Nieuwe koppelingshuis stottert en bonk bij eerste stuk optrekken.

JvE79

Feel freedom. Just ride your scooter.....
Beste mede scooterrijders,

Ik heb een standaard yamaha neo's 4takt uit 2012. 45km/h waar ik zeer zuinig op ben.
Ben 1ste eigenaar en heb er laatst de 40.000km mee gepasseerd.Mijn koppeling was versleten en dus een vervanging toe. Heb toe het volgende gekocht:
- Koppeling Polini Speed Clutch 3G Evolution 107mm voor Minarelli
- Koppelinghuis Polini Speed Bell Evolution2 107mm voor Minarellie.
Tijdens het optrekken bonkt en schokt hij tot ongeveer 10km/h. De koppeling heb ik al meerdere malen nagekeken of alle 3 de koppelingsschoenen de zelfde veer spanning hebben. En dat is zo. Nu heb ik om uit te proberen mijn oude kopelingshuis er op gemonteerd. En toen was het bonken en stotteren weg. Het moet dus volgens mij aan het nieuwe koppelinghuis liggen. Hij slipt dus in het begin bij die nieuwe veel meer totdat hij aangrijpt. Heb de nieuwe al iets opgeschuurd maar dat verhelpt het niet. Moet ik meer opsturen of heeft iemand een andere tip?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten van Jeroen.
 

Attachments

  • 20230126_124131.jpg
    20230126_124131.jpg
    255.9 KB · Views: 21
  • 20230126_131910.jpg
    20230126_131910.jpg
    190.9 KB · Views: 21
Advertisement - register to remove this

Het zou me niet verbazen als dit koppelingshuis van polini over het algemeen gewoon niet zo goed is. Jammer dat er nergens reviews te lezen zijn.

Ik heb ook last van slippen / overtoeren na het monteren van die speed bell evo 2 koppelingshuis (107 voor piaggio kymco) op een 4t4v vespa primavera met originele nieuwe koppeling.

Origineel koppelingshuis er weer op probleem opgelost. Raar toch.
 
Last edited:
Bedankt voor je reactie. Ik vind het inderdaad vreemd dat het met de originele wel werkt.
Ik hrb al een.mail gestuurd naar mijn verkooppunt. Misschien weten zij een.oplossing. zoja.....koppel ik deze hier aan je terug.
 
k heb een standaard yamaha neo's 4takt uit 2012. 45km/h waar ik zeer zuinig op ben.
Dat zie ik, ik heb nog nooit zo'n schone binnenkant van een carter gezien bij een scooter van die leeftijd.;)

Heb toe het volgende gekocht:
- Koppeling Polini Speed Clutch 3G Evolution 107mm voor Minarelli
- Koppelinghuis Polini Speed Bell Evolution2 107mm voor Minarellie.
Wat ik niet begrijp is waarom je niet bent gegaan voor origineel...

Ik neem aan dat de V-snaar nog in orde is en niet dat schokken/bonken kan veroorzaken omdat je nieuwe koppeling misschien wel te fel aangrijpt?

Als ik de tweede foto bekijk en ik kijk naar de koppelingsbel zie ik dat deze aan de onderzijde verkleurd is, is dit zo slecht afgewerkt of lijkt dit maar zo op de foto?

Ik kan me voorstellen dat door die grote gaten voor de koeling de koppelingsbel zelf gevoeliger is qua vervorming als er kracht op komt.

Ik neem aan dat de bel niet gevallen is of vervormt en dus nog mooi rond is?
 
Dat zie ik, ik heb nog nooit zo'n schone binnenkant van een carter gezien bij een scooter van die leeftijd.;)


Wat ik niet begrijp is waarom je niet bent gegaan voor origineel...

Ik neem aan dat de V-snaar nog in orde is en niet dat schokken/bonken kan veroorzaken omdat je nieuwe koppeling misschien wel te fel aangrijpt?

Als ik de tweede foto bekijk en ik kijk naar de koppelingsbel zie ik dat deze aan de onderzijde verkleurd is, is dit zo slecht afgewerkt of lijkt dit maar zo op de foto?

Ik kan me voorstellen dat door die grote gaten voor de koeling de koppelingsbel zelf gevoeliger is qua vervorming als er kracht op komt.

Ik neem aan dat de bel niet gevallen is of vervormt en dus nog mooi rond is?
Heb hem nieuw uit de doos, na ontvetten, geplaatst. En is volgens mij niet vervormd.

En ja ik hoe de spullen graag schoon en netjes.... dus ook m'n Carter. Bedankt voor het compliment.

Waarom ik niet voor origineel was..... ik wilde graag eens wat proberen qua afstellen. En dacht....dan doe ik ook de Speed Bell d'r bij.... mooi setje....en dat moet wel gied werken.

De verkleuring is van de foto...in het echt is daar niks van te zien.

Qua fel aangrijpen...ik heb er inmiddels zachtere veren in gezet....
Post automatically merged:

2023-01-28-12-58-35-912.jpg 10 jaar oud en ruim 40.000km. Ja ik ben d'r zuinig op.
 
Ook complimenten, ziet er strak uit.
Geen antwoord op je vraag.
Wel een vraag voor jou uit nieuwsgierigheid.
Rijdt dit nog op originele krukas, cilinder, nokkenas, distriketting etc etc?
 
Zelf heb ik het probleem ook en merk ik dat het vooral is wanneer m'n koppeling vet is. Als ik hem net met remmenreiniger heb ingespoten loopt hij heerlijk ( of nouja, liep hij heerlijk maar dat is een ander verhaal).

Maar daar heb jij waarschijnlijk geen last van als ik het zo zie.
 
Ook complimenten, ziet er strak uit.
Geen antwoord op je vraag.
Wel een vraag voor jou uit nieuwsgierigheid.
Rijdt dit nog op originele krukas, cilinder, nokkenas, distriketting etc etc?
Ja. Alles origineel. Pas nokkenas laten checken en is nog prima. Niet ingesleten.

Enige wat ooit vervangen is:
Wiellager achter, brandstofpomp, bobine.
Plus natuurlijk het standaard onderhoud.

Zelfs de uitlaat is nog origineel. Spuit ik wel elk jaar opnieuw met hittebestendige verf van de action. Maar dan heb je ook wat.
Het is mijn nummer 1 vervoermiddel voor woon werk verkeer. Dan moet je wel ben ik van mening.
 
Dat is niet de kwaal van het koppelingshuis, maar van je koppeling.

Een koppelingshuis doet van zich zelf niks.. Is een passief onderdeel.. (of de koppelings huis heeft misschien ook geen massa (super licht ding)

De koppeling is een actief onderdeel.

Mijn advies is, nooit een sport koppeling in een 4takt zetten.. Die dingen zijn namelijk te licht. Een koppeling van een 4takt heeft massa nodig om normaal te kunnen werken. Eigenlijk wat je gedaan hebt is weg gegooid geld.

Heb zelf al eens een lichtere RMS koppeling erin gezet.. Ding lijkt standaard.. Maar de benen zijn zeg maar hol om gewicht te besparen..

Die koppeling slipt de hele tijd en kan helemaal niet goed aangrijpen.. Koppeling heeft niet genoeg gewicht / massa.

Na de originele erin gezet te hebben doet hij het weer normaal.

Als je de koppeling toch moet afstellen, kan je beter er iets sterker trekveren voor kopen.
Alleen raad je niet aan om meer dan 10% strakkere trekveren te nemen. Dus 1000RPM veren maximaal.
 
Last edited:
Dat is niet de kwaal van het koppelingshuis, maar van je koppeling.

Een koppelingshuis doet van zich zelf niks.. Is een passief onderdeel.. (of de koppelings huis heeft misschien ook geen massa (super licht ding)

De koppeling is een actief onderdeel.

Mijn advies is, nooit een sport koppeling in een 4takt zetten.. Die dingen zijn namelijk te licht. Een koppeling van een 4takt heeft massa nodig om normaal te kunnen werken. Eigenlijk wat je gedaan hebt is weg gegooid geld.

Heb zelf al eens een lichtere RMS koppeling erin gezet.. Ding lijkt standaard.. Maar de benen zijn zeg maar hol om gewicht te besparen..

Die koppeling slipt de hele tijd en kan helemaal niet goed aangrijpen.. Koppeling heeft niet genoeg gewicht / massa.

Na de originele erin gezet te hebben doet hij het weer normaal.

Als je de koppeling toch moet afstellen, kan je beter er iets sterker trekveren voor kopen.
Alleen raad je niet aan om meer dan 10% strakkere trekveren te nemen. Dus 1000RPM veren maximaal.
Dank je wel voor je reactie.
 
dan ben je er nu dus met slappere veren op deze koppeling? dan heeft het lagere gewicht (is dat zo bij de Polini?) van je koppeling toch nog effect: gewoon minder massatraagheid om op gang te brengen en minder onafgeveerd gewicht!
 
dan ben je er nu dus met slappere veren op deze koppeling? dan heeft het lagere gewicht (is dat zo bij de Polini?) van je koppeling toch nog effect: gewoon minder massatraagheid om op gang te brengen en minder onafgeveerd gewicht!

Massatraagheid is op een 4takt juist een voordeel.. Een koppeling grijpt op zo`n blok nooit super hoog aan..
4takt hoort ook niet gigantisch hoog in toeren te gaan.. Dus een lichte race koppeling die voor hogere toerenaangrijpmoment is ontworpen heb je dus helemaal niks aan op een 4takt.

Er is verder ook geen reden om de standaard koppeling te vervangen.

Alleen als die in het begin niet fijn weg komt zijn 1000rpm de enigste optie.. Doe je er nog strakkere erin zal je gewoon niet weg komen.. En zal je koppeling alleen maar onnodig gaan slippen.
 
Back
Top