nieuwe bedrading koplamp aerox.

bengel

Well-Known Member
hallo,

mijn koplamp van de yamaha aerox is laatst kapot gegaan,
ik heb de lamp vervangen en zag dat die het nog steeds niet deed.
daarna heb ik samen met wat vrienden de kabels doorgemeten die naar de koplamp gaan en toen kwamen we tot de conclussie dat er ergens een kabel kapot is.

nou is mijn vraag.
sommige vrienden zeggen, leg een nieuwe kabel van de accu naar stuurschakelaar.

en weer andere zegge van de accu kan niet want die levert de koplamp normaal ook geen stroom, je moet het vanaf de cdi doen.

weet iemand vanuit waar ik een kabel zou moeten leggen naar de stuurschakelaar, en zou daar dan ook een weerstand tussen moeten?(zo ja welke?)

alvast bedankt;)
 
Advertisement - register to remove this

en waarom volg je de vorrige draad niet gewoon? hij moet idd niet op de accu. zou je wel kunne doen heb je heb je ook licht als je motor uit staan
 
ik heb gewoon geen zin om die hele kabelboom open te trekken, ik wil gewoon een nieuwe kabel leggen maar dat moet dus vanuit de cdi?
 
schakelaar doet het nog wel?

cdi heeft niks met het licht te maken bij een aerox, het is OF de schakelaar, OF de fitting, OF de bekabeling ernaartoe.

als de schakelaar het doet kan je kijken of de draadjes vanaf daar naar de koplamp goed zijn, anders zit het vanaf de spanningsregelaar naar de schakelaar ergens niet goed.
 
ik had met spannings meter gekeken NET voor de stuurschakelaar en daar had die geen spanning, en als ik kijk op elektrisch schema van een aerox dan gaat die vanaf een stuurschakelaar naar de cdi.

dus daarom dacht ik misschien cdi? dan bedoel ik dat de bedrading misschien tussen de cdi en stuurschakelaar kapot is (dit ga ik nog checke)
 
Om te beginnen gaat de verlichting al zeker niet naar de batterij en nog minder naar de CDI.

Als je zeker bent dat de kabel stuk is tussen de schakelaar en de regulator.
KAN je een nieuwe draad trekken, tussen de rood/gele draad aan je stroomregulator
(die net naast het frame hangt achter de 'knieplaat') en je schakelaar.

Heb je voor de rest alles nagelopen?
Heb je spanning aan de stroomregulator, is die niet stuk....
Heb je wel op de juiste kleur gemeten? Want zoals ik lees gaat volgens JOU de draad naar de CDI, en dat is zeker niet zo.
 
ik had de geel rode kabel gemeten bij de schakelaar.
dus ik denk dat ik dan maar naar die regulator moet kijken.
 
Last edited:
ik had de geel rode kabel gemeten bij de schakelaar.
dus ik denk dat ik dan maar naar die regulator moet kijken.

Moet je even kijken of wel spanning met aan de regulator.
WEL op AC (wisselspanning) meten, als je op DC (gelijkspanning) meet meet je ook niets.

Als je aan de regulator niets meet, even regulator fiche lostrekken en nogmaals meten.

Als je daar niets meet, effe meten waar de bedrading uit het motorblok komt, daar zit nog een fiche met de geel/rode.
 
ik ging net even kijken bij de regulator en ik zag dat de rode kabel los zat
en die komt geloof ik bij de accu weg?

komt het hierdoor dat mijn koplamp het niet doet?
 
ik heb net die rode kabel erweer in gekregen en nog eens gemeten,
en hij springt steeds tussen de 3 tot en met 15 (3,6,8,5,11,13, enz)

en bij de koplamp springt die tussen de 3 en 5

is dit goed of fout?
 
Last edited:
Dat hangt ervan af wat je bedoeld met springen.
Op zeer lage toeren kan dit 3v zijn. Vanaf je genoeg toeren maakt (bv om te vertrekken) zou hij toch op +/- 13v constant moeten blijven.

Rode draad heeft niets met de lichten te maken. Die zit daar om de batterij op te laden, en om de gelijkspanning componenten te voeden (elec start, claxon, pinkers, remlicht)

Als hij op toeren nog steeds tussen spanning springt maakt de kabel of ergens kortsluiting
of onderbreek hij ergens.
 
pff ik heb vandaag nieuwe kabels getrokke maar hij doet het nog niet, dan denk ik dat ik maar is naar de fitting zou moeten kijken. kan ik niet de fitting eruit hale en dan direct aansluiten op de accu(of iets anders) om te zien of het licht dan gaat branden? of moet er dan nog een weerstand tussen?

btw, mijn 2 kleine lampjes doen het wel(stadslichten hete dat geloof ik).
 
Back
Top