Of het aan de seals of aan je zuigerveren ligt , kan je testen met een lek test . je hoort als je zuigerveren versleten zijn dan of de lucht naar het carter blaast. ook kun je tijdens het lopen even de ontluchtings slang van je kleppendeksel afhalen , en voelen of daar niet extreem veel lucht door geblazen wordt ( samen met een beetje olie nevel) .Nieuwe kleppen is eigenlijk niet nodig , dat ligt aan de ruimte die ze hebben in de geleiders , die in de kop zitten . En dan nog zou het de geleider of klepsteel kunnen zijn . Is die ruimte te groot gaat die daardoor olie aanzuigen die de seals niet kunnen dichten.
Om alleen de veren of zuiger met veren te doen ben ik niet zo'n voorstander van . Je zou dan eigenlijk ook je cilinder moeten (laten) meten op ovaalheid en slijtage (Je kan ook misschien bovenin de cilinder een stoot rand voelen tot waar de zuigerveer komt , dit is al een slijtage indicatie van de cilinder) . Dit kun je zelf testen door een veer van je zuiger te demonteren , en op drie verschillende hoogte in je cilinder te drukken met de onderkant van je zuiger , zodat hij goed haaks in de cilinder zit . Je kan dan met een voelermaat de slotspeling meten , en bij de gegevens kijken of deze niet te groot is . Maar dit is natuurlijk een indicatie en geen zekerheid i.v.m ovaal zijn en slijtage procent van je cilinder.
Heb je al eens compressie gemeten? En hoeveel km heeft het blok gelopen?