Nieuwe kymco agility euro5, opvoeren?

JDS

Well-Known Member
De vriendin heeft deze week de nieuwe agility euro5 gekocht in winkel. De 25km A klasse ( of snor versie voor nederlanders).
Nu rijd deze wel traag, 30op teller 24/25 reëele snelheid. Ze zou dan ook graag hebben dat deze toch rond de 35 a 40 rijd ( sneller dan 40 hoeft niet) Nu heb ik hier al wat rond gelezen en blijkbaar zijn deze met ecu begrensd alsook op de vario bus. Klopt dit? Ik zou willen beginnen met een gladde vario bus en 7 gram rollen erin te plaatsen ( 6.5gram orginele rollen). De sproeier is denk ik een 82 orgineel maar ik weet dit niet zeker. Wie kan me hier verder helpen met dit alles? Ik hoor het alvast graag.
 
Advertisement - register to remove this

Nu heb ik hier al wat rond gelezen en blijkbaar zijn deze met ecu begrensd alsook op de vario bus. Klopt dit
de vario is standaard begrensd. ook zorgt de ECU ervoor dat het blok inhoud.

zoals je al zei, een andere variobus erin en de scooter gaat IETS sneller.

ECU kunnen ze flashen (geen garantie meer).


tevens weet ik niet of er een Pick-Up sensor zit achter de kickstart kap. hier zou ik eerst naar kijken (zoiets zag ik voorbijkomen op een ander topic)
De sproeier is denk ik een 82 orgineel maar ik weet dit niet zeker.
Nope, het is een injectieblok.
 
Wat is een pick up sensor?
En ik heb de scooter nog niet bekeken dus ik weet niet of het carb of injectie is, in geval van injectie valt het sproeier aanpassen dus weg.
Kwestie van de rolletjes, zit standaard 6.5 in, naar hoeveel gram zou ik best gaan? En past de gladde variobus van een euro 4 kymco op dit nieuwe model?
 
Wat is een pick up sensor?
deze zit op de koppeling van de scooter (ookwel een bel genoemd)
op de koppeling zit een uitstekend stukje magnetisch metaal.
deze gaat langs de pickup-sensor en meet hiermee een spanningsverschil (wet van Faraday)
dit zijn piekjes in de spanning, deze wordt uitgelezen door de ECU (computer).
ofwel hoe meer pieken per seconde, hoe sneller je gaat.
Kwestie van de rolletjes, zit standaard 6.5 in, naar hoeveel gram zou ik best gaan?
hier weet ik helaas te weinig van af over het afstellen van de rolletjes.
En past de gladde variobus van een euro 4 kymco op dit nieuwe model?
durf ik niet te zeggen.
 
@JDS,

een tip: sleutel nooit zelf aan een scooter onder garantie!

De garantie vervalt hiermee en ik neem aan dat je die vriendin langer wilt behouden.... ;)

Wil je iets sneller vraag de dealer dit te doen.
 
Beter is om de scooter eerst in te rijden alvorens aan begrenzingen te gaan klooien.
Klinkt wat hard, maar zeker bij de volledige injectiescooters is dit (sowieso) heel belangrijk!
Ik zou zelf minimaal tussen de 500/750 km aanhouden of volgens de interval van het scooterblok handelen, dit i.v.m. de periodieke onderhoud en de beurtjes.

Pas als de motor voldoende km's gereden heeft zou ik, net zoals Sparky al voorstelde het door de dealer laten doen waar je de Kymco hebt aangeschaft..
 
Ja ik snap jullie wel ,ik heb het er met haar ook over gehad ivm de garantie. Op 500km gaat die op zijn 1ste onderhoud, we zullen de dealer vragen of ze hem een 35, 40 kunnen laten rijden. En het systeem van een pickup sensor ken ik totaal niet, ik ken niet veel van electronica. Maar zou er wat winst kunnen gemaakt worden door een gladde variobus? Normaal wel toch anders zou er geen begrenzing opzitten op die bus toch? Ik ben ook al ecu ' s tegen gekomen online dat je scooter sneller laten gaan. Maar dit enkel voor de euro 4 kymco s . Werkt die pickup sensor dan als een begrenzing? Of kan die gefopt worden door een andere eco, of door de huidige ecu te remappen?
 
Het Euro 4 systeem werkt niet op de Euro 5 en visa versa is dit ook het geval!
Het systeem van een sensor bij het koppelingshuis komt niet voor op de nieuwere Kymco's.
Voor zover ik weet zit er (enkel) een variobus gemonteerd met een opstaande rand die voorkomt dat de beide helften verder naar elkaar kunnen schuiven zodat de v-snaar niet geheel bovenin kan komen.

Ga er a.u.b. geen andere ECU opzetten, tenzij het een originele betreft natuurlijk...
Maar die zijn vooralsnog verkrijgbaar in twee smaken, de 25km of 45km ECU!

Als de motor ingereden is, en de dealer weet wat hij moet doen, is het vrij makkelijk.
Met een gladde bus zal het zo rond de 37/38 km liggen op top!
Qua echte km's val je dan nog steeds binnen de wet wat een hoop Euro's kan schelen.
 
@JDS,

een tip: sleutel nooit zelf aan een scooter onder garantie!

De garantie vervalt hiermee en ik neem aan dat je die vriendin langer wilt behouden.... ;)

Wil je iets sneller vraag de dealer dit te doen.
Inderdaad rij dan eerst je garantie eruit, voordat je iets zelf wilt gaan doen..

Als er iets onbedoeld kapot gaat ben je tenminste wel gedekt voor de kosten.

Dacht het zelf bij mijn fly ook nooit nodig te hebben gehad.
Maar ondertussen toch:

Hagel nieuwe banden vervangen (de eerste montage zat in beiden een bobbel in)
bougie en cdi vervangen (kapot geklapt)
 
Het Euro 4 systeem werkt niet op de Euro 5 en visa versa is dit ook het geval!
Het systeem van een sensor bij het koppelingshuis komt niet voor op de nieuwere Kymco's.
Voor zover ik weet zit er (enkel) een variobus gemonteerd met een opstaande rand die voorkomt dat de beide helften verder naar elkaar kunnen schuiven zodat de v-snaar niet geheel bovenin kan komen.

Ga er a.u.b. geen andere ECU opzetten, tenzij het een originele betreft natuurlijk...
Maar die zijn vooralsnog verkrijgbaar in twee smaken, de 25km of 45km ECU!

Als de motor ingereden is, en de dealer weet wat hij moet doen, is het vrij makkelijk.
Met een gladde bus zal het zo rond de 37/38 km liggen op top!
Qua echte km's val je dan nog steeds binnen de wet wat een hoop Euro's kan schelen.
Ja ik hoop er ook wel op dat het met een gladde vario bus en andere rolletjes opgelost zal zijn, als ze 37/38 haalt op de teller zal het al een hele verbetering zijn EN binnen de wettelijke snelheid ongeveer. Wat betreft die ECU, ben ik ook niet van plan om daar zomaar een andere op te zetten. Want een ecu stuurt alles aan en als daar iets mis mee is loopt de motor niet goed met alle gevolgen vandien. Ik ben gewoon benieuwd hoever fabrikanten tegenwoordig gaan om scooters te begrenzen vandaar de interesse ook wel. Ik heb altijd aan 2taktjes gesleuteld, oudere modellen, dus van die nieuwe electrische toestanden ken ik niet veel, dus blijf ik er vanaf ;)
 
EN binnen de wettelijke snelheid ongeveer.

Voor zover ik weet is 34 op de teller net genoeg om met 25 te eindigen na de vele correcties en marges om geen WOK te krijgen. Of de teller van de Kymco moet meer afwijken.

Kan natuurlijk ook zijn dat je vriendin maling heeft aan rollerbanken :p
 
EN binnen de wettelijke snelheid ongeveer.

Voor zover ik weet is 34 op de teller net genoeg om met 25 te eindigen na de vele correcties en marges om geen WOK te krijgen. Of de teller van de Kymco moet meer afwijken.

Kan natuurlijk ook zijn dat je vriendin maling heeft aan rollerbanken :p
34gps ja, 34 gps is meestal 38 of 39 op je teller
 
Back
Top