This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Nieuwe rollenbank

Status
Not open for further replies.

Speedfight Mick

Well-Known Member
Ik heb maar even een duidelijke "Faq" geschreven over de nieuwe digitale rollenbank omdat ik vind dat heel veel mensen er niks vanaf weten en er nog altijd veel onzin over gepost wordt.

Digitale rollenbank
Sinds 2007 wordt er een nieuw soort rollenbank door de politie gebruikt voor metingen. Voorheen werd er altijd met de oude rollenbank gemeten die "kW" aangaf. Sinds 2007 gebeurt dit met "km/h". De rollenbanken met de "kW" meter worden niet meer gebruikt. Voor velen mensen was er goed nieuws: de nieuwe rollenbank werd afgekeurd voor gebruik omdat de politieagenten niet een goede training hebben gehad hoe hij gebruikt zou moeten worden. Het schijnt dat sinds juni de rollenbanken weer gebruikt worden.

Kentekenbewijs invordering en strafrecht
Op de nieuw rollenbank wordt dus gemeten met km/h. De nieuwe rollenbank werkt met correctie. Dit is altijd 10%. Als je 65 km/h scoort (met correctie) op de nieuwe bank, val je onder strafrecht. Dit betekent dat je genoteerd wordt op een lijst en dat er ook een brief naar huis wordt gestuurd dat je opgevoerd rijdt. Als je 3 keer onder strafrecht bent gevallen, dus 3 keer 65+ km/h gescoord hebt op de rollenbank (met correctie erbij!), dan wordt je scooter defenitief ingenomen.

Elke keer als jij onder strafrecht bent gevallen, wordt je kentekenbewijs ingenomen. Dit betekend dat je niet met je scooter mag rijden anders krijg je een prent voor "het niet kunnen aantonen van het kentekenbewijs". Je kunt je kentekenbewijs terugkrijgen door je scooter weer standaard te maken. Hier heb je 28 dagen de tijd voor. Dit betekent dat hij met correctie op de rollenbank 50 km/h moet scoren en dan krijg je je kentekenbewijs terug. Er zijn hier echter wel wat kosten aan verbonden: €25 per "keuring". Doe je dit niet binnen 28 dagen, dan moet je naar het RDW om je scooter helemaal opnieuw te laten keuren. Dit kan hoog oplopen in de kosten (lees: €100+).

Je kentekenbewijs wordt ook ingenomen als je meer geluid maakt dan is toegestaan óf als je scooter meer dan 2 gebrekken heeft zoals geen licht, slechte remmen, geen goede banden etc

Metingen
Ik zal dit zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Zoals ik al eerder zei val je onder strafrecht als je 65+ km/h met 10% correctie . Ze gaan meten vanaf 50 km/h. Op het kentekenbewijs staat 45 km/h, maar je krijgt 5 km/h cadeau. De 10% correctie rond je altijd naar boven af!

strafrecht voorbeeld
Stel je scoort 80 km/h op de rollenbank. Dan gaat er nog 10% correctie van af (10% van 80 km/h is 8) en dan krijg je uiteindelijk 80 km/h - 8 correctie = 72 km/h als resultaat. Dit betekent dat je 22 km/h te hard gaat (72km/h - 50 km/h = 22 km/h) en je onder strafrecht valt omdat je harder als 65 km/h gaat.

niet onder strafrecht voorbeeld
Stel je scoort 72 km/h dan gaat er nog eens 10% naar boven afgeronde correctie af. 10% van 72km/h is 8 km/h. Je hebt dus een totaal score van 72 km/h - 8 correctie wat uitkomt op 64 km/h. (64 - 50 = 14 km/h te hard)
Hier val je dus niet onder strafrecht en kom je er ook af met een kleine boete.

Boetes
Voor de meeste mensen het interessantste deel: de boetes.
Je moet dus zoals ik zei rekenen vanaf 50 km/h.



Dit is een officiële tabel van de site van het OM. Deze boetes staan dus vast en zijn geen geruchten! Let er wel bij op dat hier nog de kosten bij komen van het "keuren" van je scooter als je onder strafrecht bent gevallen. Deze kosten zijn €25 euro.
Ook voor de niet zo snuggere mensen: haal je bijvoorbeeld de eerste keer tussen de 15 km/h en de 20 km/h, dan is de boete €90. Heb je bij de 2e keer bijvoorbeeld tussen de 25 km/h en de 30 km/h dan moet je wel bij de 2e overtreding kijken en is de boete dus €330 en heb je de kans dat je 4 maanden lang geen scooter mag rijden!!

Als je niet onder strafrecht valt (1km/h t/m 15 km/h), kom je er vanaf met een kleine boete. Wat deze boete is heb ik nog niet kunnen vinden, maar het schijnt dat het of 35 euro is of 50 euro.

Nieuwe rollenbank vs oude rollenbank
Op de nieuwe rollenbank hoeft er geen agent op de scooter te zitten dus het is nutteloos om dat te gaan filmen. De nieuwe rollenbanken gaan beschikken over geluidsmetingapparatuur, een klok zodat agenten geen fouten meer maken door een te korte meting, een toerenmeter om waarschijnlijk begrenzers mee op te sporen en veel meer. Lees hier meer erover



Nog een samenvatting
- Correctie is altijd 10% naar boven afgerond
- Je valt onder strafrecht als je 65+km/h scoort met correctie
- Na 3 keer onder strafrecht te zijn gevallen ben je je scooter kwijt
- Elke keer als je onder strafrecht valt moet je je scooter bij het politie bureau laten "keuren" wat €25 kost
- Elke keer als je onder strafrecht valt wordt je kentekenbewijs ingenomen


Als je het niet kunt geloven kun je het allemaal hier nalezen: http://archief.om.nl/beleid/beleidsregel.php?vv=0&cid=15&rid=323
 
Last edited by a moderator:
Zozo, eindelijk gaan ze eens over op een nog hardere aanpak!

Ben blij tot.... Mischien dat we nu minder dwazen zullen zien rondrijden op de weg.

Mooi bedrag de 3e keer 30 km/u te hard, + nog eens je scooter kwijt, kijk zo leren vele mensen het eens af! 8)

En bij de 2e keer zelfs 4 maanden je rijbewijs kwijt, zozo!
 
Jij kan makkelijk praten, remco.. Denk ook eens aan ons, DE NORMALE SNELHEIDSDUIVELS! (haha).

Maar vind dat dit wel een beetje overdreven is man.. Ik bedoel volgens mij ben je met 45/50km/h meer een gevaar op de weg dan met 60/70km/h omdat je dan (als je de weg op moet) mee kan stromen met het verkeer..

Gewoon geen woorden meer voor :X

Wat gebeurd er als je trouwens 120km/h rijd
Dan geld zeker de > 30km/h regel... oeeei..
 
Mja als je er voor zorgt dat je gewoon 70 km/h scoort op de rollenbank en dan nog de correctie erbij komt val je niet onder strafrecht en heb je gewoon een kleine boete

Bij 120 heb je idd de >30 regel 8P
 

Weet nog als de dag van gister dat jij op het politiebureau stond remco, wat een emo-kind ben je ook he.

Mja het is idd een goede aanpak.
 
Er zijn mensen die het verantwoord kunnen, harder rijden dan toegestaan, maar 90% zijn gewoon roekeloze rijders.

Ik heb vroeger zo vaak op het politie bureau gestaan ja, maar ik ben niet zo'n sjaak die roekeloos rijd, ik reed zelfs alleen ontgrenst @ die kut Nrg en elke keer weer was ik de Sjaak...

Maar goed, mischien dat ik nu te makkelijk te praten heb omdat het me helemaal niks meer intreseerd, maar ik hoop dat al die sjaken van de weg worden gehaald. :W

Helaas voor diegene die wel verantwoord kunnen rijden natuurlijk, jammer dat daar geen onderscheid in gemaakt kan worden.
 
Nou ik vind het vrij extreem allemaal...bedoel ik rij met mijn straatscooter ongeveer 80 en dan ben je dus al flink de haas! En om even het argument te weerleggen van 'dan worden die roekelozen jochies tenminste hard aangepakt' die jochies zijn hier ook maar die rijden levensgevaarlijk maar die vallen niet boven de 65 km per uur gecorrigeerd dus die blijven alsnog rondrijden!
 
sorry hoor, maar vind dit echt weer zo'n laffe actie van die gasten! is het regeringskastje weer is leeg..? moet er weer een nieuwe weg komen ofzo? uitzuigers

* wacht op de moraalridders *
 
sorry hoor, maar vind dit echt weer zo'n laffe actie van die gasten! is het regeringskastje weer is leeg..? moet er weer een nieuwe weg komen ofzo? uitzuigers

* wacht op de moraalridders *

Je moest eens weten hoeveel ongelukken er gebeuren, van die 15/16 jarige ventjes die nog totaal geen verstand hebben en onbegrenst/verder opgevoerd een enorme smakkert maken en/of daarbij onschuldige mensen betrekken....

Niet leuk voor diegene die wel normaal kunnen rijden, maar ik vind het absoluut een goede aanpak om zo dat soort volk van de weg te krijgen.

Goed voorbeeld trouwens, net weer 2 jonge gasten zonder helm op een Aerox, bizar kabaal en dan over het fietspad rijden waar altijd veel honden worden uitgelaten.

Me hond ging te keer als een gek, die zou er zo voorspringen en gewoon met 100+ langs komen scheuren op zo'n smal weggetje... :L

Kut lui, als ik dat zo zie mogen die van me het asfalt wel even kussen.

Ik wil niet zeggen dat ik een lievertje was vroeger, maar zoals sommige over de weg gaan, abnormaal.

Het is absoluut niet tof voor diegene die hierdoor ,, benadeeld '' worden, daarom ben ik zelf allang gestopt met straatscooters, 45 rijden is gewoon geen doen, en harder kan tegenwoordig gewoon niet meer.
 
Last edited:
die boete's zijn echt grappig in vergelijking met in belgie

ik deed 64 - 8 (altijd correctie van 8km/u) = 56 op de rollen -> boete 175€, wat een peulenschil is.

vriend van me deed 81 - 8 = 73 -> 750 euro boete.

Beiden 1ste keer op de rollen btw, 1ste keer in aanraking met de politie zelfs.

sind 2007, als je (in arrondissement kortrijk) 75+ op de rollen scoort (dus 83 - 8 ) ben je je scooter DEFINITIEF kwijt.

Nog een vriend van me hebben ze zelfs uit zijn school komen halen om hem op de rollen te zetten. Resultaat: 93. Vaarwel brommer

Dat zijn pas boetes als je het mij vraagt.
 
Status
Not open for further replies.