Nieuwe scooter is sinds begin niet goed, wat zijn mijn rechten?

Loek6000

New Member
Ik heb sinds april 2021 een nieuwe scooter, deze is echter sinds het begin niet goed, tijdens het rijden houd deze in.

Ik heb nog geen 500 km gereden.

Omdat ik nu al meerdere mankementen tegenkom is de lol er al snel af gegaan en wens ik dat de scooter wordt teruggenomen, ik heb dit al laten doorschemeren bij de verkoper en die gaf aan dat ik dan wel wat geld minder terug krijg, maar mag dit eigenlijk wel als het een ondeugdelijk product was sinds het begin. Hij kan natuurlijk een alternatief bieden maar dan moet ik bijbetalen denk ik (het is een Sym Fiddle 2) want het merendeel van andere scooters zijn duurder en wat ik al aangaf is voor mij de lol er nu al van af.

Ik heb wel het e.e.a. gelezen op deze site: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie
alleen weet ik niet of die vlieger ook opgaat voor een scooter.

De wens zou zijn natuurlijk het aankoopbedrag terug krijgen en dat ik me dan nog eens bezin over een langere tijd of ik dan misschien nog wel überhaupt een scooter wil.
 
Advertisement - register to remove this

Je hebt garantie op een "product"
Het maakt niet uit of dit een scooter, een horloge, een tv of een fiets is.
Je kan, wettelijk gezien, niet zomaar de koop ontbinden.
Daar gaat een traject aan vooraf.
Wanneer een product een mankement vertoont dien je dit te melden bij de verkoper.
Deze dient een oplossing aan te bieden.
Dat kan vervanging of reparatie zijn.
Als de verkoper kiest voor reparatie, dan is dit zijn goed recht.
Je moet de verkoper hiervoor in de gelegenheid stellen.
Wanneer de reparatie geen oplossing geeft, dan pas kan je de verkoper verzoeken tot ontbinding van de verkoopovereenkomst door deze in gebreke te stellen.
Zie link naar een voorbeeld brief.

 
Houd de scooter in op de top snelheid? Dat is vrij normaal en dit zou de verkoper eenvoudig gangbaarder kunnen maken door iets meer benzine te laten geven.
 
Dank allen!
@Lorenzo P de verkoper vertelde inderdaad dat de Sym bijna altijd slecht optrekt na het gas geven, alleen dat heb ik niet, wel dus dat inhouden
@simsa Na 40 km/u gaat ie gewoon goed en dat blijft zo, het is logisch dat hij inhoud als de 45 km wordt bereikt...
 
Dank allen!
@Lorenzo P de verkoper vertelde inderdaad dat de Sym bijna altijd slecht optrekt na het gas geven, alleen dat heb ik niet, wel dus dat inhouden
@simsa Na 40 km/u gaat ie gewoon goed en dat blijft zo, het is logisch dat hij inhoud als de 45 km wordt bereikt...
Een scooter staat vanaf fabriek wat arm afgesteld. Mogelijk bied een maatje grotere sproeier een optie. Als je je probleem omschrijft betreft op welk moment die inhoud en of de motor dan warm of koud is, dan kun misschien wat meer relativeren.
Uiteraard moet de scooter winkel dit linksom of rechtsom met je oplossen.
 
Dank allen!
@Lorenzo P de verkoper vertelde inderdaad dat de Sym bijna altijd slecht optrekt na het gas geven, alleen dat heb ik niet, wel dus dat inhouden
@simsa Na 40 km/u gaat ie gewoon goed en dat blijft zo, het is logisch dat hij inhoud als de 45 km wordt bereikt...
Het is niet meer dan logisch als je een scooter hebt die 45 gaat dat die vreselijk inhoud er zit gewoon niet meer in, kijk het is gewoon heel simpel zodra je topsnelheid hoger is acceleer jij ook sneller trek je sneller weg maar dat is nu het hele probleem met die nederlandse wet dat alles so extreem afgeknepen moet zijn dat zo'n ding gewoon niet vooruit te branden is. Ik heb zelf een zip 2000 2t AC en ik zit in een keer op mijn top trekt zo naar de 70 in 2 sec maybe. Maar die is dan ook wel weer helemaal ontgrensd nu moet ik wel zeggen dat ik ook het begrensd getest heb en zonder vario ring en alleen een prop in de uitlaat de scooter is niet vooruit te branden en acceleert ruk zelf een 2t rijd er niet goed door.
Post automatically merged:

Een scooter staat vanaf fabriek wat arm afgesteld. Mogelijk bied een maatje grotere sproeier een optie. Als je je probleem omschrijft betreft op welk moment die inhoud en of de motor dan warm of koud is, dan kun misschien wat meer relativeren.
Uiteraard moet de scooter winkel dit linksom of rechtsom met je oplossen.
Ik vermoed dat dit om een injectiemodel gaat die heeft als het goed is geen sproeier
Post automatically merged:

Zodra je begrensd rijd moet je accepteren dat een scooter gewoon minder presteert.
 
komt de scooter zelf ook uit 2021? Dan kan het geen model met carburateur zijn.

Verkopen van wat oudere scooters is toch niet verboden? Anders zouden er duizenden nieuwe scooters gesloopt moeten worden
 
Zal wel de Euro4 zijn?
Heb ik ook, loopt perfect.
Alleen als buiten temperatuur onder de 10 graden komt loopt hij in het begin slechter.
Maar als ie effe warm gelopen is perfect.
 
Back
Top