Nieuwe uitlaat voor piaggio 4takt 2 valve motor blok.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Vandaag is het eindelijk gelukt om de afgebroken bouten uit het motor carter te halen van mijn piaggio new fly 4t 2v bwj 2017.

Alleen ik heb een nieuwe uitlaat nodig. Onder mijn model zat het goedkope type wat ook onder de zip zit.
Alleen dit type uitlaat wil ik niet meer eronder hebben. Nou wil ik het model eronder hebben dat ook onder de vespas zit.
Een originele uitlaat kopen zie ik niet zo zitten, want deze zijn erg duur als OEM. En ze rotten in een jaar of 2 toch weer onder je scooter vandaan.
Ik wil er verder ook geen brulpijp eronder, want in alle stilte heb ik al aandacht genoeg.

Nou kan ik van die goede versie 2 verschillende merken kopen (en daarbij laat ik DMP al achterwegen.

Kan dus kiezen voor het tecnigas model of het sito plus model. Weet dat het eerste goede uitlaat maakt voor sport uitlaatjes (voor het budget) en ook goede OEM maken voor zoals de bye bike. Voor de rest weet ik dat sito plus ook wel aardige uitlaten maakt, alleen roesten deze sneller naar mijn idee.

Heeft iemand al eens beiden uitlaten gehad en welke zou je dan kunnen aanraden..
 
Advertisement - register to remove this

maakt niet uit wat eronder hangt, het rot allemaal weg, mijn uitlaat van me zip 4t is bij de demper afgescheurt roest etc, en daarvoor was ie door roest en troep gescheurt bij de flens, neem gewoon de goedkoopste, en voor je uitlaat bouten, goed insmeren met vet, voorkomt vastrotten

wat ik zelf elke keer doe na in regen gereden te hebben, gelijk me uitlaat afnemen met een doekje, maar dan zelfs hou ik het niet 100% tegen
 
Ik had al een sito 713 besteld.. Reden omdat bij de tecnigas er nog boutjes erbij komen.. Dit houd vaker in dat je een soort van aanpassing moet doen op het orgineel. Dus heb gewoon de uitlaat gekozen waarmee ik de originele carterbouten kan gebruiken.

Heb overigens ook een origineel vespa hitteschild erbij gekocht. Want die plastic van sito plus is niet om aan te zien.
 
Door tijds gebrek heb ik eigenlijk vrijwel niks aan de new fly kunnen doen helaas. (zit ook met de weersomstandigheden (meestal kan ik tot 2de week van september nog wel sleutelen, daarna word het veel kouder, zal helaas weer moeten wachten tot eind maart / begin april)(zit daarnaast ook nog met een dochter van bijna 2 jaar waar ik op moet letten en gewoon veel vrije tijd kost) Het laatste wat ik eraan gehad heb was de vertandings olie eruit laten lopen (daarbij moeten alle lagers uit de vertandings kast, vermoed slijtage aan de lagers door een iets te laag oliepeil (dealer zei dat het genoeg was, maar ik vond dat er iets mee in mocht. Vertrouwde de dealer.. Maar merkte dat de scooter steeds minder vermogen had.
Ik denk dat hij op de vertandings lagers aanloopt, en of heel veel weerstand geeft waardoor je dus veel moter vermogen verliest.
(merkte ook vooral trillingen op tijdens het rijden) Maar nou moet al die lagers eruit.
Heb nog een werkje aan het frame.. Zit nou allemaal vlieg roest op aan de achterzijde. Dat word dus allemaal licht opschuren en opnieuw zwart spuiten. En hem ook nog de uitlaat schroefdraad in het rechter carter kunnen herstellen.. Alleen 1 gat is helaas niet helemaal super recht gegaan.
Dus het is even de vraag hoe goed de uitlaat eraan blijft zitten..
Anders word het een helicoil erin of in het ergste geval ander carterdeel erop (dit deel heb ik ergens 2ehands vandaan weten te halen, maar zijn nieuw helaas niet los te koop.)

Dus heb de uitlaat nog niet kunnen testen.. Denk dat het geluid wel zal meevallen.

Beter zou ik zelf voor het origineel gaan als dat kan (dan heb ik het alleen over het vespa model.
Het zip originele 4t 2v model is een klote uitlaat.

Maar voor sito uitlaten geld vaak dat ze nog wel eens snel willen roesten.. De originele gaat iets langer mee (zal naderhand uiteraard ook wel roesten)


Maar mocht je niet aan een goede prijs voor een originele komen, raad ik wel eventueel de sito aan, met een originele koelscherm erop.
Het koelscherm van sito is helaas van plastic. De originele van aluminium.
 
Ok top! Succes nog dermee en inderdaad veel fijner om bij wat warmer weer te sleutelen.

Toen ik mijn huidige uitlaat waar nu een gaatje in zit en dus wel erg hard klinkt eraf haalde. Zag ik dat een bout dol was en niet goed vast zat. Bleek uiteindelijk wittigheid op te zitten en dus waarschijnlijk een soort loctite erop heeft gezeten. Nu met een zelfde uitlaatbout merk ik dat deze te klein is en dus alsof hij doorboord is waardoor het schroefdraad niet meer aansluit op de originele m6 bouten. Hierdoor creeerde het ook een gek rammend metaal achtig geluid zoals te horen op deze zelfgemaakte video:




bleek dus toch dat de uitlaat daar niet goed vast te zitten en heb improviseerd met een bout die toevallig wel paste maar helaas te lang was. Heb er twee buisjes tussen gedaan om toch nog de flens goed aan te duwen.

Hoe dan ook, heb dus nu een originele 4v uitlaat gevonden voor mijn LX. Is een uitlaat van de primavera maar volgens de verkoper past die ook. Weet jij/andere forumgebruikers toevallig wat er allemaal nodig is? Ik heb nu een m7/m6 tapeind met moertjes besteld en koperen uitlaatpakking? Is dit ook nodig?

ben benieuwd.
 
Pakking moet je altijd vervangen, inderdaad gewoon de originele kopere gebruiken.
Tapjes, moertjes ect zou ik ook altijd vervangen, de oude zijn vaak erg verroest en je wilt het de volgende keer toch weer makkelijk los hebben.
Zou ook wat kopervet gebruiken zodat je tapjes later ook weer makkelijk te lossen is.

Moertjes kan je het best de originele lange buisjes gebruiken die zijn het makkelijkste om er bij te komen en beschermen ook het schroefdraad van de tapjes beter tegen vuil en roest.

Anders moertjes met een kraag gebruiken en eventueel een veer ringentje eronder doen tegen het loslopen.
 
Back
Top