Nieuwe Aerox carter raar geluid HELP

john75

Well-Known Member
Beste mensen,

Ik heb sinds afgelopen vrijdag ( 05-05-09) een nieuwe Yamaha Aerox gekocht bij de dealer. Of het geluid wat ik hier onder beschrijf er al was weet ik niet, het is me in ieder geval nooit opgevallen.

Na een paar lekkere stukjes rijden viel mijn op de als ik over een klinkerweg reed en mijn gas los liet ik een raar rammel geluidje hoor achter de carter deksel. Als ik gas geef op de klinker weg is het geluid weg, laat ik mijn gas weer los dan hoor ik het weer, dus alleen met een onbelaste motor is het hoorbaar. Als ik over een asfaltweg rij dan is het met het gas los vrijwel niet te horen, alleen als je goed luistert hoor je het een heel klein beetje. De Aeorx heeft nu net 85km gelopen en de setup is nog helemaal standaard (al brand die varioring wel in mijn ogen ;-) ) Komt dit geluidje jullie bekend voor, hebben meer scooters daar last van? Ik heb de carter kap er even afgehaald en alles na gelopen, ik kon niet vinden waar het aan zou kunnen liggen, alle boutjes zaten vast en verder waren er geen vreemde dingen te zien. Ik dacht eerst dat het bij de vertanding vandaan kwam maar dat lijkt mijn onwaarschijnlijk aangezien de brommer net een paar dagen oud is en net 85km heeft gelopen. Heb ook nog even de kickstart en kickstartronsel nagekeken maar ook daar kan ik geen vreemde dingen aan zien. Alles ziet er gewoon als nieuw uit! Het enige dat me op viel toen ik de karterkap er af had om te kijken, was dat als de scooter stationair loopt de v-snaar een beetje klapperd. Hij kwam niet tegen mijn karter aan en er zijn ook geen ''slijt plekken'' te zien aan de binnen kant van de karter.

Dus alleen met het gas los op een klinkerweg is het duidelijk hoorbaar. Hebben jullie dit ook bij je Aerox of is er met mijn nieuwe 85km oude Aerox wat aan de hand?

De dealer is hier op maandag gesloten dus wil het even vragen aan de mensen hier de iets meer ervaring en verstand van dit soort dingen hebben voor ik me nieuwe aerox de puin in rijd :)

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk omschreven heb en jullie me een antwoord kunnen geven.

Greetzzzzzz John.
 
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk trillende rolletjes.
Aangezien je rolletjes niet actief zijn bij een stationair draaiende motor.
 
wat een normaal Aerox-kwaaltje is de kickstartrondsel die beetje ratelt.

Heb je hem na het nakijken of ff ingevet of met siliconespray ofzo ingespoten? Vaak wil dit wel helpen.

KoenvE, weet niet waar jij je kennis hebt opgedaan maar dat slaat echt nergens op, TS zegt toch dat hij het hoort als hij zun gas los laat (en dus uitrolt) en niet stilstaat...
 
Bedankt voor je snelle antwoord ;)

Maken die dan zo veel geluid dat ze zelfs met help om meer dan duidelijk te horen zijn?
 
ja ;)

Maar aangezien je een nieuwe scooter hebt kan je hem beter naar de dealer brengen om het ff te laten maken...
 
wat een normaal Aerox-kwaaltje is de kickstartrondsel die beetje ratelt.

Heb je hem na het nakijken of ff ingevet of met siliconespray ofzo ingespoten? Vaak wil dit wel helpen.

KoenvE, weet niet waar jij je kennis hebt opgedaan maar dat slaat echt nergens op, TS zegt toch dat hij het hoort als hij zun gas los laat (en dus uitrolt) en niet stilstaat...

Bedankt voor je antwoord!

heb gekeken met de karterkap er af en toen was het geluid er ook nog, rondsel zou het dus niet kunnen wezen :?
 
ja ;)

Maar aangezien je een nieuwe scooter hebt kan je hem beter naar de dealer brengen om het ff te laten maken...

Mee eens hoor, ga er morgen ook heen. Maar aangeizen hier alles op maandag gesloten is dacht ik.....stel me vraag hier, misschien hebben jullie suggesties.

Het lijkt me niet echt normaal voor een nieuwe scoot die net 85km heeft gereden en durf er nu niet meer op te rijden omdat ik bang ben dat ik hem naar de knoppe draai. Heb wel garantie maar zit er niet op te wachten me motor de soep in te draaien natuurlijk :)
 
TS zegt toch dat hij het hoort als hij zun gas los laat (en dus uitrolt) en niet stilstaat...

Klopt. Als ik stil sta is er niets te horen en loopt de motor 100% gaaf.

Het geluid is ook meer een rammel dan een ratel.
 
Last edited:
kan ook een beugeltje rijn dat aan je std poot hangt voor een rem kabel of slang omhoog tehouden dat was bij mij (booster) weg en geen geramel meer
 
Wat bedoel je met ´´std poot´´.....

Heb er net al onder gelegen om te kijken of het misschien iets buiten het blok/karter was maar ook ben ik hier zo 1,2,3 niets tegen gekomen.

Pfffffffff baal er wel van....kan het niet uitstaan dat ik het niet vind :? Zo moga veel zit er nou ook weer niet achter een karterdeksel :p
 
denk dat jordy2142 bedoelt dat je standaard misschien "klappert" als je je gas loslaat. Zou het misschien kunnen zijn, standaards willen nog wel eens wat resoneren bij een bepaald toerental. Of dit het is kun je simpel testen door als je rijdt en je gas los hebt, even je standaard met je voet een heel klein stukje naar beneden te duwen, en te luisteren of het geluid dan weg is.

Ik heb ooit...in een ver verleden eens een Neo's gehad met precies die kwaal, en dat was weg toen ik de middenbok eronderuit haalde en een jiffy monteerde.
 
Mja, of de plastic geleiders zijn stuk, dat klappert behoorlijk stationair. Rollen hoor je meestal niet (mja een std scooter loopt wel iets langzamer stationair, mss daar wel overigens).
 
ik heb dit ook bij mijn aprilia habana, ik heb laatst een vastloper gehad en die is gerepareerd en hij is 500km ingereden, Soms heb ik ook als ik een tijdje op zn top heb gereden dat het geluid steeds erger word en dan kan ik geen gas meer geven alsof die uitvalt en als ik dan mijn gas los laat hoor je een heel raar geluidje en als je dan bijna stilstaat dan kan je weer rustig rijden? weet iemand hier waar dat aan kan liggen?
 
Sorry voor mijn late reactie, ben een paar daagjes weg geweest :)

Ik ben langs de dealer geweest en de monteurs hebben meteen gekeken. Ze hebben als eerst het volgende na gelopen:

Midden bok
Kickstart

Dit was het niet. Toen dachten ze dat het wel eens uit mijn achter rem klauw zou kunnen komen omdat de blokken droog waren. Ze hebben ze ingesmeerd met kopervet maar ook dit haalde niets uit. Vervolgens hebben ze de kickstart ronsel nagekeken en helaas....het geluid was er nog steeds :-(

Ze hebben er toen de zoon van de baas bij gehaald en deze heeft ook geluisterd naar het geluid. Op zijn gezicht zag ik meteen een ''glimlach'' komen en hij vertelde mij dat dit totaal geen kwaad kan en dat dit geluid komt van de vertanding.

Toen ik thuis was zat het mij toch niet helemaal lekker en besloot toch om zelf dan maar eens een kijkje te nemen bij de vertanding. Heleboel er af gesleuteld, vertandingsdeksel er van af, wiel er af en de hele vertanding er uit gehaald. Meteen alle lagers na gekeken, deze waren nog splintertje nieuw (zoals dat hoort bij een nieuwe scooter ;-) ) Ook de vertanding liet totaal geen spoor van schade zien. Wel zat er op de vertanding wat speling (1 a 2 mm op de rechte vertanding.) en deze speling veroorzaakte het geluid dat ik hoorde. Ik ga er maar van uit dat dit zo hoort en het verder geen kwaad kan. Waarschijnlijk hoor je dat geluid harder als je over een klinkerweg heen gaan en hem laat rollen zo dat er geen belasting op de motor is. (het is een beetje een soort klapper geluid dat je dan hoort.) Als ik me wiel heen en weer rol hoor je de vertanding ook contact maken en merk je ook dat er 1 a 2 mm speling aanwezig is. Alles weer netjes in elkaar gezet, olie er weer bij en hobbelen dan maar weer.... Mocht er in de loop van de tijd wel wat fout gaan met de vertanding dan heb ik gewoon garantie......

Hier wat fotootjes voor de gene die het interessant vinden.

uploaden van de foto's ging niet helemaal lekker dus heb het zo maar ff gedaan :)

http://twitpic.com/558c6

http://twitpic.com/558cf

http://twitpic.com/558cs
 
Idd, wat speling op de vertanding is normaal, al blijf ik het vreemd vinden dat je dat zo duidelijk kunt horen...helemaal bij een nét nieuwe scooter!

heb de foto's bekeken en ook meteen een van de scooter in z'n geheel...erg mooi ding, houd hem zo!
 
Blijf het ook vreemd vinden Eddy666 dat het zo duidelijk te horen is, maar goed we houden ons maar aan de dealer vast. Mocht het toch niet kloppen dan heb ik gewoon garantie en zullen ze het moeten maken. We zullen het gewoon in de gaten blijven houden. Nog 400km voor mijn eerste beurd. En mocht het erger worden dan sta ik vóór mijn eerste beurd al op de stoep bij de dealer.

In iedergeval bedankt voor jullie mee denken allemaal!

Ik ga nog wat rond lezen op dit forum...:winner:
 
Je hebt groot gelijk, het is een splinternieuwe scooter en niet een van de goedkoopsten dus je mag best kieskeurig zijn en bij het minste of geringste terug gaan. ben benieuwd of het geluid naarmate je meer km's rijdt minder wordt als de vertanding goed op elkaar is ingesleten...
 
Ik heb hier ook ervaring mee gehad, precies zoals jij het beschrijft.
maar je zou eigenlijk is voor de grap je 3 kleine boutjes namoeten kijken die in je achterwiel zitten, of ze wel egt super vast zitten (de grote middelste natuurlijk ook)
Ik heb hier ook ervaring mee gehad met mijn eige aerox en alles gecheckt en nieuwe rolletjes en de hele mikmak,, ef voor de gein achterwiel checke, jahoor zate die 3 boutjes nie zo vast, vastgedraaid en karre zonder geluid :p ze trilde wel telkes los
dus ingesmeerd met locktied ofzo en erin gegooid die zooi
 
Back
Top