken.. Enigste wat ik doe is hun getypte woorden gebruiken en hier een topic over maken. Stja dat jij dat anders ziet ligt niet aan mij. Oh ja de bron staat er letterlijk erbij dat ik dit niet zelf hebt verzonnen.. Vond dit nou eenmaal op hun website.. Kwam daar via een andere website anders had ik er niet eens opgelet.
Post automatically merged:

Ik heb de titel ook iets aangepast want ik vind het niet kies om ze zo weg te zetten...

Dat er 1 zin op een website staat die door jou op een andere manier wordt geïnterpreteerd dan dat er misschien bedoelt wordt is wel heel zwaar om ze meteen af te schrijven of meteen de gehele kwaliteit in twijfel te trekken?

Als we even gewoon omdenken en eens uitgaan van dat men het goed bedoelt beschrijven ze gewoon de voordelen van 4-takt. Een 2-takt vraagt meer aandacht, en bij een 4-takt hoef je bij normaal gebruik niet zo maar tussen de beurten door olie bij te vullen, uiteraard tenzij het lampje hier melding van maakt.

Ik vind het allemaal prima wat je zegt.. Maar vind het wel jammer wat er op hun website staat slechte informatie is voor iemand die nooit eerder een scooter gehad te hebben dan verkeerde informatie via hun website word verstrekt.. Ik kan mij daarom best geloven dat er genoeg klanten erin stinken en later er toch E10 te hebben getankt, en na diverse weken verder met de ravage zitten.

:eek:, wel erg ja!
Maar ze zijn wat dat betreft niet de enige die zulke blunders maken.

Ik tank überhaupt niet meer aan de pomp v.w.b. mijn 2 wieler voertuigen!
En nu zal ik wel een storm aan reacties aanwakkeren, maar ik gebruik al geruime tijd Aspen brandstof.
Dit is echter een bewuste keuze, dus dingen als erg duur, deert me niet!

Feit is dat deze brandstof langer meegaat bij e.v.t. langere stilstand.
Ook zijn de additieven in Aspen minder agressief. Dus rubbers, keerringen, bougies, carburateurs en toebehoren hebben minder te lijden. Ook de aanslag op de zuiger zal dan een stuk minder zijn.

Hieronder een voorbeeld van iets meer dan 4.000 km na die prachtige schone brandstof overgang aan de pomp!

XbxCVRT.png

Ja, en zo moet en mag het dus niet zijn!

Voor m'n 2 takt scoots gebruik ik uitsluitend mengolie van het merk Motul.
Voor de 4 takt (scoots) gebruik ik olie van Castrol, reden is dat ik dit in het verleden goedkoop kon inkopen.
(zal voor ieder anders zijn, maar ik voel me hier goed bij)

En ik had graag gezien dat de blokken zelf voorziend zijn, maar dat is nog erg ver weg :p helaas!

Merk je dan wel dat je verbruikt dan meer of minder is?? Of merk je geen verschil?

Waarom vraag een 2takt dan meer aandacht.. Als je eens om de 3 weken even in je olie tankje kijken al een hoop moeite is..
Tegen die tijd is de olie al wat gezakt en vul je het weer iets bij, dop erop en rijden maar.

4takt heeft juist meer aandacht nodig, want het aflaten van de oude olie duurt zeker wel iets langer dan wat olie erbij gieten in een 2takt.
Denk dat als het lampje aangaat bij 4takt dat je hoogst waarschijnlijk al te laat bent.

Last edited:

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Meeste viertakts hebben geeneens een oliedruklampje.

Als je oliepijl te laag wordt dan is je eerste symptoom een hoop getik van de kleppen door gebrek aan smering en je tweede symptoom een vastgelopen motor.

Olie pijlen is dus zeker wel belangrijk, het zijn maar simpele blokjes en er gaat meestal maar 600ml ofzo in een scooter blokje. Als ie een beetje olie gaat verbranden is die 600ml zo weg.

1 keer per jaar olie wisselen vind ik persoonlijk een beetje weinig, maar ik weet ook niet hoeveel men per jaar met de scooter rijdt. Ik zou persoonlijk om de 2000km aanhouden gezien de meeste scooters geen oliefilters hebben en vaak maar korte afstanden afleggen waardoor er niet veel tijd is voor vocht om uit de olie te dampen, maar ik ben dan misschien wel iets te voorzichtig.

Een halve liter olie kost een paar euro, een motorblokrevisie kan wel eens een paar honderd kosten afhankelijk van welk blok het over gaat.

Advertisement - register to remove this