Nieuwe uitlaat > brommer start niet.

Mathieuu

Well-Known Member
Hallo iedereen,

Vandaag was men Turbokit uitlaatje aangekomen voor men TZR50 (MBK x-power), dus ging ik em er dadelijk proberen onder te zetten (ik heb niet veel verstand van brommers, maar wou toch eerst eens zelf proberen).
Nu, alles bleek goed verlopen te zijn, behalve dat in de bocht bij de vorige uitlaat één of ander dingetje (vraag me niet wat, maar er zat zowat stof rond, precies een soort filtertje ? ) inzat en in de geleverde turbokit was deze opening niet voorzien. Had de uitlaat er toch maar ondergehangen, maar als ik nu wou starten, hoor ik een klik, maar starten zelf doet hij niet.
Hoe kan ik dit verhelpen ?

Foto's:

Thieu-G20081122123648.jpg


Hier zie je dus het zwart doekje op het buisje dat uit de bocht komt en het buisje waar het op past.


Thieu-G20081122123704.jpg


(Slechte fotokwaliteit deze) Maar hier hangt dus de turbokit eronder en zie je nog altijd het buisje uit de brommer komen, maar er is geen opening voorzien in deze uitlaat.



Dank bij voorbaat,
Mathieu.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Edit:

Wat ik hoor klikken is dus na wat googlen vrijwel zeker mijn startrelais.

Foto:

Thieu-G20081122163215.jpg


Thieu-G20081122163152.jpg


Ik ga een wilde gok doen wat ik bedoel met dat dingetje met stof rond, zou dit de bougie kunnen zijn ?
Omdat ik op het internet gelezen had dat iemand hetzelfde probleem had, nadat hij zijn bougie losgekoppeld had.
 
???
google eens op een plaatje van een bougie aub... ik weet nu echt niet meer waar je het over hebt.
Enne, wat dacht je van aankicken / lopen als het elektrisch starten niet wil?
 
Hmm. De foto's van een bougie die ik op google vind gelijken toch niet op wat ik bedoel.
Dit stukje is dus wat ik bedoel (ik kan er sewwens eens een close-up foto van maken):

Thieu-G20081122164359.jpg


Erm een brommer in gang lopen - lach me niet uit- maar hoe doe je dat ?
Heb het ooit een vriend zien doen: tweede vitesse, koppeling in en lopen of hoe ?
 
heb je toevallig nog draden ,los gehad? zoals de massadraden?

dat buisje heeft er verder niks mee te maken ,dat is gewoon voor het recyclen van de uitlaatgassen (millieu)

heb je helemaal niks meer gedaan dan de uitlaat loshalen?
 
Neen helemaal niets anders.
Kappen afgehaald, oude stock-uitlaat eraf gehaald en de turbokit eronder gevijsd. Meer niet.

Ik ga nu eens kijken of mijn zekering niet stuk is (maar mijn neutraal lampje brand wel nog als ik het contact opendraai, dus dat kan het niet zijn dan zeker ?).
 
Ik was van plan maar mijn andere uitlaat er terug onder te hangen, omdat ik de brommer morgen nodig heb. Blijkt dus dat ik met de turbokit erop te willen hangen (de schroef die het middenste stuk van de uitlaat, er waren 3 schroeven om vast te vijzen: demper, bocht en in het midden) een rood kabeltje van midden onderin de brommer per ongeluk los had getrokken. Terug ingestoken, turbokit terug erop gezet en jawel hoor !
Is me dat even wennen, van een 55 km/u begrensde tzr50 naar dit !!

Maar nu heb ik dus 2 probleempjes:

1. Als ik schakel, valt hij altijd eventjes weg eer hij terug toeren maakt; heeft dit te maken met de sproeier die groter moet zijn ?

2. Mijn olie en temperatuur metertje branden rood, ondanks dat ik pas olie heb bijgevuld. Waar zou dit aan kunnen liggen ?

Dank bij voorbaat, Mathieu.

EDIT:

Heb een mooie tutorial gevonden hoe ik de brommer kan afstellen, ga ik me (hopelijk, als ik de tijd vind) morgen eens aanzetten.
Wat ik me wel afvroeg, ik ga waarschijnlijk een grotere sproeier nodig hebben, maar hoe weet ik hoeveel groter en wat gaat me dat kosten ?

EDIT 2:

Na weer wat google'n en prullen heb ik nog wat informatie gevonden. Ik heb nu een 86 sproeier, en moet dus wat groter hebben.
Ik schat dan rond de 100. Zou deze set iets zijn ? Of is van 86 naar 100 te groot ?

http://www.easyparts.nl/showarticle...oeierset-Adin-100-102-104-Dellorto-Groot.html
 
Last edited:
De setjes gaan (op deze site) per 3 maten, welke lijkt jou dan het beste, niet dat 5 euro het gaat maken, maar heb toch liever van de eerste keer de juiste.
( 88 - 90 - 92 ) of ( 90 - 92 - 94 ) ?

Mvg, Mathieu.
 
zet er eens 90/92 in ongeveer , verder is het normaal dat een andere uitlaat hoger in toeren ligt , je moet dus nu langer in toeren door gaan en sneller in je volgende versnelling verder gaan omdat ie anders gewoon te weinig toeren draait.

en dan valt ie buiten de powerband , ofwel buiten de toerentallen waarop het zijn vermogen juist afgeeft.

ook kan het zijn dat je tandwielverhouding nu niet klopt.
 
Dan ga ik vandaag of morgen eens kijken in de garage of ze 90 - 92 ~ op stock hebben, anders bestel ik ze via internet.
Hopelijk bolt ie dan goed.
Nog een vraagje: is rijden met een te kleine sproeier slecht ?
Want eigenlijk zou ik de brommer elke dag moeten hebben ..

Bedankt al voor alle hulp tot dusver.
Mathieu.
 
In principe is rijden met een kleine sproeier slecht ja. Maar ik rijd ook regelmatig met een te kleine sproeier en meestal gaat dat gewoon goed... ga niet meteen 100km rijden want dan heb je wel kans dat het mis gaat natuurlijk.
 
Nu, de wegen waren toch spiegelglad van de bevroren gesmolten sneeuw, dus kon sowieso al niet met de brommer.

Ik ben vandaag langs de brommerwinkel geweest, hadden ze alle maatjes in voorraad, maar ik moest die van mijn brommer meenemen naar de winkel omdat er nog verschil in was zei die man daar.
Dus morgen of overmorgen maar eens terug dan.
 
Back
Top