Nieuwe pc kopen, wie, wat, waar

Pronk

Pronk Racing Service
Ik wil binnenkort een nieuwe pc gaan kopen, de eisen die ik heb zijn een grote harde schijf (maar dat kan eventueel ook nog extern) en ik wil er de nieuwste spellen mee kunnen spelen. Hoeft niet perse op de beste kwaliteit, ben nou ook weer geen game-freak, maar een beetje een leuke videokaart mag er wel inzitten.

Daar staat tegenover dat ik student ben en samenwoon, dus heel erg veel geld is er nou ook weer niet aanwezig. Waar kan ik het beste voor een PC gaan kijken, in de winkel lijkt me geen optie, 2e hands heb ik geen idee of dat wel een plan is. Wat vinden jullie van Dell computers? Of kan je beter gewoon een losse kast kopen en door een whizz kid (ik ken er een aantal) samen laten stellen en inelkaar laten zetten? Wat kan ik verwachten voor 400 a 500 euro ex monitor? Of kan het veel goedkoper als je qua prestaties slechts een klein stapje terug doet? Kan iemand mij misschien een klein beetje op weg helpen? Thanx alvast!
 
Advertisement - register to remove this

Een dell moet je niet aan beginnen.
Wat is in jouw ogen een grote hardeschijf ?
Je hebt nog een oude pc neem ik aan ?
Wat zit er allemaal in die pc, wil je die eventueel upgraden of onderdelen ervan gebruiken ?
Je kunt voor €500,- wel een leuke pc bouwen waar je bijv call of duty 4 mee kan spelen zonder problemen.
 
500 euro moet lukken.
Mits je de monitor en toetsenbord + muis houdt. Anders word het erg krap.
Zelf samenstellen geniet de voorkeur vind ik. Moet je zelf wel voor software zorgen (of kopen a 80? euro) zoals windows.
Ik zou hem laten samenstellen. Dan heb je meer voor minder, maar dat ligt er helemaal aan of je het zelf kan, en of je iemand kent die er verstand van heeft cq je pc in elkaar kan zetten :)
 
500 euro moet lukken.
Mits je de monitor en toetsenbord + muis houdt. Anders word het erg krap.
Zelf samenstellen geniet de voorkeur vind ik. Moet je zelf wel voor software zorgen (of kopen a 80? euro) zoals windows.
Ik zou hem laten samenstellen. Dan heb je meer voor minder, maar dat ligt er helemaal aan of je het zelf kan, en of je iemand kent die er verstand van heeft cq je pc in elkaar kan zetten :)

Een grote harde schijf is in mijn ogen minimaal 500gigh...ik download erg veel films zegmaar, maar een externe HD kost tegenwoordig ook geen drol meer. Maar zijn er goede webshops waar ik kan kijken wat het een beetje kost? Liefst over de PM ivm spam. Ik heb geen oude pc...alleen een oude laptop waar ik nu helemaal klaar mee ben :D

iig bedankt voor de reacties...dan weet ik iig dat ik geen Dell moet nemen...en software is geen probleem uiteraard ;)
 
Voor 400/500 kan je een leuk systeem samenstellen op Alternate bijvoorbeeld.

Dan heb je sowieso de meeste waar voor je geld, sowieso geen kant en klaar systeem kopen.

Ik zou een van je whizzkids even een systeem laten samenstellen, als je wilt kan ik je ook wel helpen dan moet je maar even pm-en ;)
 
Een grote harde schijf is in mijn ogen minimaal 500gigh...ik download erg veel films zegmaar, maar een externe HD kost tegenwoordig ook geen drol meer. Maar zijn er goede webshops waar ik kan kijken wat het een beetje kost? Liefst over de PM ivm spam. Ik heb geen oude pc...alleen een oude laptop waar ik nu helemaal klaar mee ben :D

iig bedankt voor de reacties...dan weet ik iig dat ik geen Dell moet nemen...en software is geen probleem uiteraard ;)

Je hebt een pm
 
Kheb me er al 2 jaar niet meer mee bezig gehouden. Ik ga dan ook geen advies geven want ik ben totaal niet meer op de hoogte.
Bestelde destijds altijd bij azerty. Weet niet welke webshops nog meer goed zijn.
4launch kon ook wel. Alternate was altijd aardig duur in vergelijking met deze twee webshops :)
 
ik vind azerty de laatste tijd een *** shop. heeft weinig op voorraad enzo :(

Om even wat op te noemen waar je naar kan kijken:
Asus moederbordje met een P35 / P45 chipset, denk daarbij aan de P5K of P5Q
Intel Core 2 processor, de E8400 is 160 euro en snel zat. Doe je video editing enzo, dan kan je een quadcore overwegen, de Q6600 is 10 euro duurder, iets langzamer in single core applicaties, maar opzich ook daar snel zat in.
Een redelijke videokaart, ATI heeft de beste prijs / prestatie verhouding, een 4870 zou erg leuk zijn, maar iets te duur. Een 4850 kan je dan overwegen.
Qua geheugen, DDR2 PC6400 of hoger, 2GB als je XP / Vista 32bit gaat draaien, als je 64bit gaat draaien kan je 4GB nemen.
Samsung schijven zijn goed en niet duur, een Spinpoint F1 640GB is snel (2 333GB platters ipv 2 250GB platters als je de 500GB neemt)

Dan heb je nog een voeding en een kast nodig. Qua voeding zou ik denken aan Tagan, Antac, PC Power en Cooling, Zalman, Corsair, enz. Coolermaster kan ook nog. Neem geen Qtek of Sweex, dat sloopt je hardware en vreet meer stroom.

Denk dat je zo behoorlijke info hebt om te gaan neuzen?
Ik vind informatique en komplet wel goede shops...
 
Last edited:
ik vind azerty de laatste tijd een *** shop. heeft weinig op voorraad enzo :(

Om even wat op te noemen waar je naar kan kijken:
Asus moederbordje met een P35 / P45 chipset, denk daarbij aan de P5K of P5Q
Intel Core 2 processor, de E8400 is 160 euro en snel zat. Doe je video editing enzo, dan kan je een quadcore overwegen, de Q6600 is 10 euro duurder, iets langzamer in single core applicaties, maar opzich ook daar snel zat in.
Een redelijke videokaart, ATI heeft de beste prijs / prestatie verhouding, een 4870 zou erg leuk zijn, maar iets te duur. Een 4850 kan je dan overwegen.
Qua geheugen, DDR2 PC6400 of hoger, 2GB als je XP / Vista 32bit gaat draaien, als je 64bit gaat draaien kan je 4GB nemen.
Samsung schijven zijn goed en niet duur, een Spinpoint F1 640GB is snel (2 333GB platters ipv 2 250GB platters als je de 500GB neemt)

Dan heb je nog een voeding en een kast nodig. Qua voeding zou ik denken aan Tagan, Antac, PC Power en Cooling, Zalman, Corsair, enz. Coolermaster kan ook nog. Neem geen Qtek of Sweex, dat sloopt je hardware en vreet meer stroom.

Denk dat je zo behoorlijke info hebt om te gaan neuzen?
Ik vind informatique en komplet wel goede shops...

Een intel is totaal niet nodig in het systeem van de topicstarter.
Een AMD voldoet prima en dit bespaard hem al gauw 100 euro.
 
Ja maar Intel dit dat zus en zo :D

Nee hoor, je hebt gelijk... ik geef alleen maar tips, en ja, ik ben nu eenmaal een Intel man. Als AMD harder gaat lopen ben ik de eerste die overstap, maar op dit mioment raad ik iedereen intel aan :)

400 a 500 euro is inderdaad best krapjes voor een systeem met een E8400 + leuke videokaart.
 
E8400 is inmiddels al 130 euro nieuw, geheugen kost niks meer. Videokaarten idemdito.

Gewoon lekker Intel pakken, AMD is totaal niet meer in verhouding kwa prijs/prestatie verhouding.
 
Michiel nok ff met provoceren en ga buiten spelen of geef een goed advies.. extera komt met een leuke processor op de proppen en ik krijg de indruk dat jij alleen AMD roept om discussie op te wekken. Die discussie is toch oneindig en iedereen heeft z'n persoonlijke voorkeur dus probeer die niet te starten...

@ Pronk
Op tweakers maken ze vaak 3 verschillende pc's, incl. een lijstje waar die parts het goedkoopste zijn. Kijk daar anders eens.
 
AMD heeft het helaas verloren van Intel ja :)

En ik neem aan dat Pronk over een half jaar nog niet wil gaan upgraden omdat zijn systeem weer achterhaald is.

Dus geen AMD, maar een goede Intel processor halen dan -> E8400
 
iig heel erg bedankt voor de reacties en tips! :) @ Pieter...ik zal idd ook eens op tweakers.net kijken wat daar allemaal te vinden is. AMD of Intel....voor mij gaat het waarschijnlijk allemaal retesnel. Ik werk nogsteeds op een pentium2 1,33 GHZ laptop met 256mb en een 32mb shared memory videokaart ofzo. De tijd dat ik nog een beetje in de computers zat was een Geforce22 64mb echt koning en met een ATI Radeon 7800 128mb was je echt de man zegmaar. Ik denk dus dat ik serieus het verschil niet zal merken, maar ik zal het allemaal in mijn achterhoofd houden ;)

Als mensen toevallig een leuke basiskit te koop hebben staan die eventueel nog de mogelijkheden heeft tot upgraden mogen ze ook wel een PM sturen.
 
Michiel nok ff met provoceren en ga buiten spelen of geef een goed advies.. extera komt met een leuke processor op de proppen en ik krijg de indruk dat jij alleen AMD roept om discussie op te wekken. Die discussie is toch oneindig en iedereen heeft z'n persoonlijke voorkeur dus probeer die niet te starten...

@ Pronk
Op tweakers maken ze vaak 3 verschillende pc's, incl. een lijstje waar die parts het goedkoopste zijn. Kijk daar anders eens.

Ja dat zal het zijn.
Ik geef een goed advies, ik vind het belachelijk dat mensen altijd meteen intel roepen terwijl dat echt kant en klare onzin is voor zn systeem wat de topic starter wil.
En ja zelf heb ik ook intel :* en dat is sneller dan amd maar dan betaal je ook veel meer.
Verder laat ik me er niet meer over in, ga lekker verder met de intel praat.
 
pc_560_euri.jpg

Denk dat qua prijs/preformance dit ongeveer het beste is wat je kunt nemen. Zou nog wat geld kunnen besparen op de voeding (520w is redelijk overdreven, zo'n 390w voeding van coolermaster kost de helft :D) en er een wat goedkopere videokaart in kunnen stoppen.
Systeem zal in werkelijkheid als je alles bij 1 winkel haal wel rond de €600 kosten!.

hele prut in 1x in je winkelmandje; klik deze link
 
Back
Top