NIU Ns1, speedsensor

boekh802

New Member
Goedenavond,

Drie jaar maar ik naar alle tevredenheid gebruik van een NIU NS1.- Het voorspartbord is defect gegaan.
Deze heb ik besteld en vervangen.

Tijdens het vervangen van dit voorsparbord zag ik een "speedsensor" op het voorwiel. (er staat op dat dit een speedsensor is). Er loopt een Electra draad naar deze sensor. Deze draad is niet meer verbonden met sensor.(zie foto). Vind dit erg bijzonder omdat tijdens het rijden de snelheid waarmee ik rij wel gewoon wordt weergegeven.
Hoe kan het dat mijn snelheid wel wordt weergegeven terwijl de draad naar de speedsensor bij het voorwiel niet verbonden is?
 

Attachments

  • speedsensor.jpg
    speedsensor.jpg
    231.4 KB · Views: 12
Advertisement - register to remove this

Weet je zeker dat de draad niet losgebroken is tijdens het vervangen van t spatbord?

Weet niet helemaal zeker of dit ook voor de NS1 geld, maar bij de meeste e-scooters word de snelheid gemeten via de sensor in de motor.
(Dus via het achterwiel)
 
mogelijk dat de draad is losgebroken voor of tijdens het vervangen van het spatbord. Echter na het vervangen van het spatbord kan ik nog steeds op het display van de scooter de snelheid raadplegen. Vraag blijft hoe kan dit?
Post automatically merged:

ziet de sensor in het achterwiel er hetzelfde uit als in mijn voorwiel? Ga dit controleren. Waarom zouden er dan twee op zitten?
 
na het vervangen van het spatbord kan ik nog steeds op het display van de scooter de snelheid raadplegen. Vraag blijft hoe kan dit?
Simpel: je losgebroken draad heeft ie voor de snelheid indicatie niet nodig.

Edit: het hoort idd bij een systeem dat normaliter voor snelheid indicatie wordt gebruikt.
Maar omdat je scooter m niet nodig heeft, vraag ik me nu ook af waarom t erop zit...

ziet de sensor in het achterwiel er hetzelfde uit als in mijn voorwiel? Ga dit controleren. Waarom zouden er dan twee op zitten?

Zoeken bij t achterwiel heeft geen zin.
Het zit allemaal ingebakken in de motor.
Die bevat een sensor waarmee de controller kan "zien" in welke stand je wiel staat (endus de positie van de magneten aan de rotor t.o.v. de spoelen op de stator).
Daarmee berekend de controller de timing van aansturen van de spoelen, zodat de motor soepel en efficiënt draait.
Diezelfde berekening word ook gebruikt om snelheid te meten en die krijg jij te zien op t schermpje.
 
Last edited:
Back
Top