Nieuwe zuiger vivacity 2007sportline 2takt

Yakie

Well-Known Member
Hallo,

Ben van plan nieuwe zuiger te monteren op mn originele 50cc vivacity sportline 2007 2takt .weet iemand een goeie redelijk voordelige zuiger en welke afmeting moet ik hebben alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Je kan pas de maat weten als je de cilinder hebt opgemeten..

Een cilinder kan ook uitgelopen zijn, en dan heb je helemaal niks meer aan de standaard maat.. Dan zal je al naar een overmaat moeten.
Dus zo maar iets kopen is geen goed idee.
 
Overigens moet de cilinder rond zijn en niet ovaal.. Een nikasyl cilinder die ovaal is gelopen heb je niks meer aan en is rijp voor de bak.

Gietijzer is door een kundige wel uit te boren / honen.. Als dan pas alles volgens de maar geving klopt kan je een zuiger zoeken.

Maar normaal meet je het eerst op heb je overmaat nodig dan bestel je die en pas je de cilinder daar op aan.
 
Wat is de reden dat je je zuiger wil vervangen?

misschien een idee om gewoon een nieuw cilinder setje te halen? Volgens mij zijn er genoeg 50cc voor een aantrekkelijke prijs en weet je zeker dat het allemaal vers is.

p.s. dit is er van uitgaande dat het allemaal al heel veel gelopen heeft. En kan niet in je portemonnee kijken.
 
Als er een beetje kool aanslag erop zit, kan je dit beter schoon maken + een setje nieuwe zuigerveren monteren.
Ik was vroeger ook altijd van vervangen, maar dat is totaal niet nodig als de zuiger niet echt bekrast is.
 
Wat is de reden dat je je zuiger wil vervangen?

misschien een idee om gewoon een nieuw cilinder setje te halen? Volgens mij zijn er genoeg 50cc voor een aantrekkelijke prijs en weet je zeker dat het allemaal vers is.

p.s. dit is er van uitgaande dat het allemaal al heel veel gelopen heeft. En kan niet in je portemonnee kijken.
Mn scooter start slecht ,weet niet hoeveel km erop staat,want kmteller is stuk,maar heb zelf ong 10k mee gereden .dacht misschien vervangen om stilstand te voorkomen.
 
Heb er 1 gevonden van dmp .maar hoor daar slechte reviews over op t forum.heeft er iemand ervaring met een dmp cilinder ,hoor t graag .bedankt alvast
Dmp kan je prima hebben voor standaard gebruik

Wel goed inrijden en afstellen

Heb er ook eentje op mijn speedfight 2 50cc luchtgekoeld gaat al zeker 20k mee
 
Dmp is idd prima, rijd er zelf nu ook mee.

Gehele set vervangen js wat duurder maar het wel waard omdat alles op elkaar inslijt.

Gietijzer wel een goede 500km inrijden een alu/nic veel korter maar wel goed warm rijden. ( mocht je de verschillen willen weten.)

Bij het vervangen alles goed reinigen vrijmaken van troep oude pakkingen etc. En wees niet bang met de olie.

Als je scooter voor het eerst start mag er best een pluim uit komen.

Voor ik de zuiger en cilinder monteer doe ik altijd een dopje of 2 aan olie in de carter en draai ik even.

Zelfde als de cilinder en zuiger er in zitten.
Even kop er op vast zetten even draaien en dan de uitlaat monteren en kort laten lopen.

Goed luisteren naar tikjes tokjes en takjes.
Dan pas weer dicht bouwen.

goed naar het pijltje op de zuiger kijken deze gaar naar de uitlaat poort.
En zeker van zijn dat de zuiger veren in de nokjes vallen.

Doe je dit niet kun je misschien naar een paar km weer alles los trekken en waar nodig vervangen.

Een paar dopjea olie extra on de tank naastje normale olie mag wel de eerste 3 4 tankbeurten.
 
Last edited:
Back
Top