Nieuwe contactslot na diefstal

Soufyan

New Member
Dag allemaal,
Het gaat om een kymco agility 16+ 125
Heb gem terug van diefstal en heb gelijk een nieuwe contactslot set besteld en geconnect echter heb ik niet de originele plug connectoren kunnen gebruiken omdat deze waren doorgeknipt en heb ze dus middels deze weg allemaal op kleur aangesloten. Contact gaat aan en je hoort hem gewoon elektrisch starten maar hij wil maar niet aanslaan. Moet deze sleutel ingeleerd worden?
Zekeringen zijn goed en slaan niet af.
Het gekke is dat de claxon het niet doet
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    129 KB · Views: 20
Advertisement - register to remove this

Nou ben ik een klein beetje kleurenblind, maar zou het kunnen dat de groene omgewisseld aangesloten zijn?
Je bedoelt dat groene kabel omgekeerd aangesloten moeten worden, ik zal het even proberen wat eruit komt maar denk het eerlijk gezegd niet.
Post automatically merged:

Nou ben ik een klein beetje kleurenblind, maar zou het kunnen dat de groene omgewisseld aangesloten zijn?
Want op dit moment heb ik de 2 groene samen met de 2 groene uit het kabel boom
 
Moet deze sleutel ingeleerd worden?
Lijkt mij eigenlijk niet.
Helaas heb ik geen elektrisch schema van jouw scooter maar de draadkleuren komen in iedergeval overeen met die van de oude Kymco Like. (carburateurversie dus)

Alles lijkt goed aangesloten.
Wat je eens zou kunnen proberen is één van de zwart/witte draden losnemen en deze los laten hangen.
Wel even opletten dat deze nergens kortsluiting kan maken dus eventueel een stukje tape over het uiteinde.
Dan de scooter nog eens proberen te starten.

Verder ga ik ervan uit, dat als deze scooter een noodschakelaar aan het stuur heeft, deze in de goeie positie staat want vaak wordt deze nog wel eens overzien omdat weinige die ooit gebruiken.

Mocht je ondanks dit alles de scooter toch niet aanslaan, bekijk even of je bougie vonkt want je weet nooit wat de dieven eventueel nog allemaal hebben gesloopt of meegenomen zoals de DC-CDI of ECU bijvoorbeeld.

Alle elektrische zekeringen gecontroleerd want Kymco heeft meestal een DC-CDI die afhankelijk is van de accuspanning/spanningsregelaar?
 
Lijkt mij eigenlijk niet.
Helaas heb ik geen elektrisch schema van jouw scooter maar de draadkleuren komen in iedergeval overeen met die van de oude Kymco Like. (carburateurversie dus)

Alles lijkt goed aangesloten.
Wat je eens zou kunnen proberen is één van de zwart/witte draden losnemen en deze los laten hangen.
Wel even opletten dat deze nergens kortsluiting kan maken dus eventueel een stukje tape over het uiteinde.
Dan de scooter nog eens proberen te starten.

Verder ga ik ervan uit, dat als deze scooter een noodschakelaar aan het stuur heeft, deze in de goeie positie staat want vaak wordt deze nog wel eens overzien omdat weinige die ooit gebruiken.

Mocht je ondanks dit alles de scooter toch niet aanslaan, bekijk even of je bougie vonkt want je weet nooit wat de dieven eventueel nog allemaal hebben gesloopt of meegenomen zoals de DC-CDI of ECU bijvoorbeeld.

Alle elektrische zekeringen gecontroleerd want Kymco heeft meestal een DC-CDI die afhankelijk is van de accuspanning/spanningsregelaar?
Super ga ik meenemen, zekeringen zijn goed en zij niet doorgeslagen, geen noodknop dus dat zit goed, cdi zit er nog uit ervaring weet ik dat wanneer deze stuk is niet eens wilt draaien bij het starten en deze doet het wel maar slaat niet aan, bougie geeft geen vonk net getest maar de vraag is dan waarom een bougie geen vonk geeft bij mijn laatste onderhoud recent was de bougie kabel preventief vervangen dus die is nieuw. Ik ga verder kijken wat er gebeurt als ik ik 1 van de zwarte kabels niet connect, ik kom er nog op terug ik weet wel bij het politiebureau toen ik aan t kijken was of ik hem kon starten kreeg ik hem aan voor 3 seconden maar ging toen gelijk uit nadat de zekering doorgeslagen was.
 
Verder belangrijk om te weten alle kappen zijn eruit gehaald omdat deze kapot gemaakt zijn, ik zie dus de hele kabelboom en zie niks geks, dit betekent ook dat alle verdere stroom eters zoals lichten etc niet aangesloten zijn, heeft dit verder invloed op het starten of vonken?
 
ik zie dus de hele kabelboom en zie niks geks
dit betekent ook dat alle verdere stroom eters zoals lichten etc niet aangesloten zijn,
De conclusie in de tweede quote snap ik niet goed, als niks geks te zien is aan de kabelboom moeten alle lichten etc... toch wel aangesloten zijn en werken of begrijp ik je verkeert?

Maar het is zaak om uit te vinden waarom de bougie niet vonkt.
Ik ga verder kijken wat er gebeurt als ik ik 1 van de zwarte kabels niet connect,
Ik heb niet gezegd, "1 van de zwarte kabels", maar één van de zwart/witte kabels!
 
De conclusie in de tweede quote snap ik niet goed, als niks geks te zien is aan de kabelboom moeten alle lichten etc... toch wel aangesloten zijn en werken of begrijp ik je verkeert?

Maar het is zaak om uit te vinden waarom de bougie niet vonkt.

Ik heb niet gezegd, "1 van de zwarte kabels", maar één van de zwart/witte kabels!
Er zijn echter 2x zwart witte kabels, heb de kappen en lichten niet aangesloten omdat ik ze moest demonteren deze motor is van diefstal afkomstig en alle kappen waren beschadigd. Dus dat ze zijn ontkoppeld is een bijzaak
 
Nog eens:

je hebt twee zwarte draden die met elkaar verbonden zitten middels een kroonsteentje.
Je hebt twee zwart/witte draden die met elkaar verbonden zitten middels een kroonsteentje.
Neem een van die zwarte/witte draden los, toch niet moeilijk lijkt mij!

Dus nog eens voor de duidelijkheid, neem de draad los waarna de gele pijl wijst.
Naamloos.png
 
Nog eens:

je hebt twee zwarte draden die met elkaar verbonden zitten middels een kroonsteentje.
Je hebt twee zwart/witte draden die met elkaar verbonden zitten middels een kroonsteentje.
Neem een van die zwarte/witte draden los, toch niet moeilijk lijkt mij!

Dus nog eens voor de duidelijkheid, neem de draad los waarna de gele pijl wijst.
View attachment 66754
Excuses als ik t verkeerd uitleg, heb de draad los gehaald die je zei, het heeft geen invloed gehad op iets.
Post automatically merged:

Nou ben ik een klein beetje kleurenblind, maar zou het kunnen dat de groene omgewisseld aangesloten zijn?
Dit geprobeerd heeft geen invloed gehad
 
Dan moet de multimeter of een testlampje erbij.
Sluit alles weer aan zoals op jouw initiele foto.
Meet dan eens tussen een groene draad (maakt niet uit welke) en de rode draad, hiet moet continue de accuspanning op staan bi zowel contact aan als contact uit.

Meet daarna tussen een groene (maakt niet uit welke) en de zwarte draad, hier moet geen spanning op staan als het contact uit staat maar wel spanning op staan als het contact aan staat.
 
Dan moet de multimeter of een testlampje erbij.
Sluit alles weer aan zoals op jouw initiele foto.
Meet dan eens tussen een groene draad (maakt niet uit welke) en de rode draad, hiet moet continue de accuspanning op staan bi zowel contact aan als contact uit.

Meet daarna tussen een groene (maakt niet uit welke) en de zwarte draad, hier moet geen spanning op staan als het contact uit staat maar wel spanning op staan als het contact aan staat.
Dat ga ik uitproberen ik hou je op de hoogte
 
Dan moet de multimeter of een testlampje erbij.
Sluit alles weer aan zoals op jouw initiele foto.
Meet dan eens tussen een groene draad (maakt niet uit welke) en de rode draad, hiet moet continue de accuspanning op staan bi zowel contact aan als contact uit.

Meet daarna tussen een groene (maakt niet uit welke) en de zwarte draad, hier moet geen spanning op staan als het contact uit staat maar wel spanning op staan als het contact aan staat.
Gecontrolleerd en werkt naar behoren, ik wil ook graag de rest controleren.
-aarding is goed
-start relais is goed en geeft de juiste waardes aan
-spanning is goed van de batterij
-stator wil ik controleren er komen 3 kabels uit.
1 losse draadje
En 1 connector met 2 daardjes heb van deze 2 draden de weerstand gemeten en maken geen contact dus dat is positief hoe test ik de losse draad? En hoeveel ohms hoor ik te zien?

Cdi wil ik ook testen want ik vermoed dat dit het probleem is en wil het liefst 1tje kopen maar voor de 125cc kosten ze 130 euro en wil wel zeker zijn van de zaak. Waarom ik vermoed dat het cdi is is omdat deze lichtjes tikt bij contact aan
Ben benieuwd wat ik nu moet doen!
 
Ter info:

Rode draad van het contactslot vertakt naar de accu (15A zekering) en het dashboard (constante plus).
Zwarte draad van het contactslot splitst zich op naar 2 zwart/blauwe draden waarvan er 1 naar de spanningsregelaar gaat en 1 naar het dasboard (10A zekering) en de 12V aansluiting voor bijvoorbeeld navigatie (geschakelde plus).

De twee groene draden van het contactslot zijn massa/aarding aansluitingen.
De zwart/witte draad gaat over naar een blauw/gele draad die vervolgens vertakt naar de CDI en de signaalgever (pick-up sensor) van de stator.

De drie draden uit de stator zijn blauw/geel (signaalgever), paars en geel welke rechtstreeks naar de spanningsregelaar gaan.

En het betreft inderdaad een DC-CDI dus is het belangrijk dat ook de accu in een goede conditie is en de spanning ook vast kan houden.
(dit heb je gecheckt kas ik)

Helaas kunnen we niet zien wat er verderop in de kabelboom gebeurt is en kan het goed zijn dat er momenteel sluiting is, of er is een faal in 1 van de massa aansluitingen. Wat dat aangaat kun je het best de tip van Sparky volgen.

Ik ga nog even kijken of ik het elektrische schema kan vinden van de Kymco, wellicht dat het dan wat duidelijker word.
 
Ik meen dat dit M27x1 met linkse draad moet zijn..
Ik heb wel een schema gevonden van de City 125 welke vrijwel identiek is aan de R16+, zie bijgevoegd bestand.
Misschien dat je hier wat aan hebt. Ik zoek nog even verder want de R16, R16i en de plus moeten ook online staan volgens een sleutelmaat van mij.

Edit: Voor de R16+, zie: https://scooterforum.net/resources/kymco-agility-125-r16.744/
 

Attachments

  • Kymco Agility City 125.pdf
    1.9 MB · Views: 3
Last edited:
Back
Top