Nieuwe cilinder en niet meer starten

Wieckbud

Well-Known Member
Ik heb bij een TGB 507 die gewoon liep maar waardeloos optrok de cilinder en zuiger vervangen omdat die vol met groeven zaten. Waarschijnlijk had de vorige eigenaar zonder smering gereden omdat het oliepompje ook losgekoppeld is. Nu krijg ik de scooter niet meer aan de praat, zelfs niet met benzine in de cilinder. Bougie vonkt gewoon en verder niks veranderd.
Wat kan dat in hemelsnaam zijn, wordt er gestoord van
 
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk had de vorige eigenaar zonder smering gereden omdat het oliepompje ook losgekoppeld is.

Dan is er waarschijnlijk wel iets meer aan de hand dan alleen een cilinder vervangen..

Bij zo`n oud blok, waar ook nog eens een hoge km stand op kan staan (of kmteller was defect zodat dit niet geregisteerd stond)

Zou ik persoonlijk altijd voor een revisie gaan.. Krukas lagers hebben dan ook teweinig olie gehad.. Kost je misschien wel meer. Maar ga er vanuit dat je het goed wilt hebben zodat je nog langer kan gaan scooteren..
 
Waarschijnlijk had de vorige eigenaar zonder smering gereden omdat het oliepompje ook losgekoppeld is.

Dan is er waarschijnlijk wel iets meer aan de hand dan alleen een cilinder vervangen..

Bij zo`n oud blok, waar ook nog eens een hoge km stand op kan staan (of kmteller was defect zodat dit niet geregisteerd stond)

Zou ik persoonlijk altijd voor een revisie gaan.. Krukas lagers hebben dan ook teweinig olie gehad.. Kost je misschien wel meer. Maar ga er vanuit dat je het goed wilt hebben zodat je nog langer kan gaan scooteren..
Heb je voor dat niet speciaal gereedschap nodig? Meen gehoord te hebben dat je die lagers moet persen. Wel van een automonteur. Wellicht zit het bij scoots anders?
 
Krukas eruit halen gaat makkelijker met een cartertrekker zodat hij de helften van elkaar drukt (mits je de boutjes allemaal los hebt gedraait)

Voor het monteren van de lagers zijn er diverse methodes..

- Carter verwarmen met brander en dan lagers erin laten vallen in de lagerhuizen.. Krukas erin zetten en met een krukas trekker er door heen trekken.
- Je kan ook gewoon gebruik maken van warmte en kou,
- Je kan ook de lagers verwarmen op laag vuur met olie erin..
- Je kan de lagers erop trekken.
- Je kan de lagers erin persen..
 
Tuurlijk is een revisie altijd beter als je de history van de scooter niet kent en het vermoeden bestaat dat er meer aan de hand is met de lagers echter ik denk niet dat dit Wieckbud zijn probleem oplost, dit tenzij zijn carter keerringen lekken!

Dit laatste even nakijken.

Ervan uitgaande dat Wieckbud zijn vliegwiel en stator niet heeft gedemonteerd en de bougie gewoon vonkt, ligt het in ieder geval niet aan zijn ontsteking noch timing van de ontsteking.

Dus het moet iets te doen hebben met compressie of brandstofvoorziening/brandstofverhouding.

Zuiger goed om gemonteerd?

Juiste pakkingen gebruikt en dichten deze alles goed af?

Compressie al gecontroleerd of laten controleren?

Is de carburateur eraf geweest, is deze schoon gemaakt?

Werkt de vlotter en de vlotternaald in de carburateur naar behoren?

Heeft het blokje genoeg onderdruk en werkt de vacuumkraan?

Wordt de bougie nat na een aantal vergeefse startpogingen?

Is de nieuwe cilinder/zuiger van hetzelfde type als de defecte?

Sluit je membraan goed?

Als het oliepompje is afgekoppeld, is de olie aansluiting op je carburateur of spruitstuk dicht gemaakt?

Trekt het blokje geen valse lucht?
 
Wat het ook nog kan zijn is de afstelling. Veel te veel of veel te weinig lucht. Aangezien ts een nieuwe cilinder heeft word het mensel ook anders denk ik zo. Misschien verzuipt ie gewoon of krijgt ie veel te weinig?
 
Dat denk je heel goed, daarom vroeg ik of Wieckbud hetzelfde type cilinder erop heeft gezet als erop zat, zo ja zal de afstelling van de carb niet zoveel afwijken.
Fijn tunen zal natuurlijk wel altijd nodig zijn.
 
Back
Top