nieuwe sproeier vespa lx

Hmm.. Had dan meteen de hele cilinderkop laten vervangen.
Had ik kunnen doen, maar aangezien ik dan 500 euro kwijt ben met montage door monteurs en volgendjaar toch een auto heb die ik vaak kan gebruiken, heb ik er toch voor gekozen om het niet te doen
 
Afgelopen weekend verschillende sproeiertjes getest en met onderstaande setup 70 km aangetikt op de teller.

- Malossi vario met 5,5 gram rollen
- nieuwe originele v-snaar
- Malossi witte drukveer,
- sproeier 76
- originele doorboorde ecu/cdi

Wanneer ik gas geef trek ik vanaf +/- 5 km goed door tot +/- 63 km en vanaf daar trekt die op een lange weg langzaam door naar max 70 km.
Om iets meer "trekkracht" (hoger toerental bij aangrijpingspunt koppeling dacht ik) moet ik dan me trekveren aanpassen of is dit effect verwaarloosbaar ?
 
Last edited:
Afgelopen weekend verschillende sproeiertjes getest en met onderstaande setup 70 km aangetikt op de teller.

- Malossi vario met 5,5 gram rollen
- nieuwe originele v-snaar
- Malossi witte drukveer,
- sproeier 76
- originele doorboorde ecu/cdi

Wanneer ik gas geef trek ik vanaf +/- 5 km goed door tot +/- 63 km en vanaf daar trekt die op een lange weg langzaam door naar max 70 km.
Om iets meer "trekkracht" (hoger toerental bij aangrijpingspunt koppeling dacht ik) moet ik dan me trekveren aanpassen of is dit effect verwaarloosbaar ?
kan het beste een 80 sproeier erin doen als je een ontgrenste cdi heb
 
Vandaag een sproeiertje 80 getest maar hierdoor trok de scooter echt vele malen slechter. Morgen ga ik rollen van 4.7 gram monteren aangezien ik iets sneller op toeren wil komen en las dat 4t 4v blok betere prestaties levert bij hoge toeren.
 
Vandaag een sproeiertje 80 getest maar hierdoor trok de scooter echt vele malen slechter. Morgen ga ik rollen van 4.7 gram monteren aangezien ik iets sneller op toeren wil komen en las dat 4t 4v blok betere prestaties levert bij hoge toeren.
Het zijn idd blokkies die iets meer toeren maken dan 2 kleppers, maar 4,7 gram? Wel erg licht
 
Vandaag met 4.7 gram rolletjes gereden. Ik hoor inderdaad dat de motor meer toeren draait en voor me gevoel trekt die sneller door.

Vanuit de fabriek kwam de Vespa S50 4t 4v met 5.3 gram rollen en in de handleiding staat dat de motor max power bij 8250 rpm en max torque bij 7750 rpm zou ik dit toerental kunnen checken op een simpele manier ?

Deze week ga ik ook nog een JMTuning uitlaat monteren voor de look en het geluid, maar ik kan eventueel de tegendruk ook nog beinvloeden. Heeft iemand hier nog tips voor betreft sneller optrekken ?
 
Hoe ben je van plan om de tegendruk te beïnvloeden? Ik heb zelf nog een nieuwe Jarmacol liggen, een keer mee gereden en meteen al 7km top moeten inleveren.

Overigens kan je beter gewoon die 5.3 of 5.0 erin laten. 4t zijn nou eenmaal geen toeren monstertjes. Dus veel ga je niet winnen. Alleen maar minder in mijn ogen. Met 5.7 lopen ze het beste (in mijn ogen)
 
Vandaag de JMtuning uitlaat erop gezet. Met db-killer trok ik toch slechter op. Dus de db-killer eruit gehaald en hierdoor trok de scooter weer als vanouds, maar dat geluid was teveel van het goede, Nu kan ik gebruik maken van restricities (zie foto) om met de tegendruk te spelen. Kan ik het beste de kleinste of de grootste opening gebruiken om weer snel op te trekken met de JMTuning uitlaat + db-killer ?

image.jpg

Overigens ook terug naar de 5,5 gram rollen gegaan om iets minder toeren te maken in verband met het harde geluid :)
 
De restricties heb ik nog niet geprobeerd, maar ik probeer te verklaren waarom met de db-killer gemonteerd ik zo slecht optrek. Vooral met koude motor in de lage toeren stottert en hapert de scooter. Zou een kleinere sproeier de oplossing zijn ? Doordat met een koude motor de choke in werking wordt gezet en door de grotere sproeier (76) komen er teveel uitlaatgassen in de uitlaat die door de db-killer moeilijker weg kunnen ?
 
Last edited:
Omdat je haast geen tegendruk hebt. Ik had dat ook met me Jamarcol uitlaat met db killer erin. Eruit was nog erger. Koud optrekken was ruk en top was ruk. Vond het zelf echt zonde geld. Spijt van me aankoop gehad. Beste werken gewoon die originele uitlaten of die imitatie (geloof van DMP).

Sproeier 76 is te klein en te zuinig, minimaal 78 of 80 adh van je bougie kleur afstemmen.
 
Bedankt voor je feedback, maar in mijn geval was het toch anders. Door juist de db killer eruit te halen trok ik juist beter op dan met de db killer erin. Oftewel wanneer de tegendruk minder werd doordat de db killer eruit was liep de motor beter. Omdat ik wil rijden met de db killer erin heb ik de sproeiermaat verkleind naar 74 en hierdoor verminderde het stotteren en haperen aanzienlijk. Kortom de afstelling met de jmtuning uitlaat is totaal anders.

Vergeleken met de standaard uitlaat en de afstelling die ik daarop met jullie advies heb afgesteld rijdt de jmtuning uitlaat slecht.

Het is dus nu zaak om de juiste afstelling tevinden voor de jmtuning uitlaat. Weet iemand of ik deze uitlaat laag of hoogtoerig is ?

Moet ik dan juist de rollen verzwaren of lichter maken?

Moet ik dan sproeiers verkleinen eventueel tot onder de standaard maat (72)?

Ik hoor het graag
 
Vandaag alle vier (13mm, 12mm, 11mm, 10mm) de restricties gemonteerd en getest en met de restrictie met de grootste opening (13mm) trok ik weer krachtig zonder dip op tot +/- 62km. De huidige setup van mijn Vespa S50 4T 4V:

- Malossi vario met 4,7 gram rollen
- Malossi witte drukveer,
- sproeier 74
- originele doorboorde ecu/cdi
- JMTuning uitlaat met 13mm restrictie en db-killer

De top ligt wel +/- 5km lager dan met de standaard uitlaat. Misschien ligt dit aan het mengsel wat waarschijnlijk nog te rijk is voor deze uitlaat. Vrijdag ga ik een sproeier 72 monteren en testen.

Kortom met de JMTuning uitlaat daalt vooralsnog de topsnelheid, maar het geluid en de look gaan in mijn optiek wel vooruit :)
 
Op dit moment rijdt en trekt me Vespa S echt perfect met de huidige setup:

- Malossi vario met 4,7 gram rollen
- Malossi witte drukveer,
- sproeier 72
- originele doorboorde ecu/cdi
- JMTuning uitlaat met 13mm restrictie en db-killer

Helaas heb ik nu een ander probleem. Als de motor koud is duurt het echt 10 minuten om de motor te laten draaien. Dit heb ik eerder nooit gehad en pas toen ik de restrictie in de uitlaat heb geplaatst is dit probleem ontstaan. Het klinkt alsof de motor opzoek is naar de juiste ontsteking. Na verloop van tijd hoor ik de motor beetje bij beetje meer sputteren en dan uiteindelijk slaat de motor aan.

Eenmaal warm gelopen heb ik nergens meer last van en kan ik de motor in 1 x laten draaien.

Eventuele oorzaken:
- Choke defect
- Bougie te zwakke vonk
- Door de restrictie is er toch een andere uitlaatstroom waardoor bij een koude motor, de motor niet aanslaat
- Kleppen niet goed gesteld met de nieuwe uitlaat

Of zie ik iets over het hoofd ?
 
Back
Top