nieuwe sproeier vespa lx

strijbje

New Member
Hmm.. Had dan meteen de hele cilinderkop laten vervangen.
Had ik kunnen doen, maar aangezien ik dan 500 euro kwijt ben met montage door monteurs en volgendjaar toch een auto heb die ik vaak kan gebruiken, heb ik er toch voor gekozen om het niet te doen

thompires

New Member
Afgelopen weekend verschillende sproeiertjes getest en met onderstaande setup 70 km aangetikt op de teller.

- Malossi vario met 5,5 gram rollen
- nieuwe originele v-snaar
- Malossi witte drukveer,
- sproeier 76
- originele doorboorde ecu/cdi

Wanneer ik gas geef trek ik vanaf +/- 5 km goed door tot +/- 63 km en vanaf daar trekt die op een lange weg langzaam door naar max 70 km.
Om iets meer "trekkracht" (hoger toerental bij aangrijpingspunt koppeling dacht ik) moet ik dan me trekveren aanpassen of is dit effect verwaarloosbaar ?

Last edited:
Afgelopen weekend verschillende sproeiertjes getest en met onderstaande setup 70 km aangetikt op de teller.

- Malossi vario met 5,5 gram rollen
- nieuwe originele v-snaar
- Malossi witte drukveer,
- sproeier 76
- originele doorboorde ecu/cdi

Wanneer ik gas geef trek ik vanaf +/- 5 km goed door tot +/- 63 km en vanaf daar trekt die op een lange weg langzaam door naar max 70 km.
Om iets meer "trekkracht" (hoger toerental bij aangrijpingspunt koppeling dacht ik) moet ik dan me trekveren aanpassen of is dit effect verwaarloosbaar ?
kan het beste een 80 sproeier erin doen als je een ontgrenste cdi heb

thompires

New Member
Vandaag een sproeiertje 80 getest maar hierdoor trok de scooter echt vele malen slechter. Morgen ga ik rollen van 4.7 gram monteren aangezien ik iets sneller op toeren wil komen en las dat 4t 4v blok betere prestaties levert bij hoge toeren.

Vandaag een sproeiertje 80 getest maar hierdoor trok de scooter echt vele malen slechter. Morgen ga ik rollen van 4.7 gram monteren aangezien ik iets sneller op toeren wil komen en las dat 4t 4v blok betere prestaties levert bij hoge toeren.
Het zijn idd blokkies die iets meer toeren maken dan 2 kleppers, maar 4,7 gram? Wel erg licht

thompires

New Member
Vandaag met 4.7 gram rolletjes gereden. Ik hoor inderdaad dat de motor meer toeren draait en voor me gevoel trekt die sneller door.

Vanuit de fabriek kwam de Vespa S50 4t 4v met 5.3 gram rollen en in de handleiding staat dat de motor max power bij 8250 rpm en max torque bij 7750 rpm zou ik dit toerental kunnen checken op een simpele manier ?

Deze week ga ik ook nog een JMTuning uitlaat monteren voor de look en het geluid, maar ik kan eventueel de tegendruk ook nog beinvloeden. Heeft iemand hier nog tips voor betreft sneller optrekken ?

MaikelB

Member
Hoe ben je van plan om de tegendruk te beïnvloeden? Ik heb zelf nog een nieuwe Jarmacol liggen, een keer mee gereden en meteen al 7km top moeten inleveren.

Overigens kan je beter gewoon die 5.3 of 5.0 erin laten. 4t zijn nou eenmaal geen toeren monstertjes. Dus veel ga je niet winnen. Alleen maar minder in mijn ogen. Met 5.7 lopen ze het beste (in mijn ogen)

thompires

New Member
Vandaag de JMtuning uitlaat erop gezet. Met db-killer trok ik toch slechter op. Dus de db-killer eruit gehaald en hierdoor trok de scooter weer als vanouds, maar dat geluid was teveel van het goede, Nu kan ik gebruik maken van restricities (zie foto) om met de tegendruk te spelen. Kan ik het beste de kleinste of de grootste opening gebruiken om weer snel op te trekken met de JMTuning uitlaat + db-killer ?

image.jpg

Overigens ook terug naar de 5,5 gram rollen gegaan om iets minder toeren te maken in verband met het harde geluid :)

Advertisement - register to remove this