Nieuwe BTC city scooter doet het NIET

Marij86

New Member
hey,
Ik ben nieuw op dit forum, maar volg jullie wel al jaren :)

Ik heb tot nu steeds met een scooter van peugeot gereden. 1st peugeot fox goed voor 12 jaar! 2de was peugeot vivacity 2001, 2de hands, nog geen jaar mee gereden, steeds weer een ander probleem dat naar boven kwam.
Dus als deze laatste het weer eens begaf moest ik op zoek naar iets anders, dit moest snel en vooral goedkoop gebeuren. Met dat in achterhoofd wou ik wel op zoek naar een nieuwe, dus ik 1ste eigenaar en geen afgedankte brol (zie ervaring hierboven).

Uiteindelijk na lang het internet te hebben afgezocht heb ik een nieuwe, goedkope scooter gekocht! Ik heb deze rijklaar laten maken en volgens het formulier van aflevertest deed die het ook! Maar na levering wil ik hem zelf testen en deze doet niets! Ondanks ik de startinstructie die bijgeleverd was correct heb uitgevoerd!
Wilt niet elektrisch starten, ook niet met kickstarter! En ja voor iemand het vraagt: er is benzine aanwezig...

Weet iemand hoe dit kan, een idee van wat er aan de hand kan zijn? Want retour sturen zie ik niet zitten, komt van hoog in NL en in woon in belgië, eer ik die daar terug moet krijgen gaat veel geld en tijd kosten... dus suggesties welkom!

Het gaat om een BTC City benzine scooter.
Norm: EURO 2
Uitvoering: Snor (25km/u)
Motor: 50 cc 4takt
Accu: 12V 6A

Alvast bedankt,
Groetjes Marij

mod-edit: Topic word verplaatst naar het `4-takt gedeelte.
 
Advertisement - register to remove this

Hallo marij,

Erg vervelend te horen dat je nieuwe aankoop gelijk problemen oplevert.
Sommige scooters starten alleen zonder gas te geven , andere zeker met warmer weer moet je beetje gas geven tijdens het starten.
Misschien dat dit al je probleem oplost ?

Er zou natuurlijk ook iets los kunnen zijn getrilt tijdens transport maar dan kun je denk ik toch het best contact opnemen met verkoper of een goed bedrijf bij jou in de buurt zoeken waar je ook terecht kan voor het reguliere onderhoud.

Verder hoop ik dat je lang plezier zult hebben van je aankoop maar chinese scooters zijn helaas niet de beste kwaliteit.
Zorg er daarom voor dat hij altijd netjes zijn onderhoud krijgt en parkeer hem als het kan zoveel mogelijk droog om problemen te voorkomen.
Zeker ook de olie verversen na paar 100 kilometer omdat het blok in begin best wat in slijt en je wilt die metaal deeltjes niet in blok blijven houden.

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.
 
Moet ik nakijken,... maar is normaal toch ook nieuwe bougie (en werkte tijdens de testrit blijkbaar wel)
Ik durf hem niet open te gooien kwestie van garantie... is er een manier om dit te controleren zonder open te moeten gooien?

Hallo marij,

Erg vervelend te horen dat je nieuwe aankoop gelijk problemen oplevert.
Sommige scooters starten alleen zonder gas te geven , andere zeker met warmer weer moet je beetje gas geven tijdens het starten.
Misschien dat dit al je probleem oplost ?

Er zou natuurlijk ook iets los kunnen zijn getrilt tijdens transport maar dan kun je denk ik toch het best contact opnemen met verkoper of een goed bedrijf bij jou in de buurt zoeken waar je ook terecht kan voor het reguliere onderhoud.

Verder hoop ik dat je lang plezier zult hebben van je aankoop maar chinese scooters zijn helaas niet de beste kwaliteit.
Zorg er daarom voor dat hij altijd netjes zijn onderhoud krijgt en parkeer hem als het kan zoveel mogelijk droog om problemen te voorkomen.
Zeker ook de olie verversen na paar 100 kilometer omdat het blok in begin best wat in slijt en je wilt die metaal deeltjes niet in blok blijven houden.

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Wist dat dit niet de beste scooters zíjn, maar momenteel de snelle oplossing... had geen al te hoge verwachtingen, maar dat deze niets doet is er toch over...
Bedankt voor de reactie
 
Staat de Kill-switch/noodknop in de juiste stand ?
Vaak wordt er niet naar gekeken omdat je hem eigenlijk nooit bedient en ik weet ook niet of deze knop op dit Chineesje aanwezig is.
 
Trek je de remhandel(s) wel goed aan tijdens het starten ?
Staat de scooter op de zijstandaard ?
Bij de standaard kan namelijk een schakelaar zitten die het starten onmogelijk maakt.
Is een beveiliging zodat men niet kan gaan rijden met een openstaande standaard.
EDIT:
Doet het remlicht het wel wanneer je het contact aan hebt en de remhandel aantrekt ?
Misschien is deze defect en heeft wellicht invloed op het starten.
En... ja een defect lampje kan ook voorkomen bij een nieuwe scooter....
 
Last edited:
Zou er niet zelf eraan gaan rommelen als je garantie hebt.. Gewoon er mee terug gaan dus.. Waarom zou je je garantie gaan verspillen, zeker als er maar nog 2 km erop staat... Ga je er zelf eraan lopen prutsen dan zegt de dealer, bekijk het maar lekker zelf. Je hebt eraan gezeten en wij doen er niks meer aan..


Voor de rest was het wel geen slim idee om de scooter zo ver bij je vandaan te kopen, want nou zie je wat er gebeurd als je er terug mee moet.. Dan pas ga je hoge kosten maken.. Alleen om het ding te transporteren.. Maar zou het toch doen.. Ga je er zelf eraan zitten, dan maak je het erger.. Heb je straks een scooter die maanden niks staat te doen..

Overigens een peugeot viva-city is zeker geen slechte scooter.. Zolang de elektra het doet, blijft het ding gewoon rijden als je de onderhoudsbeurten doet. Mijn eerste (nieuw gekocht) heeft mij nog nooit in de steek gelaten (een tweede uit 2006) starte 1 of 2 keer niet door slechte bedrading.
Het motorblok bonkt zo hard omdat hij weinig olie krijgt (probleem moet ik nog oplossen) maar al die tijd gewoon nog prima mee gereden, als nood oplossing.

Zeker bij 2 km moet hij het gewoon doen en mag de verkoper hem werkend maken.



Staat de Kill-switch/noodknop in de juiste stand ?
Vaak wordt er niet naar gekeken omdat je hem eigenlijk nooit bedient en ik weet ook niet of deze knop op dit Chineesje aanwezig is.

Volgens de foto staat de rode knop / schakelaar op `Run` zoals je kan zien.




Suggesties dat ik aan kan dragen...

- Controleren of dat de bougie vonkt
- Vanuit de fabriek zitten de scooters als ze nieuw zijn een veelste kleine hoofdsproeier erin.. Dit zou dus problemen kunnen geven, dat je met een iets te schraal mengsel rijd.


Word het overigens toch echt een probleem om met de scooter in het norden te komen, is er in belgie geen scooter dealer die aan dit soort scooter sleutel.. Grote kans dat je alleen geen garantie meer krijgt, en dat je dan de arbeidsuren dan ook moet betalen..


Zit er een zijstandaard op de scooter? Zo ja, daar zit een schakelaar tussen, dat als je hem uitklapt de ontsteking onderbroken word en daarom niet kan starten.. De zijstandaard moet eerst ingeklapt zijn om te kunnen starten..
 
Dankjewel voor alle suggesties en tips. Ik heb de dealer gecontacteerd en resultaat:
1. Controle voor levering was in orde, de scooter rijd goéd dus kan enkel door transport gebeurd zijn -> geen garantie
2. Garantie wordt door levering naar België teniet gedaan
3. Mag retour sturen op eigen kosten (159 - 350 euro)
4. Wel nog enkele dingen gesuggereerd dat ik nog moet proberen
5. ....
Hopenlijk lukt het me alsnog aan de praat te krijgen... hou jullie op de hoogte ;)
 
Wie heeft het transport verzorgd? Volgens mij is de wetgeving dusdanig dat de verzender ook verantwoordelijk is voor de staat waarin het geleverd wordt. Ook garantie is gewoon binnen de EU.

Blijft natuurlijk een goede les dat het handig is met sommige producten dat gewoon in de buurt te bestellen (of een zodanige afstand dat het bij garantie kwesties geen probleem is). Goedkoop/duurkoop.

Niet een handige kennis die iets technischer is aangelegd qua brommers/motoren?
 
Dankjewel voor alle suggesties en tips. Ik heb de dealer gecontacteerd en resultaat:
1. Controle voor levering was in orde, de scooter rijd goéd dus kan enkel door transport gebeurd zijn -> geen garantie
2. Garantie wordt door levering naar België teniet gedaan
3. Mag retour sturen op eigen kosten (159 - 350 euro)
4. Wel nog enkele dingen gesuggereerd dat ik nog moet proberen
5. ....
Wat een belachelijke argumenten van de verkoper zeg ... je zou er zo heen gaan en heel de boel kort en klein slaan .

Heb je een rechts bijstand verzekering ? of ben je lid van een Consumentenbond ?... je kan misschien ook informatie inwinnen bij een wetswinkel.

Voorlopig zelf niet aan gaan sleutelen .... anders ben je de Sjaak.
 
Back
Top