nieuwe bougie kapot?

Roller452

New Member
Hallo iedereen,
Ik heb een project scooter gekocht (peugeot sv50) voor weinig en wou hem proberen te starten. De bougie met aansluiting zat er niet op, dus heb de kabel gevonden die aan de bougie hoort te zitten en verlengde die met wat elektrisch draad. Daarna kocht ik een nieuwe bougie.

Ik testte of de bougie het deed (tegen het frame en cilinderkop) en hij deed het niet...
nadat ik geen vonk kreeg heb ik de bougie van mn draadje gehaald en mijn losse draadje tegen het frame aangehouden of die een vonkje zou maken. En ineens komen er wel gewoon vonken.

Ik weet niet of mijn aansluiting van draad naar bougie niet goed is of dat de bougie kapot is, maar hoe kan dat gebeuren wanneer hij net nieuw is?

Hieronder een plaatje van mijn "aansluiting". (de carb komt later wanneer ik weet dat de bougie vonkt)

20220710_162541-jpg.65922
 

Attachments

  • 20220710_162541.jpg
    20220710_162541.jpg
    205.2 KB · Views: 94
Advertisement - register to remove this

100% de aansluiting
Dit is niet hoe je een bobine/kabel aansluit
Er hoort een bobinekabel met dop op de bougie te zitten dit ook ivm weerstanden
Dit is echt op een beun manier gemaakt....
 
Volgens mij zit er helemaal geen bobine op die "projectscooter", deze heeft waarschijnlijk iemand nodig gehad en eraf gesloopt!!!
Ik zie er een geel/zwart draadje uitsteken die @Roller452 gewoon verlengd heeft met een geel/groen draadje en dit zo rechtstreeks op de bougie gepleurd heeft.

Die geel/zwarte draad komt van de cdi en die hoort naar de primaire wikkeling te gaan van een bobine.
Op de secundaire wikkeling van de bobine wordt dan de bougiekabel en dop aangesloten.

Dus de bobine ontbreekt is z'n geheel dit kan nooit werken en het verbaast me dat er uberhaupt een vonk ontstaan kan tussen de elektrode van de bougie.

Hopelijk heeft hij het verlengde draadje niet rechtstreeks tegen de massa gehouden anders bestaat de kans ook nog dat @Roller452 de cdi naar de eeuwige jachtvelden geholpen heeft.
 
Volgens mij zit er helemaal geen bobine op die "projectscooter"
dank je wel sparky, nu heb ik in iedergeval antwoord gekregen op mijn vraag, dat mijn "aansluiting" niet zon goeie aansluiting is xD. Ik ga een bobine proberen te vinden en vanaf dan verder proberen te gaan.
 
Zo, nadat ik vandaag een bobine heb gekocht en eenmaal aangesloten bleek de bougie toch te vonken!
Toen had ik er remreiniger ingespoten en voila, de sv van 4 tientjes doet het. Ik ga nog op zoek naar een carburateur voor zon Peugeot en daarna zou hij wellicht rijden kunnen :)

20220712_192329.jpg
 

Attachments

  • 20220712_192329.jpg
    20220712_192329.jpg
    148 KB · Views: 5
Een Peugeot SV voor maar 40 Euro is wel goedkoop,
er zijn liefhebbers die er het 10 voudige of meer voor over hebben.
Heerlijk rijdende scooters ook alsof je over de weg zweeft , jaren geleden had ik er 1 een tijdje.
Deze blokjes zijn de voorloper van de Peugeot vertikale blokken van de eerste generatie Vivacity en Speedfight.

De carb is dezelfde als op de Speedight 1 en 2 en Vivacity eerste generatie ,
bestel gelijk ook een koelkap voor over de cilinder mee want die mist.
 
Last edited:
Een Peugeot SV voor maar 40 Euro is wel goedkoop,
er zijn liefhebbers die er het 10 voudige of meer voor over hebben.
Heerlijk rijdende scooters ook alsof je over de weg zweeft , jaren geleden had ik er 1 een tijdje.
Deze blokjes zijn de voorloper van de Peugeot vertikale blokken van de eerste generatie Vivacity en Speedfight.

De carb is dezelfde als op de Speedight 1 en 2 en Vivacity eerste generatie ,
bestel gelijk ook een koelkap voor over de cilinder mee want die mist.
Ja, ik dacht er al aan dat misschien wat oudere peugeots zulke specifieke carburateurs hebben.
De SV is kwa kappen in mindere staat en de linkerkant mist zowat volledig, daarom was de prijs ook zo laag. Ik heb de linkerkant vd koelkap in mn buddybak zitten, terwijl de rechterkant op een of andere manier weg is.
Over een paar weken ga ik pas naar een carburateurtje zoeken, want ik ga eerst nog op vakantie.

nog wel een vraagje, kunnen carburateurs van buxys en zeniths ook wel op het spruitstuk van de SV of niet?
Alsnog bedankt voor de tip
 
Zo,
de carburateur zit er nu op. Ik heb hem van iemand van marktplaats die veel onderdelen van vivacity heeft opgehaald.

20220810_170623.jpg


De scooter loopt nu wel, alleen ik vind hem te hoogtoerig. Der zitten nu +/- 6gr rolletjes in, ik heb nog +/-14gr liggen, zou dat helpen?


De 'koelkap' en 'luchtfilter' zjin tijdelijk als je vragen wou
 
Een standaard luchtfilter op de carbarateur en de elektra van de choke aansluiten zou al veel helpen.
En een standaard koelkap is ook wel nodig .
 
Zo, nadat ik vandaag een bobine heb gekocht en eenmaal aangesloten bleek de bougie toch te vonken!
Toen had ik er remreiniger ingespoten en voila, de sv van 4 tientjes doet het. Ik ga nog op zoek naar een carburateur voor zon Peugeot en daarna zou hij wellicht rijden kunnen :)

View attachment 65961


Verkeerd aangesloten op die foto.

Gele draad moet op zwarte aansluiting
Groene draad op groene aansluiting.
Post automatically merged:

Een Peugeot SV voor maar 40 Euro is wel goedkoop,
er zijn liefhebbers die er het 10 voudige of meer voor over hebben.
Heerlijk rijdende scooters ook alsof je over de weg zweeft , jaren geleden had ik er 1 een tijdje.
Deze blokjes zijn de voorloper van de Peugeot vertikale blokken van de eerste generatie Vivacity en Speedfight.

De carb is dezelfde als op de Speedight 1 en 2 en Vivacity eerste generatie ,
bestel gelijk ook een koelkap voor over de cilinder mee want die mist.


De grap hier in is dat de SV50 de voorloper van het peugeot vertikale kort blok is van zenith buxy..

Het lange blok is een kopie van dit peugeot vertikale kort blok. (was euro 1.)
Daarna kwam een EURO 2 blok met SAS.

Het horizontale peugeot blok is een door ontwikkeling van het euro 2 blok.. Die later ook in China is gekopieerd (overigens een prima blok)
Post automatically merged:

Zo,
de carburateur zit er nu op. Ik heb hem van iemand van marktplaats die veel onderdelen van vivacity heeft opgehaald.

View attachment 66337


De scooter loopt nu wel, alleen ik vind hem te hoogtoerig. Der zitten nu +/- 6gr rolletjes in, ik heb nog +/-14gr liggen, zou dat helpen?


De 'koelkap' en 'luchtfilter' zjin tijdelijk als je vragen wou


Weet het exacte gewicht niet. Maar zou rond de 8,5 grams proberen als het een brom scooter is.
 
Last edited:
Verkeerd aangesloten op die foto.

Gele draad moet op zwarte aansluiting
Groene draad op groene aansluiting.
Bij deze bobine maakt dit elektrisch gezien niks uit.
De wikkelingen zijn geisoleerd tov de behuizing.
Dus deze doet het even goed op deze manier.
 
Back
Top