Nieuwe cilinder, scooter start niet

Samet759

New Member
Na veel werk en veel tijd heb ik een nieuwe 65cc cilinder op mijn speedfight 3 4t gezet. Nu na alles weer ingeklaard gezet te hebben wilt de scooter niet meer starten. Elektrisch starten hoor je alleen de startmotor. Dash geeft wel een code aan die blijkbaar iets met een te zwakke accu te maken heeft. Daarna geprobeerd te kicken en dit werkt ook niet. Iemand die weet waardoor dit zou kunnen komen?
 
Advertisement - register to remove this

Samet,

ik zou eerst iets doen aan de spanning van je accu.
Verder kijk of je bougie fatsoenlijk vonkt want volgens mij maakt jouw scooter gebruik van een DC-CDI, maw deze maakt gebruik van de spanning van je accu en als deze niet in orde is, kan dit problemen geven.
 
Nieuwe accu erin dus? Die ik er nu in heb is al best oud.
Post automatically merged:

startermotor die draait wel moeilijk trouwens. Draait 1-2 keer rustig aan en daarna niet meer.
 
Last edited:
Waarschijnlijk is je afstelling niet aangepast en heb je dus een grotere sproeier nodig, mits dit mogelijk is.. Of je ECU af stellen.

Je kan met een 65cc echt niet op de oude afstelling blijven rijden, want dan loopt ie een beetje te arm.
 
Nieuwe accu erin dus? Die ik er nu in heb is al best oud.
Een oude accu hoeft niet slecht te zijn, misschien is deze nog te redden door hem even een nachtje aan een goede acculader te hangen.

Als de scooter weer loopt controleer dan ook of je nieuwe of opgeladen accu geladen wordt als de motor draait.
Want vaak, dus niet altijd, starten scooters met een DC-CDI ook zonder accu, dit omdat de spanningsregelaar tijdens een kick ook heeeel even spanning afgeeft en omdat jouw scooter ook niet start met de kick, kan het zijn dat je spanningsregelaar zonder dat je het gemerkt hebt defect is geraakt.

Ennn, zoals @eurokit ook reeds opmerkte, carburateurinstellingen opnieuw bekijken indien dit nog niet gebeurd is.
 
Ik heb alles nagekeken en vacuumslang zat niet goed vast. Best dom. Maar nu trekt de scooter best langzaam op en maakt een best hard ratelend geluid. Ik heb ook een grotere sproeier erin gestopt. Er zat een 88 in en nu een 92.
Post automatically merged:

Scooter ruikt ook naar benzine na het rijden trouwens. Ik weet niet of dit komt omdat ik net de sproeier heb vergroot.
Post automatically merged:

Nog iets. Soms wilt de scooter niet starten. Hij maakt wat toeren en valt daarna weer uit. Na een tijdje wachten gaat het weer.
 
Last edited:
Ik ben naar de scooterzaak gegaan en die zeggen dat er geen compressie op de cilinder is, en ik dus een nieuwe cilinder nodig heb. Vind ik best gek want de dag ervoor nog een klein rondje gereden. Ik denk zelf dat het aan het spruitstuk houdertje licht. Ik weet niet precies hoe dat ding heet maar het is een klein stukje metaal tussen de cilinder en carberateur met een klein rubbers ringetje aan de binnenkant. Deze was afgebroken tijdens het monteren en had ik weer vastgemaakt met montagelijm. Scooter maakt ook een veel harder geluid. Zou dit hierdoor kunnen komen? En als het dit is iemand die weet hoe dit onderdeel heet? Zo kan ik er een bestellen.
Post automatically merged:

Nog even vergeten te zeggen. Scooter startte soms weer wel. Was blijkbaar de vacuumslang die er niet goed op zat. Soms start de scooter soms niet.
 
Ik ben naar de scooterzaak gegaan en die zeggen dat er geen compressie op de cilinder is, en ik dus een nieuwe cilinder nodig heb
Welke druk hebben zij gemeten?
Ik denk zelf dat het aan het spruitstuk houdertje licht. Ik weet niet precies hoe dat ding heet maar het is een klein stukje metaal tussen de cilinder en carberateur met een klein rubbers ringetje aan de binnenkant. Deze was afgebroken tijdens het monteren en had ik weer vastgemaakt met montagelijm.
bedoel je hier het rechter gedeelte?
1617348167520.png
Want ik vind het probleem vrij onduidelijk.

Maar stel dat het wel zo is, dan kan het zijn dat je valse lucht trekt
 
Yep. Dat is precies wat ik bedoel.
dan kan je het volgende proberen:
- haal het zadel los en debenodigde kappen om bij het spruitstuk te komen (misschiend zelfs de koelkappen voor meer ruimte)
- start de scooter
- spuit remreiniger (of deo) op het punt waar het pruitstuk naar de cilinderkop komt.

nu moet er geen toerental verschil komen.

mocht het toerental lager worden, dan sluit het spruitstuk niet mooi af
 
dan kan je het volgende proberen:
- haal het zadel los en debenodigde kappen om bij het spruitstuk te komen (misschiend zelfs de koelkappen voor meer ruimte)
- start de scooter
- spuit remreiniger (of deo) op het punt waar het pruitstuk naar de cilinderkop komt.

nu moet er geen toerental verschil komen.

mocht het toerental lager worden, dan sluit het spruitstuk niet mooi af
De scooter start helemaal niet dus dat wordt lastig
 
Back
Top