Nokkenas Deksel verwijderen

Bulldog

Well-Known Member
Hoe krijg ik in godsnaam de nokkenas deksel eraf van mijn Sym Fiddle 2.
Die 2 bouten krijg je geen sleutel op, kap zit er half overheen.
Er zal toch een keer de ketting gecontroleerd moeten worden.
Er zitten onderdelen in het blok, door de kap heen in het blok gedraaid.
Of mag ik van de zwarte kap iets weghalen zo dat ik de deksel kan verwijderen.
51988
 
Advertisement - register to remove this

Goeiedag,

Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Maar om je toch een beetje vooruit te helpen moet je kijken naar je handleiding.

Hier een URL van de handleiding op een site.
 
Handleiding heb ik al doorgenomen. Die van het goede blok, deze is voor het oudere type, wel ongeveer hetzelfde.
Ze geven alleen aan dat je de schroefjes van de kap moet losdraaien, maar niet de stappen wat je van te voren moet doen. (onderdelen eerst ervan af halen schijnbaar, ketting spanner en temp. sensor, misschien nog meer)
Moet toch niet zo zijn wanneer de ketting gecontroleerd moet worden je eerst diverse onderdelen moet verwijderen van het blok.
De kap dient voor de koeling te verdelen over het blok.
Misschien hier op het forum iemand die het al eens gedaan heeft.
Of iets van de kap weghalen zodat de boutjes eruit kunnen.
 
Staat het niet in de service manuals welke in de resources staan?


Manuals zijn van Peugeot, maar het motorblok is van Sym.

Edit: Oops, zie net pas dat het gaat om de Sym Fiddle 3 Euro 3 van 2017 gaat.
Of is die van je dochter en heb je zelf een Fiddle 2 in bezit?

sym.jpg

Men dient eerst de kap te verwijderen, rode pijl is een bevestigingspunt welke eerst los moet.
 
Last edited:
De motoren zijn hetzelfde van de Fiddels, ja het gaat om mijn Fiddle 2.
En die handleiding van de Peugeot heb ik ook al door gelezen.
Ze hebben het blok al kaal gemaakt voordat ze de kap eraf halen.
 
Oké Buldog, duidelijk dus....
Heb zelf ook even het e.e.a. doorgenomen en gelezen, maar ik zie het ook niet :(.
Ik zal even een bestand toevoegen waar je misschien wel wat aan hebt.
Zie het bestand/Pdf...
 

Attachments

  • kleppen-ketting-cilinderkop Sym Fiddle II en III.pdf
    780.7 KB · Views: 3
Ja je ziet dat ze de kappen eraf hebben en dan de deksel verwijderen.
Maar als je dus de ketting wilt controleren moet dus veel eraf gehaald worden.
Raar dat Sym dat zo gemaakt heeft.
Maar als ik met een dremel een beetje weghaal van de kap zodat de bouten eruit kunnen, kan de deksel er misschien goed vanaf.
 
Ja je ziet dat ze de kappen eraf hebben en dan de deksel verwijderen.
Maar als je dus de ketting wilt controleren moet dus veel eraf gehaald worden.
Raar dat Sym dat zo gemaakt heeft.
Maar als ik met een dremel een beetje weghaal van de kap zodat de bouten eruit kunnen, kan de deksel er misschien goed vanaf.

Ja, omslachtig is het zeer zeker :rolleyes:.
Wist ik ook niet, doe zelf meer met motoren wat een stukje sneller rijdt.
Alhoewel ik de Sym Fiddle van mijn zus onderhoud, is het nog niet zover gekomen dat ik dit moest controleren.
Eigenlijk alleen de klepspeling gesteld en wat vloeistoffen vervangen....

Thats it v.w.b. mijn ervaring met de Sym, maar misschien zijn er nog andere Sym rijders die dit kunnen beamen en of wat ''tips en tricks'' willen delen.
 
Ben ik bekend mee ;).
Zus heeft deze Sym nieuw aangeschaft bij een dealer en periodiek onderhoud en evt aanpassing is correct uitgevoerd.
Sym Fiddle III Euro 3 25 km variant geheel origineel....
Inmiddels ook al meer dan 3.000 km, maar de dealer ging een beetje raar doen en daarom heeft ze besloten om mij ermee op te zadelen.
Volgende check is pas weer bij 6.000 km....

Maar het gaat hier natuurlijk om jou Sym, en wat dat betreft ben ik het geheel eens dat er het e.e.a. gecontroleerd dient te worden.
Ik neem aan dat een dealer hier niet meer van toepassing en/of een optie is?

Is dit het geval, is men aangewezen op eigen vernuft en kunsten om het zo maar even te zeggen.
Makkelijk wordt het echter niet zoals we hebben kunnen zien in het bestand.
En daar wringt de schoen een beetje, ik ben geen voorstander van zomaar wat wegslijpen om ergens makkelijk bij te kunnen komen.
Aan de andere kant weet ik niet of het kwaad kan als men dit doet.

Dus ja, lastig stukje vraagstelling...
Vandaar dat ik hoopte op mede Sym rijders die een steentje wilde bijdragen...
Is immers voor iedereen met een Sym, Euro 3 en/of 4 van belang!
 
Je moet denk ik eerst de carburateur met het spruitstuk eraf halen.. Dan die zwarte onderste kap die om de cilinder zit en dan pas kan je erbij.
 
Je moet denk ik eerst de carburateur met het spruitstuk eraf halen.. Dan die zwarte onderste kap die om de cilinder zit en dan pas kan je erbij.
Ik denk alleen de kettingspanner en de temp.sensor.
Wel raar dat sym dit zo gemaakt heeft.
Ik denk toch wanneer het zover is om hem de ketting te controleren dat ik iets van de kap afhaal en de deksel er dan probeer vanaf te halen.

update
Hier zie je het beter.
Maar de 2 bouten van de spanner zitten onder de kap.o_O
51992
Er is geen onder kap.
De 2 delen zitten links en rechts en ze sluiten om het spruitstuk, die hoeft er niet vanaf.
 
Last edited:
Back
Top