Nieuwe zip geen cdi?

w0wtoxic

New Member
Hoor totaal niet thuis in de scooterwereld dus excuses als ik wat doms vraag.

Heb zaterdag een gloednieuwe piaggio zip binnengekregen (bouwjaar 2020) en ik dacht dus "ff een cdi erop douwen". Alle plastic kappen eraf getrokken en ik kon dat ding NIET vinden.
image0.jpg

Mjin bobine gaat dus niet in de CDI zoals het normaal eruit ziet maar in dat kleine ronde ding (met de roze/zwarte draden aangesloten).

Gaat het tegenwoordig via ECU gebeuren ofzo?

edit: ok blijkbaar niet mn huiswerk gedaan gisteravond op google. Euro 4 scooters hebben blijkbaar geen cdi meer maar gebruiken een ecu
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hoor totaal niet thuis in de scooterwereld dus excuses als ik wat doms vraag.

Heb zaterdag een gloednieuwe piaggio zip binnengekregen (bouwjaar 2020) en ik dacht dus "ff een cdi erop douwen". Alle plastic kappen eraf getrokken en ik kon dat ding NIET vinden.
View attachment 52466

Mjin bobine gaat dus niet in de CDI zoals het normaal eruit ziet maar in dat kleine ronde ding (met de roze/zwarte draden aangesloten).

Gaat het tegenwoordig via ECU gebeuren ofzo?

edit: ok blijkbaar niet mn huiswerk gedaan gisteravond op google. Euro 4 scooters hebben blijkbaar geen cdi meer maar gebruiken een ecu
Jup, tegenwoordig gebruiken scooters ecu's, deze zit (vaak) achter de voorkap. En is ook te vervangen voor een ontgrensd exemplaar met begrenzer. Is alleen een beetje duurder dan een simpel cdi'tje vervangen.
 
Last edited:
je kan kijken voor een Malossi Multivar (zon 5km per uur winst)
en zoals @Deurlii al zei zit er geen CDI maar een ECU in bij de voorkap.
Als je die van Malossi (Digitronic ECU) koopt + malossi multivar ga je zon 65 max 70 verschilt per blok
 
Een CDI verzorgt alleen de ontsteking.
Een ECU is een meer "intelligenter" doosje, deze verzorgt aan de hand van de data van diverse sensoren, her en der op de scooter, de ontsteking en het brandstofmengsel.
 
Dit is niet van toepassing op jou speedfight 2 opzich. Jij hebt gewoon een CDI, een ECU levert je niks op.

bij nieuwere modellen is de ECU wel begrenst inderdaad.
 
Dit is niet van toepassing op jou speedfight 2 opzich. Jij hebt gewoon een CDI, een ECU levert je niks op.

bij nieuwere modellen is de ECU wel begrenst inderdaad.

Er zijn ook UCEs in de omloop om het nog lastiger te maken.. Die zitten op 2takts na 2004. Dat is eigenlijk een domme versie van de ECU.
UCEs kunnen wel een elektrische oliepomp aandrijven.. Die bedient de ontsteking als de oliepomp. Maar gebruikt verder geen sensoren.
Post automatically merged:

Dacht zou makkelijk zijn, moet je zelf niet de carburateur afstellen


Er zit een mapping in de ECU die precies zegt hoeveel benzine en wanneer iets veranderd dient te worden grof.
Maar de fijn tuning zit hem in de sensoren.. Word de uitlaat sensor te heet dan weet de ECU dat er meer benzine ingespoten moet worden om de temperatuur weer iets te laten dalen.

Dus nee sproeier zo afstellen via de oude weg is er niet meer erbij als je een injectie hebt.
 
Back
Top