nieuwe remklauw wilt maar niet op druk komen

leroytje

New Member
Hallo,

Ik heb een probleem met het opdruk brengen van een nieuwe remklauw op mijn kymco agility 10" uit 2011. De remklauw is vervangen, omdat de vorige remklauw zo dramatisch aanliep dat het voorwiel vast sloeg. De scooter had bij de vorige eigenaar 1,5 jaar stil gestaan. Ik ben toen met volle moed gaan proberen de remklauw te reviseren, maar de bouten die de remblokken vasthouden waren helemaal vast gerot. uiteindelijk zijn deze bouten ook met losdraaien afgebroken en kreeg ik ze er niet uit geslagen. Om die redenen heb ik deze remklauw gekocht: https://k-parts.nl/remklauw-dmp-kymco-agility-12.html

Toen kwam de remklauw binnen. Toen ik de remklauw wou gaan monteren kwam ik erachter dat de beugel die de remklauw bevestigd op de voorvork van de nieuwe remklauw te klein was. Toen heb ik de oude beugel van de oude remklauw op de nieuwe gezet en dit paste weer prima. Toen ik alles gemonteerd had wilde ik gaan ontluchten. Het ging op het begin best goed, ik had een beetje remdruk. Echter ben ik niet verder gekomen na veel ontluchtingspogingen. Ik kan de remhevel tegen het handvat aanduwen. Toen heb ik 2 maal geprobeerd om de remhevel vast te zetten met een tyrip voor 12 uur in de hoop dat het systeem alsnog op druk kon komen. Helaas niet.

Ik heb de volgende ontluchtingsmanieren geprobeerd:

- Remhevel op druk pompen > vasthouden > nippel open (met een rubberen slang erop) > nippel dicht > remhevel los. Dit heb ik wel 20 keer gedaan en uiteraard mijn reservoir optijd bijgevuld, zodat het niveau niet te laag kwam. Tijdens dit gehele proces heb ik de deksel van het reservoir eraf gehad.
- Door middel van een remmenontluchter van DMP https://www.cityparts.nl/remklauw-ontluchter-hydraulisch-bromfiets-scooter.html Hierdoor zou je met nippel open kunnen blijven pompen zodra de vloeistof en lucht voorbij het ventiel was. Helaas niet gelukt. Tijdens dit gehele proces heb ik de deksel van het reservoir eraf gehad.
- Door middel van een injectiespuit de remvloeistof vanonder bij de nippel op de remklauw gevuld, zodat de vloeistof naar boven stroomt het reservoir gevuld werd. Er kwamen eerst wat kleine belletjes uit het reservoir maar na 2 spuiten van 60cc niet meer. Dit heb ik toen nogmaals 2 keer helemaal gedaan.
- Toen heb ik de banjou bout los gedraaid bij het reservoir om te kijken of er hier lucht uit kwam. helaas geen lucht en toen nogmaals vanonder vloeistof bijgevuld, zodat het reservoir en pomp ook weer ontlucht was.
- Banjoubout onder bij de remklauw gedemonteerd, om te kijken of er hier luchtbelletjes uitkwamen. helaas hier ook niet meer.
- Als laatste heb ik de hierboven genoemde eerste methode geprobeerd, zonder resultaat.

Mijn probleem is nu dus: de remmen hebben matige druk en voelen nog sponzig aan. Wanneer ik alle methodes uitvoer, zie ik geen luchtbellen meer. Ik kan ook nergens een lekkage vinden in de remslangen. Zou ik te maken hebben met een slechte remklauw?? Als ik nu de remhevel indruk zie ik wel de zuigers naar buiten komen en maken de blokken contact met de remschijf. Echter is de remkracht nog te weinig. alle methodes leverde hetzelfde resultaat op: rem heeft wel druk, maar te weinig.

Wie kan mij helpen???
 
Advertisement - register to remove this

Bedankt voor je reactie, ik heb het topic doorgelezen. Ik heb inderdaad ook dat er na veel pompen hele kleine luchtbelletjes omhoog komen. Merkte gister zelfs dat een klein beetje vuil mee kwam. Misschien moet ik het probleem bij de rempomp gaan zoeken. Is er een goede manier om die te testen?
 
Bedankt voor je reactie, ik heb het topic doorgelezen. Ik heb inderdaad ook dat er na veel pompen hele kleine luchtbelletjes omhoog komen. Merkte gister zelfs dat een klein beetje vuil mee kwam. Misschien moet ik het probleem bij de rempomp gaan zoeken. Is er een goede manier om die te testen?
Tja ik kan jou hier weinig meer mee helpen behalve dat ik dat gekl* met op druk brengen al wel zo vaak heb gehad en sindsdien alleen nog maar 2ehands remsystemen op druk (plug&play) aanschaf.

Dat dot4 spul is al zo smerig ermee te klooien ik begin daar niet meer aan.
 
Last edited:
Heb hetzelfde, met vitality 12", dezelfde zwarte remklauw gekocht.
heel flesje DOT4 erdoorheen, nog steeds ook handel tot op handvat in te knijpen.
Geen belletjes, geen lekkages.
Is dit al opgelost?
 
Back
Top