Nieuwe vertanding + deksel

Incognito

New Member
Heb nieuwe stage6 13/43 vertanding er in. In mijn Yamaha jog rr, hij maakt raar geluid en geen idee wat er gaande is. Heb ook nieuwe vertandingsdeksel er in maar dat kan niet kwaad.

Hierbij het filmpje als iemand wat tips heeft of iets hoor ik het graag

Kan helaas geen filmpje hier zetten

Advertisement - register to remove this

Zet het eens fatsoenlijk in elkaar shimmetje ertussen en olie erin. Wel de hele vertanding vervangen? Kan ook dat deze verhouding niet past met de andere vertanding. Hoeft maar 1 tandje te veel of te weinig te zijn

Zet het eens fatsoenlijk in elkaar shimmetje ertussen en olie erin. Wel de hele vertanding vervangen? Kan ook dat deze verhouding niet past met de andere vertanding. Hoeft maar 1 tandje te veel of te weinig te zijn
Zit allemaal goed in elkaar, vertanding was 13/43 (13) tussen tandwiel nou ja de oude was 13 dus 13 ook besteld. Ik denk dat ik maar voor secundaire ga als dit niet weggaat dat geluid

Zit toch duidelijk niet goed in elkaar anders hoorde je dat geratel niet. Dat zijn tandwielen die ergens door tegen een boven of onderliggend tandwiel worden gedrukt. Door bijvoorbeeld je vertandingsdeksel waar een shim kan missen. Een goed gemonteerde vertanding zou haast vanzelf geruisloos moeten draaien bij minste aanraking. Maar die kom je tegenwoordig amper tegen

Wat Bartj zegt, dit zit 100% niet goed in elkaar.

Je hoort dat de tanden ergens langs af schrapen. Zijn de tandwielen wel goed geperst? Heb helaas vaker gezien dat ze niet ver genoeg de as op geperst zijn.

Wat Bartj zegt, dit zit 100% niet goed in elkaar.

Je hoort dat de tanden ergens langs af schrapen. Zijn de tandwielen wel goed geperst? Heb helaas vaker gezien dat ze niet ver genoeg de as op geperst zijn.
De vertanding was al geperst, dus het moet goed zijn lijk mij. Voor de rest heb ik de as goed in de deksel er in geslagen en moet allemaal goed in elkaar zitten. Maten van me die er ook wat verstand van hebben , hebben er ook naar gekeken en volgens hun kon niks fout gemonteerd zitten. Shimringetjes zitten er ook in dus ja heel vaag
Post automatically merged:

Ah ja ik zie het je koopt die sets geperst. Maar ik heb nu wel een vermoeden wat je probleem is gelijk.

Ik lees namelijk op K-Parts:
Verhouding: 13/43

Let op. Controleer of je originele tussentandwiel in de overbrenging 12 - 13 of 14 tands is.
Je moet dan de set pakken met het aangegeven aantal tanden op je tussen tandwiel !

Passend op: minarelli - met origineel een 13 tands tussentandwiel.

Hoeveel tands was je tussentandwiel?

Ah ja ik zie het je koopt die sets geperst. Maar ik heb nu wel een vermoeden wat je probleem is gelijk.

Ik lees namelijk op K-Parts:
Verhouding: 13/43

Let op. Controleer of je originele tussentandwiel in de overbrenging 12 - 13 of 14 tands is.
Je moet dan de set pakken met het aangegeven aantal tanden op je tussen tandwiel !

Passend op: minarelli - met origineel een 13 tands tussentandwiel.

Hoeveel tands was je tussentandwiel?
Was 13 dus had 13 ook gekocht

Dan rest er niks als het openmaken en nogmaals heeeeel goed bekijken.

Als je een foto deelt van de open vertandingskast en de inhoud kunnen we even meekijken of ons iets opvalt.

Als je dit trouwens gewoon nog een keer of 20 doet dan zie je ergens wel een slijt/schuur plek en weet je waar je probleem zit :P

Niet de mooiste manier, maar wel een snelle. Goed je lagers uitspuiten met remreiniger en nieuwe olie.

Dan rest er niks als het openmaken en nogmaals heeeeel goed bekijken.

Als je een foto deelt van de open vertandingskast en de inhoud kunnen we even meekijken of ons iets opvalt.
Ik zou het voor jullie doen als ik even tijd heb. Dankjewel voor alle reacties en ik hoor het van jullie. Want het is echt irritant dat geluid

Last edited:
De vertanding was al geperst, dus het moet goed zijn lijk mij. Voor de rest heb ik de as goed in de deksel er in geslagen en moet allemaal goed in elkaar zitten. Maten van me die er ook wat verstand van hebben , hebben er ook naar gekeken en volgens hun kon niks fout gemonteerd zitten. Shimringetjes zitten er ook in dus ja heel vaag

Niet lullig bedoeld maar hoe kunnen je maten nou zeggen dat er niks verkeerd gemonteerd kan zitten en dat het zo'n geluid maakt? Ik zal zo eens een setje vertanding bij elkaar zoeken en dan probeer ik ff uit te leggen waar ik denk dat het fout zit.

Kijk op de eerste foto zie je het setje dat ik ff snel bij elkaar heb geraapt en ja het is pia maar het idee blijft hetzelfde. Dat de vertanding al is geperst is allemaal leuk en aardig maar ook dan kan het te ver of niet ver genoeg zijn geperst natuurlijk.
Op foto 2 zie je dat het middelste tandwiel nu als het ware over/tegen de achteras draait. Daar zal dus minimaal een shimmetje tussen moeten. Maar dat middelste asje heeft 2 tandwielen waarvan er 1 is opgeperst, als deze simpelweg te ver is geperst dan kun je shims blijven monteren maar dan loopt je vertanding niet goed omdat je dan met je vertandingsdeksel zoveel druk op die as zet en die simpelweg vast zit.

Maar dit geknars wat je hoort op het filmpje is 99% zeker dat je middelste tandwielen niet goed vrij lopen of dat je verkeerd hebt getelt en de verkeerde set hebt gemonteerd. Want we kunnen allemaal tellen maar die tandjes op dat tandwiel zijn toch wel extra kut dat ik het zelf altijd wel 10x opnieuw moet tellen en er dan vaak zomaar 1 tandje naast zit maar dat is het verschil tussen goede soepele vertanding en dit geknars.

Nogmaals vertanding hoort zo soepel als een warm mes door boter te draaien, of weet ik het hoe je het noemt.

Attachments

• Snapchat-1600591592.jpg
    Snapchat-1600591592.jpg
    122.9 KB · Views: 11
  • Snapchat-831100992.jpg
    Snapchat-831100992.jpg
    97.8 KB · Views: 11
Last edited:
Zou je eens alle tandwielen GOED op de foto willen zetten en dan aan beide kanten.

Ik gok dat we de slijtage plekken kunnen zien en zeggen wat niet goed meshed.

Back