Nieuwe scooter laten instellen?

Varioring

New Member
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een nieuwe scooter kopen. Het wordt voor mij sowieso een Sym. Twijfel alleen nog tussen de Fiddle 2 of de Fiddle 3 (blauwe kentekenplaat).

Ik heb uiteraard geprobeerd mij zoveel mogelijk in te lezen over de plus en min van deze scooters. Het enige wat ik mij nu nog afvraag is of ik bepaalde dingen nog moet laten instellen door de dealer wanneer ik zo'n scooter koop?

Op het internet zag ik her en der dat deze scooters door de EURO4 norm wat schraal zijn afgesteld. Ik zag dingen voorbij komen als:
  • ECS carburateur laten afstellen en calibreren
  • Hoofdsproeier vervangen naar 88 (origineel is 85)
  • Luchtschroef halve slag draaien (naar 1,25?)
Zijn dit dingen die je sowieso even moet laten doen wanneer je een nieuwe (25kmh) scooter koopt? Of zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
 
Advertisement - register to remove this

Persoonlijk zou ik aan mijn nieuwe scooter niks zelf doen. Als er wat is ga los je dit met de dealer/verkoper op. Je kan eventueel je zorgen uiten, dat je bijvoorbeeld hebt gelezen dat deze standaard wat schraal zijn afgesteld. Misschien verteld de dealer dat hij hier al acties op heeft ondernomen.
 
Uiteerd, als er iets is dan zou ik terug gaan naar de dealer. Ik zou zelf onder de garantieperiode niet zo snel zelf gaan zitten sleutelen.

Maar als ik bij voorbaat al zou kunnen weten dat bepaalde dingen sowieso afgesteld moeten worden, dan scheelt mij dat ook weer een rit naar de dealer.

Uiteraard geef ik het bovenstaande ook aan bij de dealer. Maar des te meer je op voorhand weet, des te beter :)
 
Alle nieuwe scooters zijn tegenwoordig schraler af gesteld.. Dit om zo min mogelijk uitstoot te geven als je op de openbare weg rijd..
En ja dit kan problemen geven.. Niet zo zeer met het rijden als het ding gewoon begrensd blijft.. Maar kan voorkomen dat de motor vaker uitvalt bij een koude start ervan. Heel erg goed voor de motor is het ook niet.. Meer (juiste hoeveelheid benzine) zorgt ervoor dat de motor bedrijfs temperatuur netjes / laag / goed blijft.. En schraler sproeier kan er ook voor zorgen dat de slijtage wat hoger kan zijn (er is immers meer metaal op metaal contact)

En de kans op een warmloper is groter.. En het vermogen is ook wat minder.

Maar even een ECS systeem aanpassen is echt is voor de dealer, niet iets wat je zelf wilt gaan doen.. En bij een nieuwe scooter wil je er zoiezo niet eraan zitten, tenzij je je garantie wilt verprutsen en bij een probleem je dus zelf kosten mag gaan maken..

@Bas sommige dealers doen hier zelf niks mee, en laten het gewoon zo zoals het uit de fabriek kwam.. Anders kan de dealer daar op aangesproken worden.. Anders waren ze blijkbaar allang zo vrij om dit even voor je aan te passen.. Dus de dealers worden blijkbaar ook van boven op hun vingers gekeken.
 
Back
Top