Nieuws en politiek #2

edit: afsluitend ben ik het nog met Tinne eens: ja nu hebben ze wat naars gedaan, maar over 10 jaar is het bij een incident als dit zeer goed mogelijk dat de jongens hun pubertijd ontgroeit zijn en wél wat nuttigs van hun leven hebben gemaakt. Dan is 1x googlen genoeg om dit soort puberale foutjes (hoewel ZEKER wel een ernstige van de 2 hooffdaders!) weer naar boven te brengen. Lekker. Blij dat ik ben opgegroeid in een tijd waar dit soort publiekelijke schandpaalnagelingen er niet waren.

Vond deze wel toepasselijk
Penn_Rape_And_Kill_All_I_Want.jpg


Iedereen wordt natuurlijk door schade en schande wijs, maar dit gaat echt veel te ver
 
Ik doelde erop dat toen ik ooit ruzie had met jongens uit de buurt en ze opzocht en er een niet zo eerlijke knokpartij op volgde, dat er ook wel wat aan gedaan werd. Wij mochten een maand lang na school kloteklusjes voor jan en alleman doen. Maar ik wordt er niet nu nog aan herinnert als ik ergens solliciteer, ik heb niet 2500 negatieve zoekresultaten aan mijn naam hangen omdat ik ooit puber ben geweest met naam en foto en video erbij. Dan had het dus maar een dagje of een weekje hoeven zijn, omdat je dit er -of je het wil of niet- wel bij moet rekenen.

Het gaat mij er om dat iedereen hier zijn zegje even over moet en zal doen, wat totaal overbodig is, maar daar tegenwoordig wel de uitlaatklep (vnl internet) voor heeft waardoor het net lijkt of dat mensen dit veel erger vinden dan al die incidenten die ze niet zien. Is dat zo? Dan zijn ze hypocriet. Is dat niet zo? Ga dan niet ineens nu wel je best doen om die jongens zwart te maken, en in de keren dat het je niet zo kant en klaar voorgeschoteld wordt niet. Die jongens hebben straf verdient, 100% en mag ook best wat zijn. Daar zijn strafmaten voor vastgesteld waarbij precies met al die dingen die iedereen zo erg vind (natrappen) rekening wordt gehouden, en die de strafmaat ook zwaarder maken. Of wij dat dan zwaar genoeg vinden is twee. Maar die straf wordt nu wellicht juist lager doordat de rechter (deels terecht) zegt: jullie hebben ook al een maatschappelijke straf ontvangen door de onmetelijke lading media aandacht (off- en online).

sidenote: ja natuurlijk snap ik dat iedereen het doet, maar het mag geen invloed hebben op wat er uiteindelijk met ze gebeurd.
 
Btw. de dader van de moord op die Juwelier krijgen 18 jaar....dat is best lang imo. Terecht?

Vraag dat maar eens aan de familie, die heeft over 18 jaar haar man, vader of broer nog niet terug. Daarbij is 18 jaar in de praktijk bij goed gedrag maar 9 toch?
 
Moet het toch wat korter zien te verwoorden, wat een verhaal steeds haha.

@Tinne: ja, het zal deels ook een stukje signaal afgeven zijn, dat er wel degelijk een groot verschil is tussen een "gewone roof overval" en een moord uit geldlust. Ook benieuwd when ze daadwerkelijk vrijkomen (zie scully)
 
@Lodewijk zijn ellenlange verhaal: Deels mee eens, maar alle heisa heeft er nu wel voor gezorgd dat ze al gepakt zijn. Wie weet was dat anders wel nooit gebeurd.
 
Laatste erover dan: ik vind programmas als opsporing verzocht e.d. dan ook zeker niet verkeerd hoor, maar nu is het weer zon telegraaf hype geworden en onschuldige mensen (naamgenoot) worden bedreigd (met notabene hetzelfde als wat ze zogenaamd zo erg vinden) etc.

Dat ze gepakt zijn en gestraft worden: top, verdient
 
Het is júist zo'n hype gemaakt om die daders te pakken. Heeft dus goed gewerkt.
Verder ben ik het niet mee eens dat dit valt onder 'jeugdigheid' of 'pubertijd'. Ik heb die periode ook gehad (of zit er nog in:+) maar heb nog nooit iemand met een vinger aangeraakt.
Terecht dat zij negatieve zoekresultaten krijgen en dus later daar last van zullen krijgen, niet meer dan normaal. Moet je maar eerst nadenken voordat je een (even aannemen) onschuldig iemand de tyfus in trapt.
 
Ik vind 't nogal een kromme vergelijking.
Je had als kleine jongen al ruzie met wat jongens om ze vervolgens eens een lesje te leren met wat mannetjes meer.
Maar dit is gewoon uit 't niets een jongen knock-out slaan. Gewoon voor de lol schijnbaar.
 
Btw. de dader van de moord op die Juwelier krijgen 18 jaar....dat is best lang imo. Terecht?

Geeist door om. Voor degene die (3x) geschoten heeft vind ik het terecht. Je gaat geen gewapende overval plegen en vervolgens zwggen sorry was niet mijn bedoeling. Ik heb het niet gechecked maar hoorde dat tegen de andere dezelfde straf was geeist. Dat is wel veel
 
Ik vind 't nogal een kromme vergelijking.
Je had als kleine jongen al ruzie met wat jongens om ze vervolgens eens een lesje te leren met wat mannetjes meer.
Maar dit is gewoon uit 't niets een jongen knock-out slaan. Gewoon voor de lol schijnbaar.
Vandaar mijn vraag op p23 of 24 dus: ging het ergens om of was het echt random. Daar hoor je verder nl niets over. Mogen ze van mij precies dezelfde hoge straf om krijgen hoor, maar ben we wel benieuwd naar.
 
Vraag dat maar eens aan de familie, die heeft over 18 jaar haar man, vader of broer nog niet terug. Daarbij is 18 jaar in de praktijk bij goed gedrag maar 9 toch?

Nee, en over 50 nog niet. Wat dan? Levenslang?
Je zou het serieus aan de familie moeten vragen. Zou het gemis altijd vertaald worden in een wraak/genoegdoening richting de dader?

Heb wel eens wat gezien over deathrow in Amerika, dat het gevoel richting de dader over tijd vaak afneemt. Dat ze op een gegeven moment zelf die persoon de doodstraf niet meer gunnen.

Sowieso onjuist om het recht op genoegdoening van slachtoffers alleen uit te laten gaan.

18 geëist tegen de overvallers ook degene die niet schoot.
12 geëist tegen de chauffeur.
 
Ik vind 't nogal een kromme vergelijking.
Je had als kleine jongen al ruzie met wat jongens om ze vervolgens eens een lesje te leren met wat mannetjes meer.
Maar dit is gewoon uit 't niets een jongen knock-out slaan. Gewoon voor de lol schijnbaar.

Imo bestaat er toch een grens aan hoe lang je hier last van moet hebben, ik bedoel, dus kunnen ze geen werk krijgen straks? ook al betuigen ze spijt en hebben ze hun leven verbeterd bijv. Terecht? Mensen verdienen een tweede kans (uiteraard hangt dat af van het delict), en zo is dat lastig.
 
Och, als Holleeder als een soort held ontvangen wordt na z'n vrijlating en een columnpje kan schrijven kunnen deze jongens ook ongetwijfeld werk krijgen! ;(
 
Gewoon al die boefjes kapot steken en een socialmedia viral inclusief video's over jezelf beginnen. 10 uur taakstraf wegens gestraft in de media. WIN!

EN DAN LEKKER NAAR DE CARRiBBEAN.
 
Back
Top