Nieuwe eindaandrijving #inrijden#?

D

Deleted member 68514

Guest
Ik heb een Sym Orbit 2,2014, 9.000km, ontgrenst en zwaardere rolletjes, 4 takt bromscooter.

Ik heb nu heel de eindaandrijving, complete Vario dus, ook koppeling,alles origineel Sym, met iets zwaardere rolletjes.

Hij heeft een slechte luchtfilter, originele is kapot, heb ff een power luchtfilter op gezet, omdat de originele nu ff te duur is.

Nu is de vraag, omdat de koppeling en v snaar en poulies en alles nieuw is, behalve de oude ramplaat en de halfpoullie waar deze in ligt, gaat hij soepeler lopen?
Hij had 3 maanden niet gelopen, en nu loopt hij 50 op de teller, optrekken is acceptabel.

Ik denk dat de oude benzine en de power luchtfilter nu ook afdoet aan de prestaties.
Zaterdag doe k over de power luchtfilter een panty.

Dat zal schelen, tenminste vroeger moesten we altijd improviseren en panty's IPV luchtfilters waren de normale oplossingen, of om de luchtfilter de panty( wat ik ga doen)

Ontgrensde cdi, geen begrenzing dus, maar duidelijk door de luchtfilter moeilijk over de 45 gaat, ik zit dan op 75% volgas, spelende met t gas tot hij doorschiet in de toeren en naar de 55 op de teller gaat.

Toen de benzine werd veranderd was zijn laatste rit, die benzine rij ik nu op.
Vers bougie zal ik kopen,
Maar t belangrijkste is;

Gaat de nieuwe eindaandrijving soepeler worden? Vooral door nieuwe koppeling en iets zwaardere rolletjes, pakt hij goed op maar hij gaat bijna niet over de 50.
Advies?
 
Advertisement - register to remove this

Beetje raar antwoord, zie foto.

Lijkt wel of je dit zegt en dat zegt. Vol overtuiging. Ik vind het niet geloofwaardig dat je zegt dat de zuiger niet ingereden moet worden.

Op deze manier weten we niet wat wel of niet klopt wat je zegt. Je begint je eigen tegen te spreken. En daarbij zie ik niets staan in de tekst van @brambiggelaar over het inrijden. Hij vraagt of het soepeler gaat.

Schoenmaker blijf bij je leest. ;)
Hey Manuel! Nog steeds de nieuwe Orbit?
 
Beetje raar antwoord, zie foto.

Lijkt wel of je dit zegt en dat zegt. Vol overtuiging. Ik vind het niet geloofwaardig dat je zegt dat de zuiger niet ingereden moet worden.

Op deze manier weten we niet wat wel of niet klopt wat je zegt. Je begint je eigen tegen te spreken. En daarbij zie ik niets staan in de tekst van @brambiggelaar over het inrijden. Hij vraagt of het soepeler gaat.

Schoenmaker blijf bij je leest. ;)

Lees ik nu niet goed of.o_O
@brambiggelaar vraagt het volgende:
Nu is de vraag, omdat de koppeling en v snaar en poulies en alles nieuw is, behalve de oude ramplaat en de halfpoullie waar deze in ligt, gaat hij soepeler lopen?
Hij heeft het toch niet over de cilinder en of zuiger?
 
Lees ik nu niet goed of.o_O
@brambiggelaar vraagt het volgende:
Nu is de vraag, omdat de koppeling en v snaar en poulies en alles nieuw is, behalve de oude ramplaat en de halfpoullie waar deze in ligt, gaat hij soepeler lopen?
Hij heeft het toch niet over de cilinder en of zuiger?
Nee zeker niet. Ik heb mijn complete eindaandrijving laten vervangen en vroeg me af of de nieuwe spullen, voornamelijk de nieuwe koppeling wat moet slijten voordat hij naast goed oppakken ook harder gaat lopen. Het woord inrijden is niet zoals het bij een zuiger is bedoeld door mij. Hoe benoem ik het proces dan wel goed?

Hahaha prachtig, ben net terug, en t forum staat weer op zijn kop!
(bestaat daar ook een waarschuwing voor? Of heb ik alle waarschuwingen al ooit gekregen?) :tearsofjoy:
 
Ik heb een Sym Orbit 2,2014, 9.000km, ontgrenst en zwaardere rolletjes, 4 takt bromscooter.

Ik heb nu heel de eindaandrijving, complete Vario dus, ook koppeling,alles origineel Sym, met iets zwaardere rolletjes.

Hij heeft een slechte luchtfilter, originele is kapot, heb ff een power luchtfilter op gezet, omdat de originele nu ff te duur is.

Nu is de vraag, omdat de koppeling en v snaar en poulies en alles nieuw is, behalve de oude ramplaat en de halfpoullie waar deze in ligt, gaat hij soepeler lopen?
Hij had 3 maanden niet gelopen, en nu loopt hij 50 op de teller, optrekken is acceptabel.

Ik denk dat de oude benzine en de power luchtfilter nu ook afdoet aan de prestaties.
Zaterdag doe k over de power luchtfilter een panty.

Dat zal schelen, tenminste vroeger moesten we altijd improviseren en panty's IPV luchtfilters waren de normale oplossingen, of om de luchtfilter de panty( wat ik ga doen)

Ontgrensde cdi, geen begrenzing dus, maar duidelijk door de luchtfilter moeilijk over de 45 gaat, ik zit dan op 75% volgas, spelende met t gas tot hij doorschiet in de toeren en naar de 55 op de teller gaat.

Toen de benzine werd veranderd was zijn laatste rit, die benzine rij ik nu op.
Vers bougie zal ik kopen,
Maar t belangrijkste is;

Gaat de nieuwe eindaandrijving soepeler worden? Vooral door nieuwe koppeling en iets zwaardere rolletjes, pakt hij goed op maar hij gaat bijna niet over de 50.
Advies?
Nu is de krukas moer toch los gekomen. Was met luchtsleutel vast gedraaid.
Ik ga morgen lock tide gebruiken.
Nog suggesties?
 
Met een luchtsleutel weet je nooit hoe vast de moer werkelijk zit, dit is van luchtsleutel tot luchtsleutel anders.
Het koppel waarmee de moer nu vastzit is afhankelijk van het aantal "klopjes" die je de luchtsleutel hebt laten geven en het maximale eindkoppel van de sleutel.
Bovendien zijn de meeste luchtsleutels erg krachtig en als je te veel "klopjes" laat geven loop je de kans dat de schroefdraad gestript wordt of zelfs de bout/as afbreekt.

Beter een vario blokkeerstrip gebruiken samen met een momentsleutel, dan weet je tenminste zeker dat de moer voldoende aangetrokken is zonder dat je het risiko loopt dat je iets beschadigd.
 
Met een luchtsleutel weet je nooit hoe vast de moer werkelijk zit, dit is van luchtsleutel tot luchtsleutel anders.
Het koppel waarmee de moer nu vastzit is afhankelijk van het aantal "klopjes" die je de luchtsleutel hebt laten geven en het maximale eindkoppel van de sleutel.
Bovendien zijn de meeste luchtsleutels erg krachtig en als je te veel "klopjes" laat geven loop je de kans dat de schroefdraad gestript wordt of zelfs de bout/as afbreekt.

Beter een vario blokkeerstrip gebruiken samen met een momentsleutel, dan weet je tenminste zeker dat de moer voldoende aangetrokken is zonder dat je het risiko loopt dat je iets beschadigd.
15829127765813715839002029882442.jpg
Mijn varioblokkeersleutel... remember?:p
 
Last edited by a moderator:
Dat is het beste.

Maar dan moet men wel weten met hoeveel Nm het aangedraaid moet worden. Dat is belangrijk voor het instellen van je moment sleutel. De newton meters moet men instellen. Anders heeft het nog geen zin.
Ik weet wel dat ik de krukas vervangen als laatste optie zie.
Elke keer als ik of wie dan ook iets open maakt bij mijn scooter is t ellende
 
Waarom wil je de krukas vervangen?? Zit er geen schroefdraad meer op? Of de spiebanen beschadigd?
Nou er past maar 1 moer op. Ik ben bij een speciaalzaak geweest en kan geen vervangende vinden.
En ik durf niks meer open te maken omdat dat elke keer mij in mijn portefeuille treft.
 
Yes i remember very well. ;)
Maar misschien heeft de scooterzaak waar je morgen naar toe gaat er wel eentje.
Ik neem de mijne ook mee. Werkt nog goed
Ik wil graag die carterkap nooit meer open maken.... locktide...of puntje lassen?
Dat kan ik weer wel goed. Lassen.
Ideaal is een originele bout, maar het is aparte draad. Geen Engelse.

Ik durf echt niet aan t blok te komen. Dat is perfect. De enige reden dat ik er nog in geloof.
 
Niet nog verder buigen he! ;)
Ongelooflijk hè, hij zat goed vast, als ik nooit de Vario los had gemaakt reed hij nog. Die halfpoullie zonder de kartels in t midden zat er op. T werkte.
Kan t überhaupt? Gewoon een puntje lassen? Als er nog iets los komt mag de brandweer hem blussen...
 
Back
Top