Nieuwe cilinder eraf en erop, nieuwe pakkingen nodig?

Foggy

Active Member
Hallo,

Eindelijk (bijna) klaar met het monteren van de 90 cc cilinder op het blok van de Dink.
Ik was net bezig de moeren van de cilinder tapeinden aan te draaien. Momentsleutel op 10 Nm ingesteld, zei een van de tapeinden ineens pang!
So far de goedkope momentsleutel van HBM (5-25 Nm)!
Straks alles weer demonteren en een nieuw tapeind bestellen. Heb ik er aan 1 voldoende of is het beter ze alle 4 te vervangen?

Mijn hoofdvraag is: als ik de cilinder weer terug monteer, moet er ik dan weer nieuwe pakkingen in plaatsen?
Of kan ik de 'oude' nieuwe laten zitten (evt aangevuld met een beetje vloeibare pakking?
 
Advertisement - register to remove this

Dank je wel @4slaf4life
Dan bestel ik er gelijk een nieuwe pakkingset bij.

Kan het kwaad dat de tapeinden van DMP zijn? Gezien velen dit een niet zo'n goed merk vinden?
De Dink heeft nl 2 verschillende maten voor cilinder tapeinden 7x 168 (rechts) en 7x 176 (links) en K-parts heeft deze alleen van DMP.
Wil ze het liefst bij hen bestellen, want dan heb ik ze morgen al.
Tenzij andere tapeinden beter (sterker) zijn....
 
Laat maar. Ik kwam net weer in de garage en het viel me op dat het betreffende tapeind net zo stevig zat als de andere 3. Hij was helemaal niet gebroken! Een van de 4 flensmoeren was een deel van z'n schroefdraad kwijt. Dat was wat het geluid maakte. Ik kon draaien wat ik wilde, maar hij ging niet vaster en draaide door. Een andere op hetzelfde tapeind kon ik gewoon aandraaien. Blij toe, want nu hoef ik alleen op zoek naar een m7 flensmoer.
Maakt het eigenlijk wat uit of je flens- of gewone moeren gebruikt?
 
Ik zou dan wel een borgring gebruiken, of loctite
Post automatically merged:

Het is tegen het lostrillen, flensmoer is wel het beste
 
Thanks. Dan worden het flensmoeren. Morgen even zoeken wie ze in m7 heeft. De bouwmarkt in elk geval niet. Kon daar in het weekend alleen gewone moeren en bouten halen.
 
Iedere scooter of motorzaak heeft deze zo op voorraad liggen.
Vergeet het maar. Ben vandaag 3 scooterzaken, een ijzerwarenspeciaalzaak en een automaterialenhandel (Brezan) af geweest en nergens te krijgen. M6 en m8 wel, maar geen m7.
Een scooterzaak had wel m7 borgmoeren, waarvan ik er 2 gratis meekreeg. Heb deze er voorlopig maar even opgezet, zodat ik verder kan.
Ik bestel er wel een aantal via internet.
Er deed zich echter meteen een ander probleem voor, dat ik over het hoofd had gezien.
Ik kan de kleppen niet stellen, want de afstand is te groot (klepstelen te kort of stelboutje te kort?).
Zal daar even een apart topic over openen.
 
Vergeet het maar. Ben vandaag 3 scooterzaken, een ijzerwarenspeciaalzaak en een automaterialenhandel (Brezan) af geweest en nergens te krijgen. M6 en m8 wel, maar geen m7.
Een scooterzaak had wel m7 borgmoeren, waarvan ik er 2 gratis meekreeg. Heb deze er voorlopig maar even opgezet, zodat ik verder kan.
Ik bestel er wel een aantal via internet.
Hoe kan dat nou joh
Lekker kwaliteitszaken dan, m7 zit op ongeveer alle minarelli horizontaal blokken. En mn flange mount cilinder zit ook met m7 vast dus zo'n ongewone maat is het niet in de tweewielers
 
M7 schijnt toch een nogal ongebruikelijke maat te zijn voor hen.
Als ze een gy6 blok in onderhoud krijgen, gooien ze er gewone m7 moeren op met een ringetje ertussen.
Alleen de eerste zaak had dus een paar m7 borgmoeren.
Ik heb ze nu maar bij K-parts besteld (toevallig inderdaad voor minarelli blokken), tezamen met een klephevelbrug voor korte kleppen. Ze hadden geen afstelgereedschap op voorraad, dus zal ik die zelf moeten fabrieken (Krijg af en toe lastig grip op dat vierkante nokje).
 
Back
Top