nokkenas spelling?

rank1

Active Member
Gisteren was ik aan t kleppen stellen en voelde wat spelling op de tuimelaar of hoe die dingen heten. Iemand heeft volgens mij ook beetje spelling gehad.Is dit erg of niet?Anders bestel ik nieuwe onderdelen.

Advertisement - register to remove this

trabiarie

Well-Known Member
Tuimelaars mogen een beetje zijdelingse speling hebben , bij jou is dit niet te veel , dus geen zorg. Belangrijk is dat hij op de klepsteel komt . En zo te zien krijgt hij ook volop smering boven .

rank1

Active Member
2 kleppen.
Ik heb nog iets.ik merk ook dat ik regelmatig olie moet beetje bijvullen.
Motor draait dagelijks 8-9 uur dus wordt behoorlijk zwaar belast.
Als een 4t olie zuipt dat kan aan de klepseals liggen.Dacht misschien aan olieschraap veer maar de motor veertoont geen vermogen verlies en loopt goed.Waar dampt de motor al die olie?
Beter bestel ik dan nieuwe seals ook veren en misschien nieuwe kleppen voor een verse start.
Distrubutieketting heeft ook zijdelingse spelling op tandwiel,maar verder voelt niet slap en hoor m niet tikken.Denk dat ik die ook vervang,blok heeft rond 25000 km al gedraait.Ook dat membraan rubber dingetje waar t gasnaald zit die moet ik ook vervangen voor origineel want die namaak zooi werkte maar een half dagje.Dat merk je snel als hij niet goed is,motor loopt maar 30 harder kan hij niet ook op volgas reageert slecht.Ik vraag me af of dat veer ook na verloop van tijd slapper wordt want die kan ik ook bestellen.

Last edited:

trabiarie

Well-Known Member
Of het aan de seals of aan je zuigerveren ligt , kan je testen met een lek test . je hoort als je zuigerveren versleten zijn dan of de lucht naar het carter blaast. ook kun je tijdens het lopen even de ontluchtings slang van je kleppendeksel afhalen , en voelen of daar niet extreem veel lucht door geblazen wordt ( samen met een beetje olie nevel) .Nieuwe kleppen is eigenlijk niet nodig , dat ligt aan de ruimte die ze hebben in de geleiders , die in de kop zitten . En dan nog zou het de geleider of klepsteel kunnen zijn . Is die ruimte te groot gaat die daardoor olie aanzuigen die de seals niet kunnen dichten.
Om alleen de veren of zuiger met veren te doen ben ik niet zo'n voorstander van . Je zou dan eigenlijk ook je cilinder moeten (laten) meten op ovaalheid en slijtage (Je kan ook misschien bovenin de cilinder een stoot rand voelen tot waar de zuigerveer komt , dit is al een slijtage indicatie van de cilinder) . Dit kun je zelf testen door een veer van je zuiger te demonteren , en op drie verschillende hoogte in je cilinder te drukken met de onderkant van je zuiger , zodat hij goed haaks in de cilinder zit . Je kan dan met een voelermaat de slotspeling meten , en bij de gegevens kijken of deze niet te groot is . Maar dit is natuurlijk een indicatie en geen zekerheid i.v.m ovaal zijn en slijtage procent van je cilinder.
Heb je al eens compressie gemeten? En hoeveel km heeft het blok gelopen?

rank1

Active Member
ruim 25000 km.nog geen compressie gemeten.t vermogen verlies komt een beetje terug maar dat ligt aan t rubber membraan.toen ik m ff schoongespoeld heb en weer gemonteerd hij reed perfect.ik ga rond 40000 km de cilinder vervangen en kop reviseren.

Advertisement - register to remove this