Nieuwe Sym Orbit 2 rijdt niet lekker

Patterdepat

New Member
ik heb een nieuwe Syn Orbit 2 tweedehands bij een scooterzaak gekocht met 500km op de teller.
Ik merk dat de scooter onder het rijden ploft.
hij dat tegen zijn begrenzing aan?
als ik half gas geef en daarna weer vol gas wil geven dat sputtert de scooter.
k heb hem al voor reparatie terug gebracht op dat ik zowiezo een jaar garantie heb op de scooter.
Mevrouw van de zaak vertelde mij dat ik geen halve gas mag geven op dat ik hem dan verzuip.
ik vind dit een rare conclusie en heb nog nooit zo'n onzin gehoord.
mevrouw steld dus dat ik alleen maar vol gas =29km pu mag rijden.
Bij drempels mag ik er in volle vaart over en wanneer het glad is mag ik ook geen halve gas geven.
ik geloof er helemaal niets niets van.
iemand anders wel een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Mogelijk is de snor afgevoerd voor verkoop? In het verleden een gladde bus gehad en een grotere sproeier? Dat de bus weer is passend bij snor, maar sproeier te groot? Luchtfilter schoon? Vorige eigenaar bekend? Luchtschroef te ver uit?
Voordat ik de plank mis sla mbt brandstof regeling, graag bouwjr etc van de Sym.
Groet,
 
Ze moeten hem gewoon reparen want je hoort half gas te kunnen rijden, en ook hoort hiij niet te ploffen.

Zelf zou ik als eerste de carburateur nalopen. Schoonmaken, kijken aan hand van de bougie of de sproeier niet te groot is en dan de luchtschroef afstellen.

Helpt dat niet dan ligt het waarschijnlijk aan de ontsteking. Hoe je dat kan controlleren weet ik niet. Vervang het altijd van goedkoop -> duur.
 
Mooi afblijven, niet zelf gaan sleutelen anders kun je, je niet meer beroepen op het jaar garantie.
Gewoon terug gaan en naar "meneer" vragen want "mevrouw" houdt van sprookjes merk ik al.

Zou toch te gek zijn dat je alleen volgas mag rijden, een scooter hoort altijd goed te rijden in welke gasstand dan ook!
 
Mogelijk is de snor afgevoerd voor verkoop? In het verleden een gladde bus gehad en een grotere sproeier? Dat de bus weer is passend bij snor, maar sproeier te groot? Luchtfilter schoon? Vorige eigenaar bekend? Luchtschroef te ver uit?
Voordat ik de plank mis sla mbt brandstof regeling, graag bouwjr etc van de Sym.
Groet,
De scooter is van midden 2019 en is hiervoor van een oudere man geweest die de scooter alleen gebruikte om zijn vrouw in het verpleeghuis te bezoeken
Na het overlijden van zijn vrouw mocht hij voor de kinderen niet meer op de scooter rijden.
Vandaar ook maar 600km mee gereden.
De scooter heb ik voor bovenstaande klachter terug gebracht,maar deze zijn niet opgelost.
Dus ik wil hem zowiezo weer terug brengen om de klachten op te laten lossen.
Post automatically merged:

Mooi afblijven, niet zelf gaan sleutelen anders kun je, je niet meer beroepen op het jaar garantie.
Gewoon terug gaan en naar "meneer" vragen want "mevrouw" houdt van sprookjes merk ik al.

Zou toch te gek zijn dat je alleen volgas mag rijden, een scooter hoort altijd goed te rijden in welke gasstand dan ook!
Ik ga er idd zelf ook niet aan sleutelen,daarvoor heb ik de garantie.
Maar als mevrouw (monteur) mij verteld dat ik geen volle gas mag geven heb ik toch twijfels over haar kennis van zaken.
De scooterzaak staat als zeer goed bekend in omstreken
Ook dat ze alles proberen op te lossen.
Mijnheer van de zaak doet overigens alleen de administratie.
Ik ga de scooter deze week weer terugbrengen.
Maar ik vraag mij dan toch af wat het zou kunnen zijn.
Het is min of meer een nieuwe scooter.
Het ploffen gebeurt overigens alleen als ik bergaf ga of tegen de begrenzing aan zit.
Deze is 29 km pu.
Het stotteren gebeurd als ik op wil trekken of van half gas naar vol gas wil gaan bijvoorbeeld bij het aanrijden naar een rotonde.
Een collega van mij heeft dezeldde scooter en ervaart deze problemen helemaal niet.
 
Last edited:
Aangezien het een snor model is en een nieuwere van 2019 (dus euro 4) ga ik er vanuit dat er een ECU erin zit die de ontsteking regeld.
Waarschijnlijk staat deze erg laat (zodat de motor niet meer vermogen kan leveren) dat die denk ik ontsteekt als de uitlaat poort net nog open is.

Je kan dit alleen veranderen door deze vroeger te zetten.. Alleen ja dan zal die denk ik ook weer harder gaan lopen.
 
Vandaag gaat de scooter terug voor reparatie.
Tijdens het maken van deze afspraak heb ik mevrouw voorgesteld ook eens naar de ECU te kijken.
Mevrouw stelde dat ze de vorige keer een grotere sproeier heeft geplaatst,maar niet aan de ECU zou gaan zitten omdat dit de "computer" is van de scooter.
Ze zou andere opties gaan bekijken
Ik ben eens benieuwd wat hieruit gaat komen
 
Vandaag gaat de scooter terug voor reparatie.
Tijdens het maken van deze afspraak heb ik mevrouw voorgesteld ook eens naar de ECU te kijken.
Mevrouw stelde dat ze de vorige keer een grotere sproeier heeft geplaatst,maar niet aan de ECU zou gaan zitten omdat dit de "computer" is van de scooter.
Ze zou andere opties gaan bekijken
Ik ben eens benieuwd wat hieruit gaat komen
Weet je ook of het een injectie of carburateur versie is ?
Die laatste heeft geen sproeier, en een grotere lijkt mij niet nodig om af te voeren.
Wij gingen ook met scooters naar een scooterzaak om kleppen te laten stellen omdat je daar shims (stelplaatjes) voor nodig hebt.
Zo vertelde men ons bij de scooterzaak.
We weten nu dat ons model geen shims heeft maar stelschroeven, dus dat kunnen we zelf. Was toch €45,- per scooter (x2),
Ik hoop dat ze het voor je op kunne lossen.
Post automatically merged:

Even gegoogeld, hij heeft een carburateur.
 
Vandaag gaat de scooter terug voor reparatie.
Tijdens het maken van deze afspraak heb ik mevrouw voorgesteld ook eens naar de ECU te kijken.
Mevrouw stelde dat ze de vorige keer een grotere sproeier heeft geplaatst,maar niet aan de ECU zou gaan zitten omdat dit de "computer" is van de scooter.
Ze zou andere opties gaan bekijken
Ik ben eens benieuwd wat hieruit gaat komen
Als ik dit zo lees willen ze wel dingen proberen.. Maar komt mij nogal over dat ze er weinig verstand van zaken hebben..

Als je er mogelijkheid toe heb raad ik je eens aan om hem naar Allbike(s) te brengen in de buurt van Zaandam.. Die weten volgens mij best wel veel van die ECU en mogelijke problemen.
Post automatically merged:

Het betreft hier een Sym Orbit 2 dit model heeft nog een carborateur
Dan kan het ook een ECS systeem zijn EURO 3.
 
Als ik dit zo lees willen ze wel dingen proberen.. Maar komt mij nogal over dat ze er weinig verstand van zaken hebben..

Als je er mogelijkheid toe heb raad ik je eens aan om hem naar Allbike(s) te brengen in de buurt van Zaandam.. Die weten volgens mij best wel veel van die ECU en mogelijke problemen.
Post automatically merged:


Dan kan het ook een ECS systeem zijn EURO 3.
Post automatically merged:

Het is een euro 4
 
Mevrouw de monteur heeft mij inmiddels terug gebeld.
Ze kreeg het probleem niet opgelost.
Ze had de luchttoever,benzinetoevoer aangepast,maar het probleem blijft.
ik had 2 opties
Zei vertelde mij dat als ik volle gas zou geven,en dat ik daarna iets gas terug moest nemen.
Ik heb gezegd dat dit geen manier van rijden is en dat ik een oplossing eis.
Volgens haar zijn de euro 4 normen zo streng zijn worden nog strenger bij euro 5 dat scooters zo ver zijn afgeknepen dat hier weinig aan te doen is.
Of de scooter opvoeren naar 34km pu,dat zou volgens haar de enige oplossing zijn om van deze klachten af te komen.
Overigens kost mij dit dan wel weer € 50,00
Ik wil gewoon een goed werkende scooter.
Ik ben hiermee akkoord gegaan omdat als alles door gaat in Nederland volgend jaar toch de helmplicht gaat gelden en ik deze dan wil laten omkeuren naar 45km scooter.
Dit zou volgend jaar dan weer € 180,00 gaan kosten
 
Weet niet waar je woont.. Kijk eens of dat je de scooter bij Allbikes in zaandam laat na kijken.. Die man is technisch genoeg om problemen te herkennen en op te lossen. Zeker met dit soort Sym scooters.
Post automatically merged:

Mevrouw de monteur heeft mij inmiddels terug gebeld.
Ze kreeg het probleem niet opgelost.
Niet kundig genoeg dus.
 
Ik woon in Maastricht dus dat is eigenlijk niet te doen.
Ik heb de scooter net teruggehaald en hij zou nu 33 a 34km pu moeten rijden,de klok geeft 38km pu aan,maar volgens haar rijdt hij 33.
Ik ga morgen maar eens langs zo'n snelheidsbord rijden om te kijken wat de snelheid daadwerkelijk is.
Het stotteren en ploffen is nu wel verdwenen.

Ik heb hiervoor 10 jaar een Vespa Piaggio Zip gehad,maar nog nooit problemen mee gehad.
Helaas had deze scooter zijn beste tijd gehad en wilde mijn vrouw nu een tweezitter.
Blijkt weer dat je nooit naar de vrouw moet luisteren
 
Ik heb vandaag de app speedometer geprobeerd en met volle gas haalt hij een snelheid van 35-36 km pu.
Dat is dus te snel en kan ik een wok melding krijgen.
Volgende week dinsdag gaat de scooter weer terug om de snelheid iets omlaag te brengen.
Hopen dat het hierna ook een keertje ophoud en ik kan genieten van mijn scooterritjes
 
Back
Top